مستندسازان شهرستانی آنتن تلویزیون را رنگارنگ می کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی تکروستا از جمله کارگردانانی است که در یکی دو سال اخیر مستندهای زیادی را تولید کرده و از این نظر چهره پرکاری به شمار میرود. او با مستند «آقا نعمت» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و تحسین بسیاری از مخاطبان را برانگیخت. وی با این مستند متقاضی
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی تکروستا از جمله کارگردانانی است که در یکی دو سال اخیر مستندهای زیادی را تولید کرده و از این نظر چهره پرکاری به شمار میرود. او با مستند «آقا نعمت» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و تحسین بسیاری از مخاطبان را برانگیخت. وی با این مستند متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده است. این فیلم مستند ماجرای تلاش کارگردان و سوژه در شرایط سخت و دمای منفی 25 درجه در قله دماوند است تا در اوج مشکلات، امید و انگیزه را برای مخاطب به تصویر بکشد.
تکروستا ضمن اشاره به سوژه مستند خود گفت: «آقا نعمت» اولین مستندی است که به دماوند پرداخته و برای اولین بار است که یک کارگردان با دوربینش به مرتفعترین قله ایران صعود و با همراهی سوژهاش از او تصویربرداری میکند.
وی ادامه داد: تولید این مستند در شرایط بسیار سختی انجام شد و برای فتح دماوند و همراهی با آقا نعمت باید در دمای منفی 25 درجه سانتیگراد و در ارتفاع بیش از پنج هزار متری فیلمبرداری میکردیم. برهمین اساس، از مدتی قبل بدنم را برای این شرایط آماده کردم و تمرینات زیادی داشتم. نزدیک به هشت ماه طول کشید تا به این آمادگی برسم و از آن زمان به بعد بود که برای همراهی با آقا نعمت مشکلی نداشتم.
این مستندساز درباره روایت امید و انگیزه در مستند خود گفت: با توجه به اینکه جامعه ما نیاز به انگیزه و امید دارد، به نظرم مستند آقا نعمت سوژه خوبی برای تحقق این موضوع است. دقت داشته باشید که آقا نعمت چالشهای بزرگی را در زندگیاش تجربه کرده بود و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکرد، اما هیچ وقت ناامید نشد و برای ایجاد انگیزه و امید در درونش به کوهنوردی پرداخت. او تصمیم به کار بزرگی گرفته بود و آنهم صعود به قله دماوند از 4 جبهه در یک روز بود. برهمین اساس او را بهترین سوژه برای روایت امید دانستم و معتقدم این فیلم میتواند امید و انگیزه زیادی را به جامعه ما تزریق کند.
تکروستا در پاسخ به سوالی درباره اینکه نمایش مستندش از تلویزیون میتواند سوژه فیلمش را جهانی کند، اضافه کرد: به نظرم بهترین راه برای جهانی شدن «آقا نعمت» جشنوارههای خارجی است؛ زیرا خاستگاه تلویزیون مخاطبان داخلی است و کمتر مخاطب خارجی دارد؛ اگرچه شاید پخش این مستند از تلویزیون بتواند اسپانسرهایی را آماده کند تا آقا نعمت را کمک کنند تا بتواند رکوردش را در کتاب گینس ثبت کند و یا اینکه به او کمک کنند تا رکورد صعود به 14 قله مرتفع دنیا را ثبت کند. این کارها نیازمند توان مالی بالایی است که به تنهایی از عهده آقا نعمت خارج است. شاید نمایش مستند آقا نعمت از تلویزیون کمک کند تا حامیان دولتی یا سرمایهگذاران بخش خصوصی به او توجه بیشتری کنند.
کارگردان مستند آقا نعمت تاکید کرد: پخش مستند از تلویزیون و به ویژه جشنواره تلویزیونی مستند میتواند یک نوع آشتی بین مخاطب جامعه و رسانه ملی باشد. من معتقدم سینمای مستند تا به امروز توانسته رسالت خود را در رسانه ملی حفظ کند. مستند، متعلق به عموم مردم است و مربوط به قشر یا گروه خاصی نیست. با توجه به اینکه تلویزیون و جشنواره تلویزیونی مستند از وجهه عمومیتری برخوردار است، پخش مستند از این رسانه میتواند اتفاقات خوبی را در جهت ارتباطگیری مخاطب با رسانه ملی رقم بزند.
تک روستا درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره تلویزیونی این است که توانسته در هر دوره جدید خود پرشورتر و با قوت بیشتری برگزار شود. به عبارت دیگر، هر چه قدر که از عمر این جشنواره میگذرد مستندسازان حرفهای بیشتری در آن حضور پیدا میکنند و آثار نیز قویتر میشود. شاید بتوان گفت که حضور مستندسازان حرفهای با فیلمهای سطح بالای خود یکی از ظرفیتهای بالفعل جشنواره است که به مرور زمان و با برگزاری دورههای جدید بالقوه میشود. از سویی دیگر، درنظرگیری حق پخش برای مستندسازانی که آثارشان به بخش مسابقه راه پیدا کرده نقطه قوت دیگر جشنواره است. علاوه بر اینها، این رویداد فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن آثار مستندسازان است.
او درباره توجه به مستندسازان شهرستانی در چنین رویدادهایی گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و شاهدیم که آرام آرام پای فیلمسازان شهرستانی به جشنوارهها باز شده است. به عبارت دیگر گستره جشنوارهها از مرکز و پایتخت فراتر رفته است. این اتفاق امر مبارکی است و کمک میکند از نقاط مختلف کشور مستند ببینیم. از سویی دیگر با حضور مستندسازان جوان شهرستانی در جشنواره تلویزیونی مستند میتوانیم مستندهایی با فرهنگها و سنتهای گوناگون با لوکیشنهای مختلف از سراسر ایران ببینیم که این موضوع جذابیت فیلمهای جشنواره را افزایش میدهد.
انتهای پیام/