محبت یک اصل مهم و کلیدی در دعوت به نماز است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست هم اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با موضوع شیوه‌های دعوت با حضور جمع زیادی از اساتید برگزار گردید. در ابتدای این نشست حجت الاسلام طاهری مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن خیر مقدم به همه اساتید با ذکر اهمیت اعتکاف

کد خبر : 138839
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
محبت یک اصل مهم و کلیدی در دعوت به نماز است


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست هم اندیشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با موضوع شیوه‌های دعوت با حضور جمع زیادی از اساتید برگزار گردید.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام طاهری مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن خیر مقدم به همه اساتید با ذکر اهمیت اعتکاف دانشگاهیان از اساتید دعوت نمود تا در مراسم معنوی اعتکاف شرکت نمایند و در جمع دانشجویان معتکف حضور داشته باشند.

همچنین طاهری با مهم دانستن انس دانشگاهیان با قرآن کریم، اساتید را ترغیب به شرکت در جشنواره قران و عترت دانشگاهیان نمود.

در ادامه کارشناس مدعو برنامه حجت الاسلام محمد صادق کفیل به ایراد سخنرانی پیرامون شیوه‌های دعوت به نماز پرداخت و اظهار داشت: شما جامعه پزشکی هم طبیب جسم و هم طبیب روح بیمار هستید از اینرو باید داروی روح را، که ارتباط با خداست در دست داشته باشید.

وی توجه به حضور قلب در نماز و همچنین نماز اول وقت را بسیار مهم برشمرد وچندین گام را در دعوت به نماز اول وقت موثر دانست.

وی گفت: برای دعوت دانشجویان به نماز اول وقت از استدلال‌های علمی و تجربی استفاده کنیم مثلا با استفاده ار علم نجوم موضوع انتقال انرزی اول زمان و اول وقت را بیان کنیم، زیرا درک دانشجوی علوم پزشکی، علمی و تجربیست، گاهی یک جمله از شما اساتید به دانشجو بسیار اثرگذارتر است مخصوصا اگر با دلایل علمی و تجربی بیان شود.

حجت الاسلام کفیل، محبت را یک اصل مهم و کلیدی در دعوت به نماز دانست و بیان داشت: با ابزار محبت می‌توان علاقه در نماز را در فرزندان مان و در جوانان ایجاد کرد لکن محبت معنایش این نیست که ما برای او باشیم بلکه معنایش معیت است یعنی همراه او باشیم، چون برخی محبت را به معنایی برای او بودن می‌گیرند و در برابر هر خواسته فرزند تسلیم می‌شوند در حالیکه محبت یعنی معیت و همراهی، یعنی با او بودن و برایش وقت گذاشتن مثلا همراه شدن در جا‌هایی که علاقه دارد.

حجت الاسلام کفیل به سه دلیل از دلایل ترک نماز هم پرداخت و گفت: ریشه ترک نماز به یکی از این سه موضوع بر می‌گردد ۱. یا مشکل بینشی دارد یعنی می‌گوید چرا خدا گفته نماز بخوانم؟ چرا عربی؟ چرا رو به قبله؟ و. اینجاست که برای جوان شبهه پیش می‌آید و منشاء شبهه هم یا عقده است یا عقیده است، ناگفته نماند شبهات بیش از آنکه عقیده‌ای باشند عقده‌ای هستند منشاء بسیاری از شبهات عقده است یعنی ما بعنوان والدین یا متولیان دینی و فرهنگی در ارتباط و تعامل با جوانان مشکل داشتیم و این باعث ناکامی و دلخوری آنها شده ۲. یا مشکل عاطفی است مثلا با نماز خواندن یا تظاهر به دینداری احساس کمبود شخصیت می‌کند ۳. یا مشکل رفتاری است، یعنی ترک نماز معمولا از سر تنبلی است و تنبلی هم از لهویات و گناه نشات می‌گیرد شخصی که عادت به اتلاف وقت در فضای مجازی دارد معمولا دچار تنبلی و کاهلی یا حتی ترک نماز می‌شود.



منبع

برچسب ها :

ناموجود