درآمد عوارض آزادراهها چقدر است؟
اقتصاد ۲۴ – فریدون مقدسنژاد، کارشناس حمل و نقل با انتقاد از وضعیت نامناسب آزادراههای کشور، اعلام کرد که کیفیت جادههای کنونی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. به گفته وی، آزادراههایی مانند کاشان-اصفهان و زنجان-تبریز از نظر کیفیت آسفالت در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. مقدسنژاد با اشاره به درآمد یک همتی از عوارض آزادراهها در
اقتصاد ۲۴ – فریدون مقدسنژاد، کارشناس حمل و نقل با انتقاد از وضعیت نامناسب آزادراههای کشور، اعلام کرد که کیفیت جادههای کنونی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. به گفته وی، آزادراههایی مانند کاشان-اصفهان و زنجان-تبریز از نظر کیفیت آسفالت در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
مقدسنژاد با اشاره به درآمد یک همتی از عوارض آزادراهها در مقابل نیاز سالیانه شش همتی برای نگهداری از این جادهها، به کمبود شدید بودجه در این بخش اشاره کرد. وی تاکید کرد که با توجه به استانداردهای جهانی، سالانه باید بین ۲ تا ۶ درصد هزینههای نگهداری آزادراهها تامین شود، اما در حال حاضر تنها کسری از این مقدار تامین میشود.
فرسودگی جادهها، مصرف سوخت را بالا میبرد
کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه فرسودگی جادهها باعث افزایش هزینههای جامعه میشود، به مواردی مانند افزایش مصرف سوخت، افزایش زمان سفر و افزایش استهلاک خودروها اشاره کرد. وی تاکید کرد که این وضعیت نه تنها به اقتصاد کشور آسیب میزند بلکه ایمنی رانندگی را نیز به خطر میاندازد.
مقدسنژاد با هشدار درباره وضعیت بحرانی جادههای کشور، اعلام کرد که اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، هزینههای نگهداری جادهها به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت، امکان ترمیم و نگهداری از آنها از بین خواهد رفت.
این کارشناس حمل و نقل در پایان تاکید کرد که حق مردم ایران داشتن جادههای ایمن و با کیفیت است و دولت باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. وی بر ضرورت سرمایهگذاری در زیرساختهای حمل و نقل و اختصاص بودجه کافی برای نگهداری از جادهها تاکید کرد.
منبع: اقتصاد آنلاین