فعالیت ۵۶ مرکز تجاری ایران در کشور‌های مختلف

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر ۵۶ مرکز تجاری ایران در ۳۵ کشور مختلف سراسر دنیا در حال فعالیت‌های تجاری هستند.   محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت، در گفتگو با خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به فعالیت ۵۶ مرکز تجاری ایران در کشور‌های مختلف گفت: این مراکز

کد خبر : 107454
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
فعالیت ۵۶ مرکز تجاری ایران در کشور‌های مختلف


معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر ۵۶ مرکز تجاری ایران در ۳۵ کشور مختلف سراسر دنیا در حال فعالیت‌های تجاری هستند.

 

محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت، در گفتگو با خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به فعالیت ۵۶ مرکز تجاری ایران در کشور‌های مختلف گفت: این مراکز در اختیار بخش خصوصی قرار دارند و به عنوان نمایندگان این بخش عمل می‌کنند و آزادی عمل فعالان در این مراکز بیشتر از رایزنان بازرگانی است.

 

وی در توضیح بیشتر گفت: رایزن بازرگانی در سفارت تحت نظارت سفیر قرار دارد و موظف به رعایت ملاحظات و چارچوب‌های مشخصی است، اما مراکز تجاری آزادی عمل بیشتری دارند و می‌توانند به سرعت و با انعطاف بیشتری به نیاز‌های تجار پاسخ دهند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که مراکز تجاری به عنوان یک ابزار موثر در ارتقای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور شناخته شوند.

 

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه این ۵۶ مرکز تجاری در ۳۵ کشور مختلف فعال هستند، گفت: به عنوان مثال در عراق ۵ مرکز تجاری، در چین ۴، در پاکستان یک مرکز در هند ۲ مرکز، در آفریقا ۱۳ مرکز تجاری داریم.

 

قنادزاده با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم به طور کامل از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم، تصریح کرد: به دوستان اتاق بازرگانی پیشنهاد کرده ایم که برای فعال‌سازی مراکز تجاری، کشور‌های هدف را تعیین کنند تا بتوانیم اولویت‌های تجاری خود را بهتر مدیریت کنیم.

 

وی گفت: مراکز تجاری دارای دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مستقل هستند و تاکید داریم که این مراکز در همان حالت بخش خصوصی باقی بمانند، زیرا هدف آنها ارائه کمک به تجارت خارج از قواعد رسمی و دولتی است. 

 

معاون سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: این مراکز مجموعه‌ای از خدمات مشاوره، نقل و انتقالات مالی ارائه می‌دهند و به صورت عملیاتی وارد قرارداد‌ها می‌شوند، که این رویکرد به افزایش کارایی و تسهیل فعالیت‌های تجاری کمک خواهد کرد.

 

قنادزاده در بیان تفاوت مراکز تجاری و رایزنان بازرگانی گفت: رایزن بازرگانی به عنوان یک کارمند رسمی دولت باید در چهارچوب روابط اداری و رسمی فعالیت کند، اما مراکز تجاری این طوری نیستند و از ضوابط رسمی پیروی نمی‌کنند؛ این مراکز قادرند به راحتی وارد قرارداد شوند، شراکت کنند، پروژه بگیرند و خدمات ارائه دهند. از این نظر، اعتبارسنجی این مراکز توسط سازمان توسعه تجارت، به بخش خصوصی کمک می‌کند و توانمندی‌های آن را افزایش می‌دهد.

 

وی یادآوری کرد: مراکز تجاری در حقیقت مکمل رایزنان بازرگانی هستند و می‌توانند به تقویت فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور کمک کنند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود