ضرورت آموزش مربیان «تدبر در قرآن »
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دورههای فشرده تربیت معلم تدبر در قرآن کریم، ویژه آقایان، با حضور 340 نفر از برگزیدگان و فعالان قرآنی باسابقه از 26 استان کشور در قالب 15 دوره آموزشی مجزا و به میزبانی ادارات امور قرآنی 15 استان آغاز شده است. این دورهها که با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دورههای فشرده تربیت معلم تدبر در قرآن کریم، ویژه آقایان، با حضور 340 نفر از برگزیدگان و فعالان قرآنی باسابقه از 26 استان کشور در قالب 15 دوره آموزشی مجزا و به میزبانی ادارات امور قرآنی 15 استان آغاز شده است.
این دورهها که با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و مؤسسات تخصصی تدبر در کلام وحی مشهد و تدبر در قرآن و سیره قم برگزار میشوند، نخستین دورههای تربیت معلم تدبر نخبگانی پس از تدوین آییننامههای آموزشی تدبر هستند.
اهداف کلان دورههای تربیت معلم تدبر
دورههای فشرده تربیت معلم تدبر در قرآن دارای اهداف و چشماندازهایی است که نباید از نظر دور بماند. مهدی شکری، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم، در این باره به خبرگزاری تسنیم میگوید: این دورهها با هدف تأمین و تربیت کادر آموزشی متخصص در حوزه تدبر در قرآن کریم طراحی شدهاند. تأکید بر تربیت نیروهای بومی، متناسب با زیستبوم و فرهنگ مناطق مختلف کشور، از اهداف کلیدی این برنامه است.
او تصریح میکند: توسعه آموزشهای عمومی تدبر در سراسر کشور به عنوان یکی از محورهای اصلی این دورهها تعریف شده است. در عین حال برگزاری این دورهها گامی در راستای تحقق مأموریت سازمان دارالقرآن الکریم برای ترویج فرهنگ تدبر در قرآن و تقویت آگاهی جامعه نسبت به آموزههای وحیانی است.
همچنین، این دورهها بستری برای انتقال دانش و تجربه از سوی اساتید برجسته به نسل جدید معلمان قرآنی ایجاد کرده است.
ساختار دورهها: ترکیب حضوری و غیرحضوری
دورههای تربیت معلم تدبر در قرآن در سه مرحله کلی برگزار میشوند که شامل دو مرحله حضوری و یک مرحله غیرحضوری است:
مرحله اول: آشنایی با مبانی و روشهای تدبر
در مرحله اول شرکتکنندگان با اهداف، ساختار، و روند دوره آشنا میشوند. این بخش شامل مباحث مقدماتی پیرامون مبانی، مبادی، و روشهای تدبر در قرآن کریم است. هدف اصلی این مرحله، ایجاد آمادگی ذهنی و عملی برای ورود به مباحث تخصصیتر است.
مرحله دوم: آموزش ترکیبی و کارورزی
مرحله دوم حدود دو ماه به طول میانجامد و به صورت ترکیبی از آموزشهای حضوری و مجازی برگزار میشود. در این مرحله، شرکتکنندگان به تحلیل و تدبر در سورههای سه جزء پایانی قرآن کریم پرداخته و روشهای طراحی طرح درس و ارائه مباحث قرآنی را میآموزند.
معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در این حوزه تصریح میکند: بخش مهمی از این مرحله به کارورزی حضوری اختصاص دارد. شرکتکنندگان با حضور در جلسات تحت نظر اساتید برجسته کشوری، مهارتهای تدریس و انتقال مفاهیم قرآنی را به صورت عملی تجربه میکنند. این بخش فرصتی برای اصلاح و بهبود روشهای تدریس و ارتقای توانمندیهای آموزشی است.
مرحله سوم: تثبیت و تعمیق آموختهها
مرحله سوم که در ماه مبارک رمضان برگزار میشود، به تثبیت و تعمیق آموختههای شرکتکنندگان اختصاص دارد. در این مرحله، شرکتکنندگان آمادگی لازم برای شرکت در آزمونهای پایانی را کسب میکنند. این آزمونها معیار اصلی برای ارزیابی موفقیت شرکتکنندگان و انتخاب افراد شایسته برای ورود به کادر آموزشی تدبر در قرآن هستند.
ویژگیهای شاخص دورهها
یکی از ویژگیهای متمایز این دورهها، بهرهگیری از اساتید برجسته و با تجربه کشوری است. حضور این اساتید نهتنها باعث ارتقای سطح کیفی آموزشها شده، بلکه امکان انتقال تجربیات عملی و ارزشمند به شرکتکنندگان را نیز فراهم کرده است.
شکری درباره سایر ویژگیهای این دوره آموزشی توضیح میدهد: از دیگر ویژگیهای این دورهها، توزیع آنها در 15 استان کشور به صورت همزمان است که به مشارکت گستردهتر علاقهمندان و فعالان قرآنی از مناطق مختلف کمک کرده است.
او ادامه میدهد: همچنین تمرکز بر بومیسازی محتوای آموزشی و توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف، از نقاط قوت این دورهها به شمار میرود.
حضور فعالان قرآنی برجسته
به گفته معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم، شرکتکنندگان این دورهها از میان برگزیدگان و فعالان باسابقه در عرصه آموزش علوم و معارف قرآنی انتخاب شدهاند. این امر باعث شده تا سطح علمی و عملی دورهها در سطح بالایی قرار گیرد. حضور این افراد فرصتی برای تبادل تجربیات و ارتقای دانش و مهارتهای قرآنی ایجاد کرده است.
با پایان موفقیتآمیز این دورهها، حلقه نخست کادر آموزشی بومی در زمینه تدبر در قرآن کریم تکمیل خواهد شد. این کادر در سالهای آینده نقش کلیدی در گسترش فرهنگ تدبر در مناطق مختلف کشور ایفا خواهد کرد.
برنامهریزی سازمان دارالقرآن الکریم برای سال آینده شامل بهرهگیری از این ظرفیت جدید و توسعه آموزشهای عمومی تدبر در سطح ملی است. این تلاشها در راستای تحقق اهداف کلان فرهنگی و دینی کشور، تقویت انسجام اجتماعی و ارتقای معنویت در جامعه انجام میشود.
نقش سازمان دارالقرآن الکریم در ترویج تدبر در قرآن
سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان یکی از نهادهای اصلی ترویج معارف قرآنی در کشور، نقش اساسی در توسعه فرهنگ تدبر ایفا میکند. تدوین آییننامههای آموزشی تدبر و برگزاری این دورههای تربیت معلم، بخشی از اقدامات این سازمان در این زمینه است.
همکاری نزدیک با مؤسسات تخصصی مانند تدبر در کلام وحی و تدبر در قرآن و سیرهو استفاده از تجربیات آنها، از دیگر عوامل موفقیت این برنامهها است. این همکاریها نشاندهنده تأکید بر همافزایی و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در کشور است.
برگزاری دورههای تربیت معلم تدبر در قرآن کریم گامی مهم در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در کشور است. این دورهها نه تنها باعث تربیت نیروهای متخصص و متعهد در این حوزه میشوند، بلکه زمینهساز تقویت ارتباط جامعه با معارف وحیانی و بهرهمندی بیشتر از آموزههای قرآنی در زندگی روزمره هستند.
از طریق تداوم این تلاشها و بهرهگیری از نتایج حاصل، میتوان به چشمانداز روشنتری برای گسترش فرهنگ تدبر و تقویت ایمان و معنویت در جامعه رسید.
انتهای پیام/