رقبای تازه نفس آسیایی در میدان پر درآمد بازی های ویدئویی
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گزارش «چشمانداز اقتصاد خلاق» که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در چند ماه اخیر منتشر شد، دیدگاههایی در مورد اقتصاد خلاق و تجارت بینالمللی کالاها و خدمات خلاق ارائه میدهد. گزارش امسال بیش از هر چیز بر تأثیر دیجیتالیسازی و هوش مصنوعی بر اقتصاد خلاق،
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گزارش «چشمانداز اقتصاد خلاق» که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در چند ماه اخیر منتشر شد، دیدگاههایی در مورد اقتصاد خلاق و تجارت بینالمللی کالاها و خدمات خلاق ارائه میدهد. گزارش امسال بیش از هر چیز بر تأثیر دیجیتالیسازی و هوش مصنوعی بر اقتصاد خلاق، چالشهای رقابتی و تلاشها برای پایداری محیطزیست تمرکز دارد.
این گزارش آماری نشان میدهد اقتصاد خلاق بهسرعت در حال رشد است و بهویژه در کشورهای در حال توسعه، بهطور قابل توجهی به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال کمک میکند.
بخشی از این گزارش به گسترش بازیهای رایانهای و سهم کشورهای مختلف در این میان اختصاص داشت. بنا بر این گزارش که متن آن توسط نمافر منتشر شده، صنعت بازیهای ویدئویی در سالهای اخیر به دستاوردهای قابل توجهی رسیده و بیشتر از مجموع صنایع فیلم و موسیقی درآمد کسب کرده است.
براساس گزارش PWC درآمد جهانی صنعت بازیهای ویدئویی در سال 2023 به حدود 227 میلیارد دلار رسید که از رکورد قبلی 213 میلیارد دلار در سال 2022 بیشتر بود.
ورزشهای الکترونیکی(مسابقاتی که شامل بازیهای ویدئویی میشوند) نیز افزایش چشمگیری در فروش بلیط رویدادهای خود داشتهاند؛ به طوری که در سالهای 2021 و 2022 به ترتیب 100 درصد و 150 درصد رشد کردهاند. پیش بینی میشود درآمد بازیهای ویدئویی در سال 2027 به 312 میلیارد دلار برسد.
از نظر توزیع منطقهای، چین و آمریکا بازیگران اصلی در بازار جهانی در سال 2021 بودند و تقریباً نیمی از درآمدهای بازی و وروزشهای الکترونیکی را به خود اختصاص دادند.
با این حال، پیشبینی میشود که اقتصادهای در حال توسعه مانند ترکیه در این حوزه سریعتر رشد کنند و رشد سالانه متوسط 24.1 درصدی را بین سالهای 2021 تا 2026 داشته باشند. پس از آن، پاکستان با 21.9 و هند با 18.3 درصد قرار دارند.
در بخش دیگری از این گزارش به کشورهایی اشاره شده که از آنها میتوان با عنوان بازیگران آینده این صنعت یاد کرد. براساس این گزارش، کشوری مانند عربستان توانستهاند با جذب شرکتهای بازیساز و سازماندهی رویدادهای جهانی، قدم در این راه گذاشته و سهمی از این صنعت را در آینده برای خود متصور شوند.
در ایران نیز طی یک دهه گذشته تلاشهایی در جهت حضور مؤثرتر در این حوزه انجام شده است، با وجود این، به اعتقاد مدیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای، هنوز برخی از اهمیت این حوزه به عنوان یک رسانه در انتقال فرهنگ غافلاند.
به گفته محمدامین حاجیهاشمی؛ در حال حاضر 34 میلیون بازیکن در کشور فعالاند که از این تعداد، چهار میلیون آنها بازیکن حرفهای هستند که به طور متوسط روزی شش ساعت بازی میکنند.
انتهای پیام/