دادگاه های «آقای قاضی» واقعی اند؟/فصل سوم با حضور پررنگ زنان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «آقای قاضی» سریالی تلویزیونی به کارگردانی سجاد مهرگان، محصول سال‌های 1401 تا 1403 است که داستان قضاوت‌های یک قاضی را روایت می‌کند. فصل اول این سریال که در سبک درام دادگاهی ساخته شده است، به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی در 42 قسمت از شبکه دو پخش شد. فصل دوم این

کد خبر : 140221
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
دادگاه های «آقای قاضی» واقعی اند؟/فصل سوم با حضور پررنگ زنان


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «آقای قاضی» سریالی تلویزیونی به کارگردانی سجاد مهرگان، محصول سال‌های 1401 تا 1403 است که داستان قضاوت‌های یک قاضی را روایت می‌کند. فصل اول این سریال که در سبک درام دادگاهی ساخته شده است، به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی در 42 قسمت از شبکه دو پخش شد. فصل دوم این مجموعه تلویزیونی نیز به تهیه‌کنندگی سیدحسام‌الدین حسینی از پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1403 به روی آنتن رفت.

سرپرستی گروه نویسندگان فصل دوم سریال «آقای قاضی» برعهده حسین برکتی است و امیرحسین جواهری و رویا نژادشجاعی نیز با او همکاری می‌کردند.

در هر قسمت از سریال دو ماجرای کاملاً مجزا پخش می‌شود. هر اپیزود دو فرد یا گروه شاکی و متشاکی (شکایت کیفری) یا خواهان و خوانده (شکایت حقوقی) وارد دادگاه می‌شوند و بعد از بیان مطالبشان قاضی حکم را صادر می‌کند. موارد شکایت موضوعات مختلفی مثل سرقت، ضرب و شتم، خیانت در امانت، آزار کلامی و امثال این‌ها را شامل می‌شود.

بهزاد خلج نقش آقای قاضی را بازی می‌کند. سایر بازیگران که به بیش از سیصد نفر می‌رسند همه بازیگر تئاتر هستند، برای اولین بار در قاب تلویزیون ظاهر می‌شوند. گوینده متن و روایتگر قسمت‌ها در فصل اول تورج مهرزادیان است. فصل دوم گوینده و روایتگر ندارد.

حسین برکتی، جانشین سرپرست نویسندگان فصل دوم سریال «آقای قاضی»، در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم، به تشریح روند شکل‌گیری فیلمنامه و دلایل موفقیت این سریال پرداخت. او با بیان جزئیات از مراحل اولیه تولید تا انتشار، توضیح داد که چگونه ایده‌ها از منابع مختلفی همچون تجربیات مردم، مشاوره قضات و فضای مجازی به دست می‌آمدند و در نهایت به فیلمنامه‌ای تبدیل می‌شدند که بازتابی از دغدغه‌ها و مشکلات اجتماعی جامعه بود. برکتی همچنین به نقاط قوت سریال و همچنین برنامه‌های آینده اشاره کرد و از توجه ویژه به حضور زنان در قوه قضائیه در فصل سوم این مجموعه خبر داد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

حسین برکتی به روند شکل‌گیری فیلمنامه فصل دوم سریال «آقای قاضی» و دلایل استقبال گسترده مردم از آن اشاره کرد.

جانشین سرپرست نویسندگان فصل دوم سریال «آقای قاضی» در ابتدا توضیح داد که ایده‌های اصلی این سریال از سه منبع اصلی به دست می‌آمد: نخست، خاطرات و یا تجربیات مردم که به تیم نویسندگان منتقل می‌شد و سپس با افزودن عناصر داستانی و سینمایی، به فیلمنامه تبدیل می‌شدند. دوم، تجربیات و خاطرات قضات در پرونده‌های مختلف، که بعضاً مشاوره‌هایی نیز از جانب خود قضات در زمینه مشکلات حقوقی دریافت می‌شد.

او افزود: به ویژه پرونده‌های کثیرالشاکی از اهمیت بیشتری برخوردار بودند، زیرا این پرونده‌ها می‌توانستند برای آموزش عمومی مفید باشند و به حل مشکلات مردم کمک کنند تا از ارجاع آنها به دادگاه جلوگیری شود. سومین منبع ایده‌ها، فضای مجازی بود.

برکتی اشاره کرد که مسائل اجتماعی و مشکلات روز جامعه، مانند بحران آب و مهاجران افغانی، از جمله مسائلی بودند که در فضای مجازی مطرح و سپس در سریال گنجانده شدند. در واقع بازتاب‌هایی که از مردم به ما می‌رسید و این موضوعات را بیشتر مطرح کرده بودند.

برکتی درباره فرآیند تولید سریال گفت که پس از جمع‌آوری ایده‌ها، طرح‌نویسی انجام می‌شد و سپس با مشاوره قضایی متخصصان، مانند آقای رنجگری، کار اصلاح و تقویت می‌شد. پس از آن دیالوگ‌نویسی و دورخوانی‌های لازم صورت می‌گرفت و در نهایت، سریال به مرحله کارگردانی می‌رسید.

برکتی تأکید کرد که در فصل دوم «آقای قاضی» برخلاف فصل اول، بیشتر بر معضلات اجتماعی و دغدغه‌های مردم تمرکز شد. امیدواریم مورد استفاده مخاطبان هم قرار گرفته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت استقبال مردم از سریال، گفت: نکته اصلی این است که این سریال بازتابی از مشکلات واقعی مردم است. سریال در سه حوزه به مردم کمک می‌کند: آموزش نحوه برخورد با مشکلات قانونی، آگاهی‌بخشی درباره سیستم قضایی، و رفع مشکلات اجتماعی از طریق نشان دادن راه‌حل‌ها و درخواست‌ها از قوه قضائیه. این ارتباط مستقیم با مردم باعث شد که بسیاری از مخاطبان احساس هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌ها و داستان‌ها پیدا کنند.

برکتی در مورد انتقاداتی که به واقع‌گرایی سریال وارد شده بود توضیح داد که هنر باید ایده‌آل‌ها را نشان دهد تا جامعه به سمت آن حرکت کند.

او اذعان کرد که دادگاه‌های نمایش داده شده در سریال، تصویری ایده‌آلی از قوه قضائیه هستند که ممکن است در واقعیت وجود نداشته باشد، اما هدف این است که مردم و مسئولان به این ایده‌آل‌ها دست یابند. امروز مردم ما با همه نگاه‌ها و محاسنِ آن، قوه قضاییه‌ای را می‌خواهند که در سریال «آقای قاضی» به نمایش درآمده است.

برکتی همچنین به برنامه‌های آینده این سریال اشاره کرد و افزود که در فصل سوم بیشتر به حضور زنان در قوه قضائیه توجه خواهد شد. طرح‌های جدیدی برای تقویت حضور زنان در بخش‌های کلیدی داریم که با توجه ویژه به مسائل زنان در فصل سوم، سریال بتواند نقش مؤثری در بهبود تصویر قوه قضائیه در جامعه ایفا کند.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود