ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین نشست تخصصی آهات در فصل پنجم، با موضوع موسیقی هیئت برگزار شد. در این نشست که با استقبال چشم‌گیر دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه هیئت مواجه شد، سعید حدادیان، محمود کریمی، ساعد آذری، مصطفی منتظری و سیدحسن بابامحمودی به تحلیل و بررسی موسیقی در هیئت پرداختند. در ابتدای این جلسه

کد خبر : 100552
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴
ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین نشست تخصصی آهات در فصل پنجم، با موضوع موسیقی هیئت برگزار شد.

در این نشست که با استقبال چشم‌گیر دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه هیئت مواجه شد، سعید حدادیان، محمود کریمی، ساعد آذری، مصطفی منتظری و سیدحسن بابامحمودی به تحلیل و بررسی موسیقی در هیئت پرداختند.

در ابتدای این جلسه محمدمهدی سیار، دبیر علمی سلسله نشست‌های آهات، توضیحاتی پیرامون این مجموعه و مرکز تخصصی احیا امر دانشگاه امام صادق (ع) ارائه کرد و گفت: آهات به بررسی مسائل هیئت در حوزه‌های مختلف می‌پردازد و امروز نخستین جلسه آهات در دور پنجم است.

او با اشاره به تغییراتی در برنامه اظهار داشت: تفاوت جلسات فصل پنجم آهات با فصل‌های قبل، این است که در این دوره به مسائل کلی هیئت پرداخته می‌شود و مطالعه موردی یک مداح صورت نمی‌پذیرد.

در ابتدای این جلسه سعید حدادیان، مداح و ستایشگر اهل بیت (ع)، ضمن تجلیل از شخصیت محمود کریمی دو ویژگی عقل و هوش ایشان را در عرصه ستایشگری اهل بیت ستودنی دانست.

او حوزه تلاوت کریمی را از ویژگی‌های برجسته دانست و گفت: محمود کریمی واقعاً در حوزه تلاوت قرآن هستند و برخلاف برخی قاریان که فقط به سبک یکی از اساتید تلاوت می‌کنند، ایشان تقریباً توان تقلید از سبک تمامی قاریان مطرح را دارد.

 

 

این مداح اهل بیت خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن انفکاک‌پذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست، چرا که وقتی بدانید مقامات قرآنی را چطور بخوانید در حوزه ستایشگری نیز می‌توانید ورود کنید.

حدادیان در ادامه به هنر کریمی در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: محمود کریمی در حوزه موسیقی هر آنچه که برای ستایشگری اهل بیت لازم بوده را کار کرده است. ایشان در زمینه ملودی و نغمه سرایی زحمات بسیاری کشیده است. نکته بسیار مهم این است که ویژگی محمود نوآوری است، اما ایشان هیچگاه به سنت پشت نکرده و حتی برای احیای برخی اشعار فاخر تلاش کرده است.

آذری که از فعالان در حوزه موسیقی هیئت است، سخنران دیگر این برنامه بود که ضمن تبیین جایگاه والای محمود کریمی در ستایشگری اهل بیت (ع)، توضیحاتی پیرامون ویژگی‌های یک اثر موسیقایی ارائه کرد.

او گیرایی صدا، کشش صدا، شدت صدای نت‌ها و رنگ صدا را از ویژگی‌های یک موسیقی خواند و نسبت این ویژگی‌ها در آثار هیئت و بخه خصوص مداحی محمود کریمی را تشریح کرد.

محمود کریمی، مداح و ستایشگر اهل بیت (ع)، نیز در این جلسه با ارائه نمونه‌هایی از آثار خود، به نقش تجربه موسیقایی و اهمیت تجربه در این حوزه پرداخت.

او ابراز عقیده کرد: در نوحه‌سرایی باید بتوان از هر گوشه به گوشه‌ای دیگر ورود پیدا کرد و به نوآوری رسید. این امر با تجربه و تلاش به دست می‌آید.

در ادامه این نشست، بابامحمودی از تنظیم‌گران آثار موسیقی، پس از بیان مباحثی کلی پیرامون جنبه‌های موسیقی به صورت عام و موسیقی هیئت به‌صورت خاص، به روایت ماجرای تنظیم استودیویی تعدادی از آثار محمود کریمی پرداخت.

در ادامه جلسه مصطفی منتظری، عضو هیئت علمی دانشگاه گرگان، به ارائه بحث خود پیرامون «طرح و نقشه کلی اسلام برای موسیقی هیئت» پرداخت و پس از بیان مقدمات و نگاهی کلی به هنر مداحی، ابعاد الگو و نقشه راه شناخت، تولید و ارزیابی موسیقی هیئت و چالش‌های آن را بررسی کردند.

او همچنین در انتها با بررسی مصداقی، نقش‌آفرینی محمود کریمی در موسیقی هیئت را تشریح کرد.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود