مسائل کلان کشور باید روی میز دانشکدهها قرار بگیرد+ فیلم
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هادی قاسمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: هویت دانشکدهها باید تقویت شود و مسائل کلان کشور روی میز دانشکدهها قرار بگیرد. هویت دانشکده به معنای واقعی کلمه وجود نداشت؛ عمدتاً در دانشگاه کار میکردیم. سال گذشته در دیدار محرم و رمضان، که رهبر انقلاب با تشکلهای دانشجویی داشتند،
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هادی قاسمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: هویت دانشکدهها باید تقویت شود و مسائل کلان کشور روی میز دانشکدهها قرار بگیرد.
هویت دانشکده به معنای واقعی کلمه وجود نداشت؛ عمدتاً در دانشگاه کار میکردیم. سال گذشته در دیدار محرم و رمضان، که رهبر انقلاب با تشکلهای دانشجویی داشتند، به ما تذکر دادند و فرمودند: «شما به دانشگاه برگردید، به مسائل کلان کشور توجه کنید، اما دانشگاه را هم فراموش نکنید.»
توجه به دانشگاه یعنی توجه به لوازم دانشگاه؛ استاد، پایاننامه، دانشجو و اتمسفر دانشکده. از سال گذشته که این تذکر داده شد، هویت دانشکده بسیار تقویت شده است. اکنون، همانطور که دیدید، جمعیتی از مسئولان بسیج گرد هم آمده و در گروههای مختلف سازماندهی شدهاند.
وی افزود: اگر این روند جلوتر برود، فرض کنید دانشجویان دانشکدههای اقتصاد کشور خود را با موضوعات اقتصادی کلان کشور درگیر کنند. در سطح کلان، دانشجویان با وزیر اقتصاد نشستهایی داشتهاند و از نگاه او، مسائل کشور را شنیدهاند. سپس در تشکلهایشان این مسائل را پیگیری میکنند، اردوهای خود را بر این اساس تنظیم میکنند و موضوعات را به سایر دانشجویان دانشگاه نیز منتقل میکنند. به دیگران میگویند: «مسائل اصلی کشور در حوزه اقتصاد اینهاست.»
بهعنوان مثال، اگر مسئله انرژی مطرح است، چرا باید این موضوع فقط در سطح وزیر یا رسانه باقی بماند؟ چرا دانشکدههای اقتصاد و فنی-مهندسی ما نتوانستهاند نسبت به این مسائل و معضلات واکنش نشان دهند و حتی راهحلهایی ارائه کنند؟
قاسمی در ادامه گفت: یک دانشجو در ابتدا باید مسئله را بشناسد و درک کند. پس از آن، باید آنچه فهمیده است را پیگیری کند. در نقطه شناخت مسائل، دانشجویان خوب عمل کردهاند و پیشرفت دارند. در مطالبهگری هم بارها دیدهایم که بسیاری از اتفاقات با پیگیری فضای دانشجویی رخ داده است.
بهعنوان مثال، اگر موضوع مبارزه با فساد مطرح بوده، دانشجویان فریاد زده و پیگیری کردهاند. اگر مسئله تولید بوده، باز هم دانشجویان پیشقدم شدهاند. همینطور در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاست خارجی و دیگر مسائلی که با سرنوشت کشور گره خورده است. مهم این است که دانشجویان خود را صاحب کشور بدانند و برای این مالکیت، دغدغه داشته باشند.
دانشجوی بسیجی باید خود را با مسائل اصلی کشور درگیر کند و تماشاچی نباشد. هزاران گروه جهادی به مناطق مختلف رفتهاند و مشکلات مردم را از نزدیک دیدهاند. برخی مواقع، صدای مردم شدهاند؛ گاهی گروههای جهادی پزشکی تشکیل داده و مشکلات سلامت مردم را پیگیری کردهاند.
ما اکنون مرکز تحقیقات دانشجویی داریم. دانشجویانی که در مقاطع ارشد و دکتری مشغول به تحصیل میشوند، با تجربههای دانشجویی خود وارد عرصههایی مانند سیاستگذاری میشوند. این افراد، در حوزههایی نظیر انرژی، سلامت، نظام اقتصادی و حتی تحریمها کارگروه تشکیل دادهاند. این کارگروهها بستههای پیشنهادی به دولت و مجلس ارائه میدهند.
وی خاطرنشان کرد: اگر یک پیشنهاد قانونی شود، ممکن است مشکل مردم حل شود. اگر در دولت پیگیری شود، باز هم گرهی باز خواهد شد. این نقش دانشجوی بسیجی و تشکل دانشجویی است؛ اینکه به مسائل کشور ورود کند.
نمیگوییم همه مسائل را حل کردهایم یا میکنیم، اما میتوانیم ادعا کنیم که بدنه دانشجویی حول مسائل اصلی شکل گرفته و در حال فعالیت است.
در این مسیر، ۱۸ کارگروه دانشجویی تشکیل شد که با وزرا جلسات چالشی برگزار کردند. این جلسات، گاهی بسیار داغ و تند میشد. وزرا متوجه میشدند که دانشجو صادقانه حرف میزند و دانشجو هم میدانست که وزیر پاسخگوست. البته، همیشه قرار نیست طرفین قانع شوند، اما همین تضارب آرا یعنی دانشگاه زنده است و تولید فکر میکند؛ بهجای اینکه فقط نظارهگر باشد.