رشد ۷۰ درصدی مرجعیت دیپلماسی علمی کشور در سه سال اخیر
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفیگل، با اشاره به مهمترین اقدامات وزارت علوم در دولت سیزدهم ارتقای مرجعیت علمی، آموزش، پژوهش و برون داد هدفمند و تلاش در جهت تبدیل علوم به فنون را از کلیدیترین اقدامات وزارت علوم در این دوره دانست. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت مرجعیت دیپلماسی علمی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفیگل، با اشاره به مهمترین اقدامات وزارت علوم در دولت سیزدهم ارتقای مرجعیت علمی، آموزش، پژوهش و برون داد هدفمند و تلاش در جهت تبدیل علوم به فنون را از کلیدیترین اقدامات وزارت علوم در این دوره دانست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت مرجعیت دیپلماسی علمی کشور در سه سال اخیر گفت: تعداد مجلات تحت نمایه بیناللملی در سالهای قبل ۱۰۱ بود که این شاخص در حال حاضر ۱۷۳ شده است. در این سه سال به اندازه کل تاریخ علم ایران، ۷۰ درصد تولید مجلات تحت نمایه بینالمللی کشورمان که معیاری در خصوص مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری کشور است، رشد کرده است.
وی دومین مسئله را آموزش و پژوهش برون داد و هدفمند اعلام کرد و گفت: امروزه پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور در راستای نیازهای جامعه دنبال میشود. با این شیوه پذیرش و راهاندازی سامانههایی مانند نان (نظام ایدهها و نیازها) و جان (جریان اقتصادی نوین) جامعه دانشگاهی از نیازهای کشور در حوزههای مختلف مطلع میشود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ هزار نیاز کشور در این سامانه ثبت شده است، تصریح کرد: دانشگاهها و اساتید از طریق این سامانه با نیازهای کشور در حوزههای مختلف مانند نفت، صنعت و بهداشت آشنا میشوند. با راه اندازی سامانه جان یک همرسان بین عرضه و تقاضا در حوزوه پژوهش ایجاد کردیم.
زلفی گل با اشاره به تلاش برای تبدیل علوم به فنون در این دوره گفت: تلاش شد فرهنگی را ایجاد کنیم که دانشآموخته کشور دنبال میز کارمندی در دولت نباشد بلکه با تاسیس شرکت و حضور در کنار افراد آشنا در حوزه تولید، فکر او در خدمت پیشرفت کشور قرار گیرد تا هم اشتغال ایجاد شده و هم از فکر و توانایی دانشجویان در پیشرفت کشور استفاده شود.
وی ایجاد سامانه فرنما برای ارزیابی اقدامات فرهنگی دانشگاهها و راهاندازی نشان سرو را اقداماتی برای رصد فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاهها دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهها دانست و گفت: در این شرایط اساتید و دانشجویان متوجه میشوند که فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی آنها در حال ارزیابی است. فعالیت فرهنگی دانشگاهها با فرنما به لحظه رصد و برای آنها کارنامه فرهنگی صادر میشود؛ لذا دانشجویان و دانشگاهها با انگیزه بیشتر فعالیت میکنند.