ضرورت تنظیمگری قوانین و مقررات آموزش عالی در موسسات غیردولتی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، روح الله رازینی در اولین همایش ملی نقش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزش عالی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: اگر مردمیسازی در همه عرصهها یک راهبرد کلیدی است در آموزش عالی بخش غیر دولتی اهمیت دارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، روح الله رازینی در اولین همایش ملی نقش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزش عالی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: اگر مردمیسازی در همه عرصهها یک راهبرد کلیدی است در آموزش عالی بخش غیر دولتی اهمیت دارد و باید به طور خاص مورد توجه قرار بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم، عنوان کرد: امروز فضای تقاضا در آموزش عالی متفاوت است و نیاز به بازطراحی وجود دارد. باید نگاهمان را از نگاه بسیط به نگاه توسعهیافتهتری بدل کنیم. شاید راحتترین راه تقسیم موسسات به دولتی و غیر دولتی باشد، ولی این دوگانهسازی گرچه مساله را ساده میکند، ولی حل نمیکند.
وی در ادامه افزود: ما در وزارت علوم نیاز به این داریم که تنظیمگری متفاوتی برای آموزش عالی طراحی کنیم.
رازینی تاکید کرد: حتما باید وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط بخش غیر دولتی را در نظر بگیرند و متفاوت از نگاه دولتی به آنها نگاه کنند، ولی آن طرف هم باید در مورد تضمین کیفیت و اطمینانبخشی نسبت به کیفیت آموزش در بخش غیر دولتی فکر کند. اگر ماموریتی برای این بخش تعریف میشود، باید نظامی برای تضمین کیفیت هم داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به چهار نکته خاطرنشان کرد: نکته اول بحث بازتعریف جایگاه و ماموریت بخش غیر دولتی است، نکته دوم گونهبندی و تفاوتهای موسسات غیر دولتی است، نکته سوم بحث بازطراحی الگوی تنظیمگری وزارت علوم در نسبت با زیرنظام غیر دولتی است و نکته چهارم تاکید بر نظام تضمین کیفیت و طراحی این نظام برای بخش غیر دولتی است. در تمام این چهار مساله، تعیینکننده اصلی خود صاحبنظران و صاحبان تجربه آموزش عالی در حوزه غیر دولتی هستند.
وی بر ضرورت تنظیمگری قوانین و مقررات آموزش عالی در حوزه موسسات آموزشی غیر دولتی تأکید کرد و گفت: امروز فضای تقاضا در آموزش عالی متفاوت است و نیاز به بازطراحی وجود دارد و باید قوانین و مقررات این حوزه را با توجه به اقتضائات خود آنها بازنگری کنیم.