سرمایه گذاری ۲۶ میلیارد دلاری دنیا برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پروفسور الکساندربرم استاد ممتاز و مدیر موسسه علوم کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه اشتوتگارت در سخنرانی ویدیویی خود در چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری ۲۰۲۵ با مرور اعداد و ارقام حوزه هوش مصنوعی در سالهای اخیر افزود: این اعداد وارقام به صورت قابل توجهی درحال افزایش است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پروفسور الکساندربرم استاد ممتاز و مدیر موسسه علوم کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه اشتوتگارت در سخنرانی ویدیویی خود در چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری ۲۰۲۵ با مرور اعداد و ارقام حوزه هوش مصنوعی در سالهای اخیر افزود: این اعداد وارقام به صورت قابل توجهی درحال افزایش است و جای تعجب نیست که بگوییم هوش مصنوعی به کلیدیترین فناوری توانمندساز قرن ۲۱ تبدیل شود.
وی اظهار کرد: از رشد استارتاپها میتوان به روشنی دریافت که صنعت و سرمایه گذران علاقهمند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند، این مسله نشان دهنده جذابیت و رشد سریع این حوزه است.
الکساندربرم ادامه داد: بر اساس آمار و اعداد در سال ۲۰۱۹ شرکتها موفق به جذب نزدیک به ۲۶میلیارد دلار سرمایه شدند، که این میزان، رقم واقعا بزرگی است.
وی با طرح این سوال که هوش مصنوعی چیست افزود:هوش مصنوعی شاخهای از علوم کامپیوتر است، این شاخه شامل یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی و بینایی ماشین میشود.
وی گفت: هوش مصنوعی یک پدیده پیچیده و چند بعدی است، موضوعات مختلفی مانند طراحی با کمک هوش مصنوعی، هوش مصنوعی زاینده، توکنهایی غیر قابل تعویض و مهندسی نرم افزار با هوش مصنوعی به آن مرتبط هستند.
وی یادآور شد: معتقدیم که هوش مصنوعی میتواند دو نقش داشته باشد، یکی نقش ایجاد کننده نوآوری و دیگری نقش تسهیل کننده نوآوری است، نقش هوش مصنوعی در این دو مفهوم به ویژه در نحوه تاثیرگذاری بر نوآوری مهم است.
استاد ممتاز و مدیر موسسه علوم کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه اشتوتگارت یادآور شد: عملکرد هوش مصنوعی با تواناییهای زاینده و خلاقانه خود که بر اساس پیشرفتهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است، قابلیتهای خود را درک میکند، در نتیجه این عملکرد در مراحل اولیه فرآیندهای کارآفرینی که کارآفرینان تلاش میکنند راه حلهای اصولی برای مشکلات پیدا کنند یا تناسب محصول با بازار را جستوجو کنند بسیار مناسب است.
وی افزود: در مقابل عملکرد تسهیل کننده بر قابلیتهای هوش مصنوعی در ادغام و ترکیب دادهها به روشهای جدید تکیه دارد این عملکرد بیشتر به پیشرفتهای اخیر در یادگیری ماشین بستگی دارد، عملکرد تسهیلگر به استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی فرصتهای بهبود فرآیندها در ساختارهای سازمانی موجود کمک میکند.
این استاددانشگاه ادامه داد: رشد سریع و گسترش غولهای فناوری در سالهای اخیر نشان داده که دادهها به نیروی محرکه عملکرد تسهیل کننده تبدیل شدهاند، چه در نقش تسهیل کننده و چه در نقش ایجاد کننده هوش مصنوعی نوآوری را در زمینههای مختلف پیش میبرد.
وی افزود: در عملکرد ایجاد کننده تمرکز بیشتر بر شرکتهای نوپا و نرم افزارها است، در حالی که در عملکرد تسهیل کننده تمرکز بیشتر برشرکتهای تثبیت شده و کاربردهای سخت افزاری است.
مدیر موسسه علوم کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه اشتوتگارت در پایان خاطرنشان کرد: در مدیریت نوآوری، میتوانیم از هوش مصنوعی در مراحل back-end و front-end استفاده کنیم، در مراحل front فرصتها یا از طریق فناوریهای جدید ایجاد میشوند یا از طریق نیازها و رفتارهای مشتریان شناسایی میشوند که اصطلاحا به آن کشش بازار