داستانهای ناتمام سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد/ علت نارضایتی دانشجویان از این سامانه چیست؟
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سامانه آموزشیار یک سامانه آنلاین است که به منظور تسهیل فرآیندهای آموزشی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران طراحی شده است. این سامانه معمولاً برای مدیریت و نظارت بر فعالیتهای آموزشی، ثبتنام در دروس، مشاهده برنامههای تحصیلی، بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان و ارائه خدمات آموزشی به اساتید و
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سامانه آموزشیار یک سامانه آنلاین است که به منظور تسهیل فرآیندهای آموزشی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران طراحی شده است. این سامانه معمولاً برای مدیریت و نظارت بر فعالیتهای آموزشی، ثبتنام در دروس، مشاهده برنامههای تحصیلی، بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان و ارائه خدمات آموزشی به اساتید و دانشجویان استفاده میشود.
از ویژگیهای عمده سامانه آموزشیار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. ثبتنام و انتخاب واحد: دانشجویان میتوانند از طریق این سامانه دروسی که میخواهند در هر ترم بگذرانند را انتخاب کرده و ثبتنام کنند.
۲. مشاهده کارنامه و نمرات: پس از پایان هر ترم، دانشجویان میتوانند نتایج امتحانات و نمرات خود را در این سامانه مشاهده کنند.
۳. مدیریت زمانبندی کلاسها: دانشجویان میتوانند برنامه کلاسی خود را مشاهده و مدیریت کنند.
۴. پیگیری وضعیت تحصیلی: این سامانه به دانشجویان و اساتید امکان میدهد تا وضعیت تحصیلی، دروس گذرانده، نمرات و تاریخ فارغالتحصیلی را پیگیری کنند.
۵. ارتباط با اساتید و دانشگاه: سامانه به دانشجویان و اساتید این امکان را میدهد که ارتباطات لازم را برای مسائل آموزشی برقرار کنند.
این سامانه از طریق ارائه خدمات آنلاین، فرآیندهای آموزشی را تسهیل کرده و به دانشجویان و اساتید کمک میکند تا به راحتی به اطلاعات و منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند.
دلایل نارضایتی دانشجویان از سامانه آموزشیار میتواند متنوع و پیچیده باشد، اما برخی از مهمترین مشکلات و عواملی که باعث عدم رضایت در بین دانشجویان میشود، عبارتند از:
۱. مشکلات فنی و کندی سامانه
یکی از مهمترین مشکلات، کندی و اختلالات فنی است. در ساعات پیک استفاده، به ویژه هنگام انتخاب واحد یا مشاهده نتایج امتحانات، سامانه ممکن است کند شود یا حتی از دسترس خارج گردد. این اختلالات میتواند موجب اضطراب و ناراحتی دانشجویان شود، زیرا فرآیندهای حساس و زمانبر مانند انتخاب واحد یا ثبتنام در سامانه بهطور معمول در زمانهای کوتاه و مشخصی باید انجام شوند.
۲. طراحی رابط کاربری پیچیده
طراحی رابط کاربری سامانه آموزشیار برای برخی کاربران، بهویژه دانشجویانی که از نظر فناوری آشنایی زیادی ندارند، پیچیده است. منوهای متعدد و فرمهای پیچیده، ممکن است دانشجویان را دچار سردرگمی کند و باعث شود که نتوانند بهراحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
۳. هماهنگی ضعیف با دیگر سامانهها
گاهی اوقات اطلاعات موجود در سامانه آموزشیار ممکن است با اطلاعات ثبتشده در سامانههای دیگر دانشگاه (مانند سامانه مالی یا سامانه ثبتنام) هماهنگ نباشد. این مسئله میتواند موجب ایجاد مشکلات در انتخاب واحد، نمرات، پرداخت شهریه یا حتی فارغالتحصیلی شود. به عنوان مثال، گاهی نمرات بهدرستی بهروزرسانی نمیشوند یا در برخی موارد دانشجویان قادر به انتخاب دروس مورد نظر خود نیستند.
۴. پشتیبانی ناکافی و کندی پاسخدهی
پشتیبانی فنی و مشاورهای سامانه آموزشیار ممکن است در مواقع حساس یا اضطراری به سرعت و کارآمدی عمل نکند. بهویژه در زمانهایی که دانشجویان با مشکلاتی مانند عدم توانایی در ثبتنام یا انتخاب واحد روبهرو میشوند، پاسخگویی دیرهنگام یا عدم پاسخگویی کافی میتواند موجب نارضایتی شود.
۵. عدم شفافیت در برخی فرایندها
در برخی موارد، عدم شفافیت در فرآیندهای سامانه مانند روند انتخاب واحد، وضعیت فارغالتحصیلی، یا محاسبه نمرات میتواند موجب گیج شدن دانشجویان شود. دانشجویان ممکن است نتوانند بهطور واضح و دقیق متوجه شوند که چرا انتخاب واحدشان تأیید نمیشود یا چرا نمرات درسی دیر بهروز میشود.
