ماموریت رئیس جمهور به وزارت راه برای توسعه سواحل مکران
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی ماموریت داد، طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران را تهیه و تکالیف دستگاههای اجرایی را در این زمینه مشخص کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صفایی دستورات رییس جمهور در دومین جلسه بررسی و تحلیل طرحهای توسعه
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی ماموریت داد، طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران را تهیه و تکالیف دستگاههای اجرایی را در این زمینه مشخص کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صفایی دستورات رییس جمهور در دومین جلسه بررسی و تحلیل طرحهای توسعه دریامحور را امیدوارکننده و نویدبخش توصیف کرد و گفت: رئیس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی ماموریت داد هرچه سریعتر با بهکارگیری مشاوران داخلی و بین المللی طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران را تهیه و تکالیف و وظایف دستگاههای اجرایی در این زمینه را مشخص کند.
وی با بیان اینکه باید این خبر خوش را به مردم بدهیم که رییس جمهور و معاون اول وی، انرژی و انگیزه بسیاری دارند تا در حوزه توسعه دریامحور به ویژه توسعه سواحل مکران اتفاق ارزشمندی برای کشور رخ دهد، افزود: طی هفته جاری و هفته گذشته، رئیس جمهور وقت اختصاصی گذاشت تا مسیر مشخص شود؛ مسئلهای که بسیار حائز اهمیت و خوشحال کننده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ۴ دستور مهم رئیس جمهور برای آماده سازی زمینههای لازم جهت توسعه سواحل مکران، عنوان کرد: مباحث مطرح شده علاوه بر اینکه کاملا بر سیاستهای کلی توسعه دریامحور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، منطبق بود با برنامه هفتم توسعه نیز تطبیق کامل داشت. رئیس جمهور و معاون اول به دنبال اجرایی شدن مسائل هستند و با دیدگاه بلندمدت و توسعه واقعی به موضوع نگاه میکنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دیگر مسئله مهم، تصمیم گیری در خصوص طرحهای مختلف دستگاههای اجرایی بود، خاطرنشان کرد: با توجه به طرحهای جامع توسعه دریامحور و طرحهای مدیریتی مناطق ساحلی که از سوی وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته، جمعبندی بر این شد تا این وزارتخانه هرچه سریعتر با استفاده از توان مشاوران داخلی و بین المللی طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران را تهیه کند و دستگاههای اجرایی مختلف، حول این طرح جامع، فعالیت کنند تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، بتوانیم زمینه ساز توسعه اشتغال و فعالیتهای اقتصادی با نگاه بلندمدت که از سوی رئیس جمهور مدنظر قرار گرفته است، شویم.
صفایی در باره اهمیت سواحل مکران، خاطرنشان کرد: سواحل مکران یک نگین ارزشمند و فرصتی بکر و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران است تا در این منطقه تمدن سازی داشته باشیم و در این راستا میتوان به پروژههای زیربنایی مشخص در حوزه ریل، جاده، بندر بزرگ مکران برخی شهرهای جدید از جمله شهر جدید تیس و شهر مکران که طراحی آنها انجام شده است، اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه دولت منتظر نمیماند تا طرحهای جامع نهایی شود و پروژههای تعریف شده را محقق خواهد ساخت، اظهار کرد: دولت با مشارکت بخش خصوصی در حوزه پروژههای تعریف شده اقدام میکند و در این جلسه تاکید شد تا مقوله انرژیهای نوین با مشارکت بخش خصوصی و وزارت نیرو، مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری، برنامهریزی، هدف گذاری، تعریف پروژهها و تامین منابع مالی در طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران مدنظر قرار دارد، گفت: برخی از دستورات رئیس جمهور به سایر وزارتخانهها باز میگردد که به عنوان وظیفه باید انجام دهند، اما در خصوص آنچه بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته باید بدانیم، تکلیف این وزارتخانه به روز رسانی طرحهای جامع به صورت کلی و تهیه طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران است تا به عنوان نقشه راه مدنظر قرار گیرد.
صفایی همچنین در مورد ظرفیت بندر چابهار و قرارداد با هندیها نیز، خاطرنشان کرد: این موضوع یک بحث ۱۰ ساله با هندیها بود که در نهایت چند ماه قبل به قرارداد منجر شد و هندیها هم اکنون در بندر مستقر هستند و فعالیت خود را انجام میدهند و تامین مالی طبق برنامه و قرارداد پیشمیرود.
وی افزود: خوشبختانه اجرای پروژه ریلی چابهار به زاهدان بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکید ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت راه و شهرسازی، تکمیل کریدورهای منتهی به بنادر است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ همت پروژه سرمایه گذاری در بنادر کشور، تعریف شده است، بیان کرد: از این میزان حداقل ۶۰ همت توسط بخش خصوصی تامین میشود؛ گفتنی است سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه زیربناها از جمله انجام لایروبی، ساخت موج شکن، اسکله و… که تامین مالی بالایی دارند و بعضا سرمایهگذاری در توان بخش خصوصی نیست، فعالیت میکند و سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز در حوزه روبناها از جمله ساخت انبار، سیلو، محوطه و … فعالیت دارند.