«روز خون» با تأخیر اما وفادار!
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همیشه درباره حوادث و اتفاقات اجتماعی و امنیتی بحثهای متعددی مطرح میشود که در میانِ روایتها، معاندین و دشمنان هم میکوشند روایت تحریفآمیز خود را به جوامع القا کنند. حتماً ضرورت دارد برای نگارش کتاب وقایع و ساخت آثار نمایشی فرصت را از دست ندهیم. همانگونه که مدتها درباره
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همیشه درباره حوادث و اتفاقات اجتماعی و امنیتی بحثهای متعددی مطرح میشود که در میانِ روایتها، معاندین و دشمنان هم میکوشند روایت تحریفآمیز خود را به جوامع القا کنند. حتماً ضرورت دارد برای نگارش کتاب وقایع و ساخت آثار نمایشی فرصت را از دست ندهیم. همانگونه که مدتها درباره ساخت اثری پیرامونِ حوادث شاهچراغ صحبت میشد و سرانجام در قالب یک مینی سریال به شبکه یک رسید.
چقدر خوشایند که «روز خون» این شبهای تلویزیون در خود استان فارس و توسط شبکه تلویزیونی این استان تولید شده است. البته سریالهای خوب و پرطرفداری همچون «جلال» توسط استانها و شبکههای استانی ساخته شده بود و ساخت چنین آثاری دور از تجربه شبکههای استانی نیست.
بنابراین اصلِ ساخت چنین سریالها و فیلمهایی همیشه ضرورت داشته و دارد. همچنان که پیش از این آثاری چون به رنگ ارغوان، قلادههای طلا، روباه، سیانور، بادیگارد، ماجرای نیمروز، شبی که ماه کامل شد و… در قالب سینمایی و سریالهای تلویزیونی گاندو، خانه امن،صبح آخرین روز و… ساخته شدهاند.
اما در چهارم آبان 1401 حادثهای دلخراش در حرم مطهر شاهچراغ(ع)رخ دادکه به جان باختن 13 نفر و زخمی شدن 19نفر انجامید. این حمله تروریستی که توسط یک فرد وابسته به گروه داعش صورت گرفت، نه تنها جامعه را تحتتأثیر قرار داد، بلکه به موضوعی برای خلق آثار هنری و رسانهای تبدیل شد.
در این جهت، مرکز صداوسیمای استان فارس، مینیسریالی به نام «روز خون» به کارگردانی حمیدرضا همتی و تهیهکنندگی مرتضی رضایی تولید کرده که داستان آن بر محور پیگیری نیروهای امنیتی و مقابله آنان با تروریستهایی که در پی انجام عملیات جنایتکارانه در حرم شاهچراغ(ع) هستند، میچرخد.
همانطور که میتوان از خط اصلی «روز خون» متوجه شد؛ داستان اصلی به پیگیری نیروهای امنیتی و عملیات تروریستها برای ایجاد ناامنی در شهر شیراز در بستر اغتشاشات آبان 1401 میپردازد. حادثه دارای یک شخصیت اصلی است که خط داستانی حول فعالیتهای پلیسی و امنیتی او میچرخد.
حمید ابراهیمی در این سریال، نقش افسری امنیتی به نام راسخ را بازی میکند که در گیرودار وقایع در تعقیب نیروهای تروریستی و حل و فصل مراحل عملیات است.
اشکان هورسان بازیگری است که او را بیشتر با نقشهای منفی دیدهایم؛ او در سریال «روز خون» تروریستی که خارج از مرزها برای این عملیات تروریستی آموزش دیده است. او با داشتن اسامی مختلف و گذرنامههای جعلی زیاد وارد کشور میشود.
محمد فیلی که از بازیگران شیرازی به شمار میرود در «روز خون» نقش ریش سفید و بزرگ منطقهای را بازی میکند که به دعاوی مردم رسیدگی میکند. او همزمان با این عملیات برای عقد دخترش در حرم حضور دارد .
آزیتا ترکاشوند دکتر زنان و زایمان وهمسر راسخ است. شبی که این عملیات تروریستی واغتشاشات انجام میشود مریض بدحالی را به ایشان ارجاع میدهند؛ حدیثه تهرانی نقش یک مشاور اجتماعی را بازی میکند که از سر اتفاق خواهرزاده او درگیر قصه شلوغیها میشود. این مشاور تلاش میکند این مسأله را حل کند
همچنین علیرضا مهران در نقش اولین تروریستی که نیروهای امنیتی به او میرسند و دستگیرش میکنند ایفای نقش دارد.
حضور شبکههای استانی در آنتن سراسری، مدتهاست که به کاری مرسوم و بخش مهمی از آنتن رسانه ملی تبدیل شده است. وجود استعدادهای دیدهنشده در حوزه نمایشی از جمله بازیگر، کارگردان و عوامل صحنه در شهرستانها این الزام را برای تهیهکنندگان ایجاد میکند که با همکاری مراکز صداوسیما بخشی از بار تولید سریالها را برعهده بگیرند.
