دیوان محاسبات از عدم شفافیت دارایی و بدهی راه آهن خبر داد
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه بررسی و تحلیل بودجه پیشنهادی سال 1404 «سازمان بنادر و دریانوردی» و «شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران» در اجرای تبصره 5 ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور دادستان، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی، معاون مجلس و امور استان های
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه بررسی و تحلیل بودجه پیشنهادی سال 1404 «سازمان بنادر و دریانوردی» و «شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران» در اجرای تبصره 5 ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور دادستان، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی، معاون مجلس و امور استان های دیوان محاسبات و همچنین نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نهاد نظارتی برگزار شد.
محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی در این نهاد نظارتی، مهمترین نقاط ضعف در فرآیند بودجه ریزی سازمانها و شرکتها را عدم تصویب بودجه پیشنهادی توسط مجامع عمومی و همچنین عدم پیشبینی قیمت تمام شده کالا و خدمات منطبق با بخشنامههای صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه برشمرد و تاکید کرد: احصای دقیق درآمدها و هزینههای عملیاتی و غیرعملیاتی و همچنین ملحوظ داشتن هزینههای ناشی از تحریمها و دعاوی حقوقی، از جمله مهمترین مواردی است که به منظور نیل به بودجه ریزی صحیح و کاربردی، ضرورت دارند.
برزوزاده با بیان اینکه وقتی از شناسایی داراییها و بدهیها سخن میگوییم، باید نتایج و اثرات آن به وضوح در درآمدها و هزینهها قابل مشاهده باشد، اظهار داشت: توجه به سیاستهای دریا محور، برنامه ریزی در راستای کنترلهای داخلی بنادر و همچنین پیگیری مطالبات سنوات پیشین، از جمله مواردی است که باید در بودجه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی گنجانده شده و تلاشی مضاعف در جهت تحقق آنها صورت پذیرد.
معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات همچنین در جلسه با مسئولان و دستاندرکاران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه یکی از نقاط آسیب زا در این شرکت، تعویض سیستم و نرم افزار فروش بلیت مسافربری بوده است، افزود: تغییرات ناگهانی در سیستم خرید و فروش بلیت، افزون بر اینکه نارضایتی مسافران و شهروندان را در پی خواهد داشت، هزینه های زیادی را نیز بر شرکت تحمیل خواهد کرد.
برزوزاده در ادامه خاطر نشان کرد: عدم احصای دقیق قیمت تمام شده خدمات ریلی و همچنین شفاف نبودن داراییها و بدهیها براساس گزارش سازمان حسابرسی، از جمله مواردی است که تصمیمگیران در شرکت راه آهن باید برای رفع آن چاره ای عاجل بیاندیشند.
گفتنی است، در این جلسات، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از نظارت های روشنگرانه و پیگیری های مجدانه دیوان محاسبات، خواستار گسترش تعاملات با این نهاد نظارتی شدند.
انتهای پیام/