روش جلوگیری از رسوب آسفالتین در مخازن نفتی محققان دانشگاه امیرکبیر ثبت جهانی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مقاله سیده فاطمه حسینی دانش آموخته دکتری تحت راهنمایی دکتر مهرداد مظفریان و مشاوره دکتر بهرام دبیر از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه و دکتر هری ون دن اکر از دانشگاه لیمریک ایرلند با عنوان A coupled DEM-CFD analysis of asphaltene particles agglomeration in turbulent pipe

کد خبر : 48881
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۵:۳۴
روش جلوگیری از رسوب آسفالتین در مخازن نفتی محققان دانشگاه امیرکبیر ثبت جهانی شد


روش جلوگیری از رسوب آسفالتین در مخازن نفتی محققان دانشگاه امیرکبیر ثبت جهانی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مقاله سیده فاطمه حسینی دانش آموخته دکتری تحت راهنمایی دکتر مهرداد مظفریان و مشاوره دکتر بهرام دبیر از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه و دکتر هری ون دن اکر از دانشگاه لیمریک ایرلند با عنوان A coupled DEM-CFD analysis of asphaltene particles agglomeration in turbulent pipe flow در ژورنال بین المللی Chemical Engineering Journal منتشر شد.

تضمین جریان، از مسائل مطرح در صنایع نفت امروز است. به این معنا که در طول عمر پروژه این اطمینان خاطر وجود داشته باشد که محصول تولیدی از مخزن به کمک ستون چاه و خطوط انتقال، بدون دردسر به محل فروش برسد. تشکیل و نشست هیدروکربن‌های سنگین از مهم‌ترین موانع تحقق این هدف است، زیرا مشکلات فراوانی در صنایع استخراج، انتقال و فرآورش نفت ایجاد می‌کند.

از آنجایی که حذف رسوبات هیدروکربنی سنگین با روش‌های معمول همانند استفاده از حلال ها، بازدارنده‌ها و روش‌های مکانیکی هزینه بر و مشکل ساز است، بررسی پدیده‌های تجمع، شکست و نشست ذرات آسفالتین در جریان سیال با استفاده از روش‌های محاسباتی ضروری می‌باشد.

روش مورد استفاده در این مقاله، تمامی نیرو‌ها و حرکات ذرات در مقیاس میکرونی را محاسبه کرده و اطلاعات دقیقی از رشد ذرات آسفالتین تحت شرایط جریانی فراهم می‌کند.

در این پژوهش، تجمع ذرات آسفالتین در جریان درهم با استفاده از دو نرم افزار تجاری Ansys Fluent و EDEM با کوپل چهار طرفه انجام شد.

به دلیل وجود ذرات بسیار ریز آسفالتین، هزینه محاسباتی در این روش بسیار بالاست؛ بنابراین در این پژوهش، برای اولین بار روش مقیاس بندی جدیدی به منظور کاهش زمان اجرا و افزایش گام زمانی ارائه شد.

روش ارائه شده در این مقاله نه تنها برای ذرات آسفالتین، بلکه برای تمامی ذرات چسبنده قابل استفاده است. در نهایت با استفاده از روش مقیاس بندی ارائه شده، شبیه سازی ذرات آسفالتین در لوله‌ای با جریان درهم انجام شد و نتایج به صورت کیفی و کمی مقایسه گردید.



منبع

برچسب ها :

ناموجود