قیمتهای گزاف میوههای نوبرانه؛ مردم منتظر ارزانی باشند؟/ فروش نوبرانهها کم شده، مردم توان خرید ندارند
اقتصاد ۲۴– با نزدیک شدن به فصل تابستان، توسعه بازار میوههای نوبرانه و رسیدن به اوج گرانی میوه و ترهبار را شاهد هستیم. قیمتهای نجومی فعلی برای هر یک از میوههای این فصل، نگرانی مردم را بابت احوالات بازار در هفتههای آتی تشدید کرده است. کافیست سری به بازار بزنید تا انواع مختلف قیمتها را
اقتصاد ۲۴– با نزدیک شدن به فصل تابستان، توسعه بازار میوههای نوبرانه و رسیدن به اوج گرانی میوه و ترهبار را شاهد هستیم. قیمتهای نجومی فعلی برای هر یک از میوههای این فصل، نگرانی مردم را بابت احوالات بازار در هفتههای آتی تشدید کرده است.
کافیست سری به بازار بزنید تا انواع مختلف قیمتها را تنها برای یک نوع محصول ببینید. به عنوان مثال زردآلویی که هنوز کامل نرسیده باشد، کیلویی هفتاد هزار تومان است، اما اگر زردآلو کمی رسیدهتر باشد، از مرز کیلویی ۱۲۰ هزار تومان هم عبور میکند. به عنوان مثالی دیگر برای خرید توتفرنگی جعبهای که اکثرا نرم بوده و زیاد نمیتوان در یخچال نگهداری کرد، باید کیلویی ۶۰ هزار تومان بپردازید. اگر توتفرنگی با شکل و شمایلی بهتر را خواهان باشید، باید پرداخت کیلویی حدود ۱۰۰ هزار تومان را درنظر بگیرید.
این قیمتهای نجومی که حتی خود میوهها هم روزی فکر رسیدن به آن را نمیکردند، نشان میدهد تورم در بخش میوه و ترهبار به قدری سنگین است که اقشار متوسط و ضعیف، هیچ چارهای جز حذف کردن آن ندارند.
وقت نوبرانهها رسیده
اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با اقتصاد ۲۴، به وضعیت فعلی بازار میوه و ترهبار اشاره کرد و گفت: هر سال با تغییر فصل و آغاز ورود میوههای نوبرانه به بازار، فروش کاهش مییابد. دلیل این موضوع هم گران بودن میوههای نوبرانه و در کنار آن پایین بودن توان خرید مردم است. بدیهیست که با شرایط فعلی اقتصاد، کسی توان خرید زردآلوی کیلویی ۱۴۰ هزار تومان را نداشته باشد. اما این وضعیت پایدار نیست، همانطور که در سالهای پیش نیز ماندگار نبود.
بیشتر بخوانید: تورم، صاحبخانه سفره های ایرانی/ در بازارهای گوشت، مرغ و برنج چه میگذرد؟
وی خاطرنشان کرد: با گذر زمان و عبور از اوایل تابستان، قیمتها سیر نزولی پیدا کرده و امسال نیز پیشبینی میکنیم نرخ میوهها به ویژه محصولات نوبرانه کاهش چشمگیر داشته باشد. با کاهش نرخ نیز تقاضا رشد خواهد کرد و وضعیت بازار بهبود خواهد یافت.
صادرات نداریم؛ عرضه در بازار داخل است
مرادیان در ادامه صحبتهای خود، به چالشهای ورود به بازار خارجی اشاره کرد و گفت: ایران کشور چهار فصلیست که در تمامی شهرهای آن، محصولات مختلف زراعی کشت میشود؛ بنابراین میزان تولید به حدی است که کاملا نیاز بازار را پاسخ میدهد و نگرانی از بابت کمبود میوه نداریم. برخی افراد به صادرات میوه اشاره کرده و آن را علت کمبود و یا افزایش قیمتها در بازار میدانند در حالی که چنین نیست.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تصریح کرد: اغلب در فصول غیر گرم سال، صادرات انجام میشود. در فصل گرم به دلیل نبود بسترهای مناسب انتقال و تحویل میوه و سبزیجات، شرایط صادرات را نداریم. در این زمان سال محصولات پلاسیده و خراب به مقصد میرسند بنابراین اکثر تولیدات روانه بازار داخلی میشود.
وی تصریح کرد: این حجم بالای ورود محصول به بازار ناخودآگاه بر کاهش قیمتها تاثیر گذاشته و آن را از دیگر دلایل افت تنشها میتوان معرفی کرد. در این میان کالایی که برای فصل بهار و تابستان بیشترین تقاضا را دارد و پیشبینی بیشترین فروش را میکنیم، اقلامی مانند زردآلو، آلو، هلو و هندوانه است. در حال حاضر منتظر وارد شدن تولیدات این کالاها از شهرهای مختلف هستیم. فراوانی میزان تولید در محصولات یاد شده، از علت بالا بودن بازار خرید و فروش آن است.
میوه هم لاکچری شد؟
به گزارش اقتصاد ۲۴، فعالان صنف میوه و ترهبار معتقدند افزایش قیمتهای این بخش، به دلیل تغییر فصل است و در ادامه نرخها روندی رو به کاهش را تجربه خواهند کرد.
اما نگرانی مردم، از این وعده وعیدهاییست که در بخشهای مختلف صنفی و بازارهای اقتصادی گفته میشود. هر چیز که مربوط به خوراکیها شود، در ایران تورمی شدید را تجربه کرده و قدم قدم از سفره مردم حذف شده است.
گوشت قرمز، گوشت سفید و حال میوه! در کشوری که وفور نعمت در آن را نمیشود کتمان کرد، تورم در بخش موادغذایی و نگرانی سیر کردن شکم مردم، واقعیتی دردناک و غیرمنطقی است.