مرمت پل خاتون کرج آغاز شد

رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید. به گفته این مسئول،

کد خبر : 3422
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸


رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.

وی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.

پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.

پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.

پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شده‌است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.

علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.

در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود