مردم از تلویزیون «مختارنامه» و «سرزمین مادری» می خواهند
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همواره این نکته را شنیدهایم که مردم در مناسبتها و به هنگام پخش نوستالژیها و سریالهای خاطرانگیز تلویزیون، بیشتر مخاطبِ این نوع سریالها هستند تا آثار جدید. اما در گزارش ارزیابی سامانه 162 امور مخاطبان صدا و سیما این حقیقت مطرح میشود مردم نسبت به پخش بیش از حد
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همواره این نکته را شنیدهایم که مردم در مناسبتها و به هنگام پخش نوستالژیها و سریالهای خاطرانگیز تلویزیون، بیشتر مخاطبِ این نوع سریالها هستند تا آثار جدید. اما در گزارش ارزیابی سامانه 162 امور مخاطبان صدا و سیما این حقیقت مطرح میشود مردم نسبت به پخش بیش از حد سریالهای قدیمی انتقاد هم دارند.
اما کیفیت پایین برخی از سریالهای جدید باعث میشود بخشی از مخاطبان تلویزیون ترجیحشان تماشای آن نوستالژیها باشد، نه اینکه تعداد مخاطبان بیشتری این نوع سریالها را دنبال میکنند! در حالیکه سریال قوی و خوشساخت برای تلویزیون ساخته شود حتماً مخاطبان آن سریال را میبینند و منتظر قسمتهای آن خواهند بود.
همانطور که این اتفاق برای «سرزمین مادری» کمال تبریزی افتاد. سریالی که پس از 10 سال توقیف، توسط پیمان جبلی و مدیرانِ فعلی تلویزیون به آنتن شبکه سه آمد و در جریان دو فصل پخش استقبال خوبی را از سویِمخاطبان به همراه داشت. به گونهای که وقفه در رسیدن فصل سوم این سریال، صدایِ بسیاری از مخاطبان را درآورد و نهایتاً از شبِ اول محرم پس از یک پستولید سنگین به آنتن برگشت.
البته در عینِ حال که برخی از رسانهها این انتقاد را مطرح کردند که این موقعِ بازگشت «سرزمین مادری3» نبود! اما این انتظارات و توقعات مخاطبان و پیگیریهای مدام و انتقادهای بیش از حدشان باعث شد تا تلویزیون تصمیم بگیرد به خاطر حفظ حقوق مخاطبانش، پخش فصل سوم «سرزمین مادری» را از شبِ اول محرم، آغاز کند.
با این اوصاف، «سرزمین مادری» در فصل سوم همچون دو فصل گذشته توانست پربینندهترین سریالِ تلویزیون از نظر مخاطبان باشد. حتی در جریان تماس با سامانه 162، مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره سریال «سرزمین مادری» شامل تشکر از محتوای جذاب و سرگرمکننده، درخواست اعلام زمان پخش و بازپخش و پخش منظم و انتقاد از زمان نامنظم پخش سریال بوده است.
در عین حال «مختارنامه» که این شبها از شبکه آیفیلم پخش میشود دوباره جزو پربینندههاست اما این بار پرده از یک حقیقت هم برمیدارد. مردم کماکان دوست دارند مخاطب «مختارنامه» باشند ولی در عین حال به بازپخش بیش از حد این سریال نیز انتقاد داشتهاند.
به نظر میرسد «مختارنامه» را میبینند چون «مختارنامه»های دیگری در دستور کار قرار نگرفت؛ زیرا حتماً مخاطب آن سریال هم میشدند. در طول این سالها هیچوقت سریال تاریخی درام یا تاریخ اسلام ساخته نشد که مخاطب آن سریال باشند. یعنی نه از «شب دهم» که عاشورا در سِیر درام اتفاق میافتد خبری نبود و نه از «مختارنامه»ای که عاشورا را توسط یک شخصیت تاریخی همچون مختار دنبال میکند خبری نشد.
گزارش صداوسیما از تماسهای 162 و نظرات مخاطبان نشان میدهد آنها درخواست پخش سریالهای جدید و متنوع را دارند و در عین حال منتقد پخش سریالهای قدیمی و تکراری، هستند. در همین تماسها رضایتمندی نسبت به برنامه «حسینیه معلی» هم نشان میدهد؛ یعنی مخاطبان از نوآوری و ابتکار در ساخت یک برنامه رضایت دارند همچنان که این درخواست را به انحاء مختلف حتی در گزارشهای میدانی مطرح میکنند، تلویزیون باید در سریالسازی هم به این ابتکار عمل و توجه به علاقهمندیها و سلایق مختلف مخاطبان نیاز دارد.
اما این روزها به ندرت میتوان سریالی را روی آنتن دید که مخاطبان منتظر قسمت بعدی آن باشند. یا گذرا مخاطب سریال میشوند و یا با چند قسمت تماشای آن، ترجیح میدهند به سراغِ سریالی دیگر در مدیومی دیگر بروند.
تلویزیون در روزهایی که بنابر اعلامِ رئیس صداوسیما تا سال 1404 کنداکتور سریالی خودش را بسته و با یک برنامهریزی مناسب کار را پیش میبرد به فکرِ ساخت «مختارنامه»ها و «سرزمین مادری»های جدید باشد وگرنه تلویزیون هرچه پیش میرود مخاطبان خود را در تماشای سریال از دست خواهد داد و باید به سمت خرید سریال از شبکه نمایشخانگی و دوبله سریالهای خارجی باشد تا اینکه مخاطبان را به تماشای سریالهای ایرانیاش دعوت کند.
انتهای پیام/