سهم امتحانات نهایی در کنکور نیازمند بازنگری
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، سه سال پس از اجرا، هماکنون برای بازنگری و اعمال تغییرات در دستور کار قرار دارد. این مصوبه که هدف اصلی آن ایجاد “عدالت آموزشی” و حمایت از دانشآموزان مناطق محروم و مدارس دولتی عادی اعلام شده بود، بهنظر میرسد که در عمل، نهتنها
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، سه سال پس از اجرا، هماکنون برای بازنگری و اعمال تغییرات در دستور کار قرار دارد. این مصوبه که هدف اصلی آن ایجاد “عدالت آموزشی” و حمایت از دانشآموزان مناطق محروم و مدارس دولتی عادی اعلام شده بود، بهنظر میرسد که در عمل، نهتنها به اهداف اولیه خود دست نیافته است، بلکه به نوعی خلاف هدف اعلامی عمل کرده و به تشدید ناعدالتی آموزشی منجر شده است.
پیشتر، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شورایعالی انقلاب فرهنگی با قاطعیت اعلام کرده بودند که برای کنکور 1404 هیچ تغییری اعمال نخواهد شد و سهم سوابق تحصیلی همان 60 درصد باقی خواهد ماند.
قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، در این باره به خبرگزاری تسنیم گفت: مصوبه کنکوری بر اساس تصمیم شورایعالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. وزیر آموزش و پرورش نیز عضوی از این مجموعه بزرگ است بنابراین تصمیمگیری در سطح بالاتر انجام شده و وزارت آموزش و پرورش نمیتواند خلاف آن عمل کند. طبق این مصوبه، برای کنکور 1404، پایههای یازدهم و دوازدهم ملاک عمل هستند و سهم 60 درصدی در پذیرش دانشگاهها دارند که 40درصد مربوط به معدل پایه دوازدهم و 20 درصد به معدل دروس پایه یازدهم اختصاص دارد.
او افزود: طبق این مصوبه، در سال 1405 سهم 60 درصدی معدل میان سه پایه دهم (10 درصد)، یازدهم (20 درصد) و دوازدهم (30 درصد) تقسیم میشود. هرگونه تغییر در این وضعیت برای کنکور 1404 منوط به نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
تأثیر معدل؛ قطعی یا مثبت؟
احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تغییر تأثیر معدل از حالت قطعی به تأثیر مثبت وجود دارد، گفت: این موضوع به شورایعالی انقلاب فرهنگی مربوط میشود. تغییر آن به دلیل ایجاد حقوق مکتسبه برای داوطلبان، باید با نظر شورا باشد.
فشار امتحانات نهایی و افزایش استرس دانشآموزان
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره انتقادها نسبت به تأثیر امتحانات نهایی سهساله بر استرس دانشآموزان و خانوادهها اظهار داشت: استرس دادن به دانشآموزان و خانوادهها یکی از بزرگترین مشکلات حوزه آموزش و پرورش است. برگزاری امتحانات نهایی جدی باید ادامه پیدا کند، اما تأثیر آنها در کنکور باید مورد بازنگری قرار گیرد. اکنون حتی از پایه ششم ابتدایی، دانشآموزان را درگیر کنکور و استرس آن میکنیم. بهعنوان مثال، هر سال تعداد زیادی از دانشآموزان برای آزمون ورودی مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) در پایان پایه ششم داوطلب میشوند و هر فردی که بهتر تست بزند، پذیرفته میشود.
کنکور پراسترس مدارس سمپاد در پایه ششم
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از روند پذیرش و نظام آموزشی مدارس سمپاد گفت: دانشآموزی که در پایه هفتم وارد مدارس سمپاد میشود، تا 6 سال در این مدارس تحصیل میکند. این شیوه مشکلاتی دارد. اکنون 125 هزار دانشآموز در مدارس سمپاد تحصیل میکنند. آیا واقعاً نمیتوان دانشآموزانی بهتر از اینها در بیرون پیدا کرد؟ یعنی همین 125 هزار نفر، نخبگان ما هستند؟ قطعاً این روند دارای اشکالاتی است و باید اصلاح شود.
او با اشاره به ضرورت بازنگری در این شیوه افزود:این مسئله بخشی از مشکلات ساختاری نظام آموزشی است که نیازمند بازبینی و اصلاح جدی است.
احمدی لاشکی همچنین به تنوع زیاد مدارس در کشور اشاره کرد و گفت: شورایعالی آموزش و پرورش در حال پیگیری محدود کردن تنوع مدارس است. این موضوع میتواند به کاهش مشکلات ساختاری نظام آموزشی کمک کند.
به گزارش تسنیم، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، درخصوص تغییرات مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تا سال 1405 هیچ تغییری در روند برگزاری کنکور اعمال نخواهد شد و داوطلبان باید براساس شیوه فعلی رقابت کنند.
انتهای پیام/