راه اندازی دورههای آموزشی کوتاه مدت و ترکیبی در دانشگاه/ باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت داشته باشیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا جهانگیریان در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه حدود ۴۲ سال قبل وارد این دانشگاه شدم، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر خانه دوم من است و در آن زندگی کردیم؛ بنابراین وظیفه خود میدانم اگر کاری از دستم بر میآید برای این دانشگاه
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا جهانگیریان در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه حدود ۴۲ سال قبل وارد این دانشگاه شدم، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر خانه دوم من است و در آن زندگی کردیم؛ بنابراین وظیفه خود میدانم اگر کاری از دستم بر میآید برای این دانشگاه انجام بدهم.
وی در ادامه محورهای اصلی حوزه آموزش دانشگاه صنعتی امیرکبیر را تشریح کرد و تصریح کرد: حضور بنده در دفتر مطالعات راهبردی دانشگاه موجب شد دید کلانی نسبت به مسائل آموزشی دانشگاه بدست بیاورم؛ بنابراین به کمک همکارانم برنامههایی را تدوین کردیم و تلاش میکنیم این برنامههای راهبردی را به مرحله اجرا در بیاوریم.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: یکی از محورهای کلیدی که در برنامهای که برای این معاونت مدنظر است اینکه بتوانیم ذی نفعان اصلی آموزش را نسبت به خدماتی که دانشگاه ارائه میدهد راضی کنیم. ذی نفعان اصلی نیز اول دانشجو است آنها باید از این فرصت چهار، پنج یا دو سالهای که در دانشگاه دارند احساس رضایت داشته باشند. نه اینکه درخواست غیرمنطقی یا غیرعقلایی مطرح کنند، بلکه اگر فرض کنیم دانشجو فرد عقلایی است، باید پس از فارغ التحصیلی نیز دید مثبتی از دانشگاه داشته باشد.
جهانگیریان تاکید کرد: از نظر تاریخی شکل غربی دانشگاه که از قرن ۱۲ ایجاد شد. در دانشگاه بولونیا در ایتالیا که به نوعی در قرون وسطا وابسته به کلیسا بود وظیفه تربیت مدرس داشت یعنی افرادی که در آن مرکز درس میخوانند به شهرهای دیگر میرفتند و علوم را گسترش میدادند. پس از آن با گسترش علوم نیاز به تخصص احساس شد در نتیجه دانشگاهها تربیت متخصص در شاخههای مختلف را بر عهده گرفتند.
وی یادآور شد: در قرن ۱۸ تحولی در دانشگاه هومبولت آلمان اتفاق افتاد این بود که وظیفه تحقیق از دانشگاهها خواسته شد، بنابراین دانشجویان باید محقق نیز میشدند یا برخی فارغ التحصیلان این وظیفه را برعهده میگرفتند. در قرن ۲۱ با ورود دانشگاهها به نسل سوم انتظار از این مراکز فراتر رفت و از آنها خواسته شد تا کارآفرین تربیت کنند. البته این به معنی کنار گذاشتن دو مسئولیت قبلی دانشگاهها نیست بلکه ترکیبی از این نوع تربیتهای مختلف در دانشگاه باید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هنوز یک مسیر واحد برای فارغ التحصیلی داریم. این در حالی است که در دانشگاههای دیگر دنیا مسیرها و شاخههای مختلفی برای آموزش وجود دارد. به طوریکه بر اساس نیاز جامعه دورهها و عناوین دورهها تحصیلی متنوعتر شده است؛ بنابراین ما هر روز با افرادی در کلاس درس مواجه هستیم که اهداف مختلفی در اذهان آنها وجود دارد، اما ما یک برنامه برای آنها تعریف کردیم.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: متاسفانه ما در دانشگاههای خود تعداد ۱۴۰ واحد کارشناسی و ۳۲ واحد دوره ارشد را با یک سرفصل ارائه میدهیم. اگر چه اخیرا در دوره کارشناسی تنوعی ایجاد شده است در این مسیر باید بیشتر تلاش کنیم تا دانشجو علم خود را متناسب با نیاز بازار تجهیز کند. بر این اساس باید در صورت لازم سرفصلها و دورههای آموزشی ما مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی صنعت و جامعه را ذی نفعان دوم آموزش دانشگاهها دانست و گفت: نباید از این بخشها نیز غاقل شویم بلکه باید بررسی کنیم که آیا برآورد صنعت و جامعه از دانشگاه مثبت و قابل قبول است یا نه.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: علاوه بر دورههای استاندارد کارشناسی، ارشد و دکتری که در دانشگاهها دایر است، سالها است که بخش صنعت ابراز میکند ما نیاز به آموزش ها، دورههای تکمیلی و کوتاه مدت داریم. اگر ما به این موضوع بی اعتنا باشیم قطعا نقشی که سالهای قبل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای خود ترسیم کرده بود را از دست خواهد داد. بر این اساس باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت و جامعه داشته باشیم.
جهانگیریان ادامه داد: راه اندازی دورههای کوتاه مدت در دانشگاهها طی سالهای اخیر بیشتر از سوی صنعت درخواست میشود. چرا که صنعت نمیتواند دانشجو ۴، ۵ یا ۶ سال فارغ التحصیل شود بلکه علاقمند است کارشناسان را با یک سطح علمی ارتقا دهد تا نیازهای خود را برآورده کند؛ بنابراین راه اندازی دورههای کوتاه مدت در دانشکدههای دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر خواهد شد.
معاون آموزشی و تحص
یلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: برای دورههای تحصیلات تکمیلی که در دانشگاه وجود دارد سالیانه چندین هزار پایان نامه دفاع میشود، اما اگر بخواهیم آمار بگیریم که چند تا از این پایان نامهها گرهای از صنعت را باز میکند بسیار محدود است.
وی افزود: برنامهها و سیاستهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر جز با استفاده از همه ظرفیتهای دانشگاه اعم از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان محقق نخواهد شد؛ بنابراین من روی همکاری، همیاری و کمک همه اعضای دانشگاه حساب میکنم امیدوارم ایدهها و انتقاداتی که مطرح میشود در مسیر رشد و پیشرفت کارگشا باشد.
جهانگیریان در پایان خاطر نشان کرد: چارچوب آموزش در دانشگاهها با به وجود آمدن دانشگاه هوشمند و هوشمندسازی تغییر میکند و آموزش از شکل حضوری تقریبا خارج میشوند. بر این اساس دانشگاهها آموزشهای غیرحضوری را بیشتر مورد توجه قرار میدهند؛ بنابراین همه دانشگاهها باید در کنار آموزشهای حضوری زیرساختهای آموزشهای مجازی را فراهم کنند.