سریال «روز خون» از روز شنبه، 12 آبان همزمان با سالگرد این واقعه، جایگزین سریال «هشتپا» در جدول پخش شبکه یک سیما شد با موضوع حادثه تروریستی شاهچراغ شکل گرفته و تلاش کرده با تلفیق هنرمندان باتجربه در کنار بازیگران مستعد بومی علاوهبر تولید آثار نمایشی، کارگاه انتقال تجربه را برای بازیگران بااستعداد استانها فراهم آورد؛ مرتضی رضایی، تهیهکننده و حمیدرضا همتی، کارگردان و نویسنده این سریالاند.
امر رئوف، مدیرکل صداوسیمای استان فارس پیش از این در نشستی خبری، با بیان اینکه ساختار نمایشی میتواند تأثیر بیشتری بر جامعه داشته باشد، گفت: رسانه ملی بهپیروی از فرمان رهبر انقلاب که فرمودند «نگذارید این حادثه تروریستی به فراموشی سپرده شود»، طرح سریالی تلویزیونی را تصویب کرد که این سریال در هفت قسمت 40دقیقهای، همزمان با سالروز این حادثه تروریستی از شبکه فارس و شبکه یک سیما پخش میشود. سازمان صداوسیما سرمایهگذار اصلی این اثر است. سعی کردیم از امکانات نهادهای مختلفی که تمایل به همکاری و سرمایهگذاری در این کار دارند، بهره ببریم؛ اما نهاد اصلی سرمایهگذار آن صداوسیماست. در ساخت این سریال، از بازیگران بومی و ظرفیتهای استانی بهره گرفته شده و 12 نفر هنرمند غیربومی در کنار 25 نفر از بازیگران استان فارس در آن نقشآفرینی کردهاند. امیدواریم با سیاستهای دوره جدید بتوانیم از همه ظرفیتهای استان و فعالان حوزه هنر استفاده کنیم.
حمیدرضا همتی، کارگردان و نویسنده/ اهمیت دیده شدن بازیگران بومی
حمیدرضا همتی، کارگردان سریال «روز خون» که در کارنامه هنریاش، فیلمهای سینمایی «اخلاقت رو خوب کن»، «بدون اجازه» و «قفس طلایی» با نقش دستیار و برنامهریز و نیز در فیلم «سیاهباز» نامش بهعنوان کارگردان ثبت شده، اولین تجربه تلویزیونیاش را با این سریال در صداوسیمای مرکز فارس رقم زده است.
وی درباره داستان این سریال گفت: داستان سریال در فضای پلیسی و امنیتی شکل گرفته و ماجرای مأموری امنیتی بهنام «راسخ» با بازی حمید ابراهیمی است که به سرنخی بهاسم ناصر میرسد. ناصر رابط تروریستهای داعش است. داعش او را هنگام دستگیری حذف میکند. این در حالی است که نیروهای امنیتی درصدد پیگیری و پیدا کردن رابطههای تروریستی در استاناند و وقتی نیروهای امنیتی به پناهگاه تروریستها میرسند، میفهمند مرکزی که تروریستها میخواهند در آن عملیات خرابکارانه انجام بدهند، حرم شاهچراغ (ع) است.
همتی درخصوص محور اصلی سریال اظهار کرد: سعی کردم در این اثر لایههای زیرین جامعه را که در این حادثه شهید یا زخمی شدهاند، نشان دهم و بخشی از جامعه را که از قشرهای مختلفیاند، ازجمله یک مأمور امنیتی که مخاطب تصویری دقیق از آن ندارد، به نمایش بگذارم.
این کارگردان با اشاره به اینکه 200 هنرمند در سریال حضور دارند، افزود: این اثر نمایشی با حدود 600 سکانس جلو رفته است و با تمرکز روی استان فارس، 85 لوکیشن برای تصویربرداریاش انتخاب شده است. البته بخشهایی از سریال نیز در تهران فیلمبرداری شده است.
وی ادامه داد: نگاه من بیشتر مبتنیبر استفاده از بازیگران بومی و استعدادهای هنری استان فارس بود. با انتخاب بازیگران و هنرمندان عرصه تئاتر، از شهرهایی مانند نیریز، استهبان و…، فضایی را برای این هنرمندان مستعد فراهم کردیم تا با دیده شدن روی آنتن سراسری، فضا و امکان پیشرفت برایشان فراهم شود.
همتی درباره انتخاب موسیقی و تیتراژ نیز گفت: آهنگسازی این سریال را به محمدرضا چراغعلی سپردیم که با حضور و صدای محمد معتمدی، قرار است با تیتراژی درخور توجه روی آنتن برود.
