سامانه جامع فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی راهاندازی میشود
با هدف ساماندهی، انسجام بخشی و پایش برخط اقدامات؛ به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر مهدی صالحی ضمن اعلام این خبر گفت: مطالعات و اقدامات اولیه برای ایجاد سامانهای به منظور انسجام بخشی، ساماندهی و پایش برخط و مستمر فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در اواسط دهه ۹۰ آغاز شد و
با هدف ساماندهی، انسجام بخشی و پایش برخط اقدامات؛
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر مهدی صالحی ضمن اعلام این خبر گفت: مطالعات و اقدامات اولیه برای ایجاد سامانهای به منظور انسجام بخشی، ساماندهی و پایش برخط و مستمر فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در اواسط دهه ۹۰ آغاز شد و در تلاش هستیم با بهرهگیری از مطالعات انجام شده در آن مقطع، با توجه به ضرورت و لزوم استقرار ابزار فناورانه رصد، پایش و ارزیابی اقدامات و فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی، در سال آینده شاهد بهرهبرداری از این سامانه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشیم.
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین افزود: در فاز مطالعاتی برای ایجاد و راه اندازی این سامانه، از ابتدای سال تحصیلی جاری سامانههای موجود در معاونتهای فرهنگی ودانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی مورد بررسی و ارزیابی واقع شده و پس از آن سامانههای موجود در سایر نهادهای آموزش عالی، از جمله وزارت علوم مورد توجه و ملاحظه قرار گرفت؛ و طی جلسهای با حضور همکاران وزارت علوم، سامانه فعالیتهای فرهنگی آن وزارتخانه باحضور کارشناسان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت معرفی و بررسی شد.
دکتر صالحی گفت: راهاندازی این سامانه، ضمن ایجاد انسجام و وحدت رویه در فرایند اقدامات و فعالیتهای فرهنگی ودانشجویی موجب میشود مدیران دانشگاهی و کارشناسان و مدیران ستاد وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی بتوانند با گزارشگیری برخط از فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی، بر اساس شاخصها و معیارهای از پیش تعیین شده، وضعیتسنجی و ارزیابی روزآمدی از زیرمجموعههای خود در زمینههای مختلف از جمله خوابگاهها، تغذیه، مشاوره و سلامت روان، جشنوارهها، برنامههای مناسبتی، برنامههای تشکلها و کانونهای دانشجویی، نشریات دانشگاهی، اردوهای دانشجویی، فعالیتهای جهادی، المپیادها و برنامههای ورزشی، وضعیت شوراهای انضباطی، دبیرخانههای فرهنگی ومذهبی و… داشته باشند و با مشاهده قوت و ضعفها در یک سامانه یکپارچه، گزارشات مستند و مبتنی بر شواهد را دریافت و مبنای تصمیم گیری و سیاستگذاریهای خود قرار دهند.
دکتر صالحی، در پایان از پیشبینی محیط فناورانه متناسب با ذائقه دانشجویان فعال فرهنگی و بر گرفته از شبکههای ارتباطجمعی در این سامانه خبر داد، تا به این وسیله دانشجویان راغب باشند برای دیده شدن فعالیتهایشان و کسب امتیاز فردی و گروهی، خودشان به عنوان عنصر اصلی ثبت فعالیتها در سامانه اقدام کرده و همچنین فرآیندهای کارشان را به منظور تسریع و تسهیل امور در سامانه دنبال کنند.
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد، این سامانه که با همکاری کارشناسان و مدیران فرهنگی و دانشجویی، با هدف ایجاد زمینه ارزیابی داده محور ایجاد میشود و قابلیت امتیازدهی، رتبه بندی، مقایسه و ارزیابی مستمر فعالان این حوزه را فراهم میکند، در مرحله نهایی خود بر مبنای شاخصهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد بتواند، زمینه حکمرانی و سیاستگذاری شواهد محور و فرایندی را در حوزه فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد نماید و در سال تحصیلی آینده برای نخستین بار مورد بهرهبرداری قرار گیرد.