۶. عدم تطابق با نیازهای خاص برخی دانشجویان
برخی از امکانات سامانه آموزشیار برای دانشجویان خاص (مانند دانشجویان با نیازهای ویژه یا دانشجویان بینالمللی) به اندازه کافی قابل استفاده و دسترسی نیست. این عدم تطابق میتواند منجر به ایجاد مشکلات اضافی برای این گروه از دانشجویان شود.
۷. عدم تناسب با تغییرات سریع
تغییرات مداوم در ساختارهای دانشگاهی و نیازهای جدید آموزشی ممکن است باعث شود که سامانه نتواند بهسرعت با این تغییرات هماهنگ شود. به عنوان مثال، اگر دانشگاهها بهسرعت به سمت برگزاری کلاسهای آنلاین یا نیمهحضوری بروند، سامانه ممکن است نتواند بهطور مؤثر از این تغییرات پشتیبانی کند.
۸. عدم دسترسی به امکانات بهموقع
بسیاری از دانشجویان گزارش دادهاند که برخی از امکانات سامانه آموزشیار در زمانهای بحرانی (مانند پایان ترم یا زمان امتحانات) بهطور مؤثر در دسترس نیستند یا بهطور موقت غیرفعال میشوند. این مسئله میتواند موجب ایجاد مشکلاتی مانند عدم دسترسی به نمرات، تاریخ امتحانات یا حتی اطلاعات مهم دیگر شود.
نقاط قوت سامانه آموزشیار:
۱. دسترسی آنلاین و آسان:
سامانه آموزشیار به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی امکان دسترسی به اطلاعات آموزشی از هر مکانی را فراهم میکند. این ویژگی بهویژه برای دانشجویانی که در مناطق مختلف حضور دارند یا در خانه مطالعه میکنند، بسیار مفید است.
۲. ثبتنام و انتخاب واحد آنلاین:
سامانه این امکان را به دانشجویان میدهد که به راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی، دروس خود را انتخاب کنند. این فرآیند زمانبر و پیچیده را ساده و سریع کرده است.
۳. مدیریت و پیگیری وضعیت تحصیلی:
دانشجویان میتوانند بهراحتی کارنامه، نمرات و وضعیت تحصیلی خود را مشاهده کنند. این ویژگی باعث میشود که دانشجویان همیشه از وضعیت تحصیلی خود آگاه باشند و برای بهبود عملکردشان اقدامات لازم را انجام دهند.
۴. ارتباط آسان با اساتید و دانشگاه:
سامانه به دانشجویان و اساتید این امکان را میدهد که بهراحتی با یکدیگر در ارتباط باشند، که باعث تسهیل فرایندهای آموزشی و حل سریع مسائل مرتبط با دروس و امتحانات میشود.
۵. افزایش شفافیت:
ارائه اطلاعات به صورت آنلاین موجب میشود که تمامی مراحل تحصیلی بهویژه در مورد نمرات، ثبتنام و انتخاب واحد شفاف و قابل پیگیری باشد.
۱. مشکلات فنی و سرعت پایین:
یکی از نقاط ضعف این سامانه در برخی مواقع، کندی در بارگذاری صفحات یا بروز مشکلات فنی است. این مشکل بهویژه در زمانهایی که تعداد زیادی از دانشجویان در حال استفاده از سامانه هستند، ممکن است به تجربه کاربری منفی منجر شود.
۲. نارسایی در هماهنگی اطلاعات:
در برخی موارد، اطلاعات وارد شده در سامانه ممکن است بهطور کامل با اطلاعات موجود در سیستمهای دیگر دانشگاه (مثل سیستمهای مالی یا آموزشی) هماهنگ نباشد. این امر میتواند باعث بروز مشکلات در انتخاب واحد، نمرات و حتی فارغالتحصیلی شود.
۳. طراحی کاربرپسند نبودن:
برخی از کاربران (بهویژه کسانی که آشنایی زیادی با فناوری ندارند) ممکن است در استفاده از این سامانه با مشکل مواجه شوند. رابط کاربری سامانه گاهی پیچیده و نیاز به آموزش دارد.
۴. عدم پاسخگویی سریع در موارد اضطراری:
در مواقعی که دانشجویان نیاز فوری به تغییرات یا اصلاحات در وضعیت آموزشی خود دارند، پاسخگویی یا پشتیبانی از طرف مسئولین سامانه ممکن است زمانبر باشد و این مسئله در مواقع اضطراری میتواند ایجاد مشکل کند.
۵. محدودیت در دسترسی به برخی امکانات:
برخی امکانات سامانه به طور کامل برای تمام دانشگاهها یا مقاطع تحصیلی فعال نیست. در نتیجه، دانشجویان ممکن است نتوانند از تمامی خدمات سامانه استفاده کنند یا برخی از ویژگیها برای آنها در دسترس نباشد.
در مجموع، سامانه آموزشیار بهعنوان ابزاری مفید برای مدیریت فرآیندهای آموزشی و ارتباطات در دانشگاهها میتواند عملکرد مؤثری داشته باشد، اما نیاز به بهبود در برخی جنبهها مانند طراحی و رفع مشکلات فنی و هماهنگی اطلاعات دارد تا تجربه کاربری بهتری برای تمامی کاربران فراهم کند.