مرتضی رضایی، تهیهکننده/وفاداری به اصل واقعه
مرتضی رضایی، تهیهکننده سریال هفت قسمتی «روز خون»، دانشآموخته دانشگاه صداوسیما در رشته کارگردانی و تهیهکنندگی است و مجموعه نمایشی «خورشید بر نیزه» و مستندهای «خورشیدوشان»، «چارجو» و «چکچکو» ازجمله آثار اوست. وی همچنین، کارگردانی دو تلهتئاتر «میشو سوزوکی» و «قصههای درگوشی» را بر عهده داشته است.
رضایی درخصوص تولید سریال «روز خون» به هفتهنامه صداوسیما گفت: فیلمنامه این سریال در دفتر فیلمنامه رسانه ملی و با مشاوره و کارشناسی این دفتر به نگارش درآمده است و تقریباً شش ماه صرف پژوهش این اثر شد و نگارش فیلمنامه نیز یک سال طول کشید.
وی با اشاره به موضوع این اثر اظهار کرد: سریال درباره واقعه تاریخی و تلخ شاهچراغ است و داستان آن در روز واقعه شکل میگیرد و بهنوعی ما را وارد زندگی شهدا و مجروحان آن حادثه تروریستی میکند. این مجموعه ازسویی، روایتگر مظلومیت شهدای شاهچراغ و ازسویی، نمایانگر تلاش نیروهای امنیتی و همچنین، تأثیر اغتشاشات و شلوغیهای آن زمان بر فضای بهوجودآمده برای تروریستهاست.
این تهیهکننده افزود: سریال «روز خون» داستان پنج خانواده است که در لحظه حادثه در حرم حضور دارند. البته قصه اصلی درباره مأموری امنیتی بهنام «راسخ» است که برای یافتن سرنخ نفوذ تروریستها در کشور و نیز تعقیب رد خرابکاری در سطح استان فارس تلاش میکند.
وی درخصوص ترکیب بازیگران سریال گفت: تلاش کردیم ضمن انتخاب بازیگران بومی، از چهرههای خاص و شناختهشده کشوری هم استفاده کنیم. هنرمندان سینما و تلویزیون، ازجمله حمید ابراهیمی، اشکان هورسان، محمد فیلی، آزیتا ترکاشوند، بهروز قادری، محمدرضا سروستانی، حدیثه تهرانی و علیرضا مهران در این اثر نقشآفرینی کردهاند و مابقی که شامل 70درصد است، از بازیگران باتجربه بومی، مانند حبیب بختیاری، مرتضی محمدی، مهری منصوری، محمد فروزان، فخری امامی، اسماعیل مرزبان و ترکیب چهرههای مطرح تلویزیونی با چهرههای حرفهای تئاتر و هنرهای نمایشی فارس و شهرهای مختلف استان بودهاند. درواقع، با این اقدام تلاش کردهایم علاوهبر دیده شدن اثر، به شناساندن توانایی افراد بومی هم کمک کنیم.
رضایی با اشاره به اهمیت بهکارگیری ظرفیتهای بومی و منطقهای اظهار کرد: در تولیدات شبکههای استانی، مهم بهره گرفتن از ظرفیتهای بومی و منطقهای است و این اقدام، ضمن کشف چهرههای مستعد، سبب آگاهی مخاطب از ظرفیتهای استانی میشود.
بهگفته این تهیهکننده، در تولیدات استانی آنچه بیشتر به چشم میآید توجه به افراد توانمند در قالب گروههای مختلف فیلمبرداری، طراحی صحنه، صدابرداری و… در استان است که در سریال «روز خون» هم بسیاری از کارها، ازجمله تدوین و جلوههای بصری و اصلاح رنگ و نور بر عهده هنرمندان بومی استان فارس بود.
رضایی با اشاره به مشکلات و موانعی که بر سر راه تولید این اثر بود، اظهار کرد: یکی از خاصترین مشکلات در ساخت این سریال، واقعی بودن داستان بود؛ زیرا تصاویر حادثه شاهچراغ در فضای اجتماعی وجود دارد و هنوز زمان زیادی از آن نگذشته است. از همین رو، وفادار بودن به اصل واقعه و نیز هماهنگی عناصر نمایشی و داستانی با آن، بزرگترین مشکل به شمار میآمد.
وی با بیان اینکه در ساخت این سریال مخاطبان عام را در نظر گرفتیم، افزود: باتوجهبه اینکه اکثر مخاطبان این سریال عموم مردماند، ما فیلمنامه را در قالب یک داستان پیش بردیم. سپس، بهسراغ افراد مظلوم در این حادثه رفتیم و از تصاویری که توسط دوربینهای مداربسته ثبت شده بود، در تیتراژ پایانی گنجاندیم.
رضایی در پایان، با اشاره به اهمیت تولید آثار تصویری در استانها گفت: اولین خواسته همه فعالان سیمای استانها آن است که تفاوت بین آنها و مرکز (تهران) در برآورد و برخورد با آثارشان از بین برود. توجه بیشتر به هنرمندان استانها میتواند باعث رشد و شکوفایی هنرهای تصویری و نمایشی و بهکارگیری هنرمندان بومی شود.
انتهای پیام/