داخلی سازی ۱۰۰ درصدی در تولید آسانسور‌های تا ۱۰ طبقه

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی گفت: ۹۰ درصد قطعات آسانسور‌های کمتر از ۱۰ طبقه در کشور تولید می‌شود و در این زمینه خودکفا هستیم. آقای عباس ابریشمی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ افزود:در اجرای آسانسور کامل (بدون کارخانه) با جمع آوری قطعات و نصب در ساختمان به ۱۰۰

کد خبر : 7564
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
داخلی سازی ۱۰۰ درصدی در تولید آسانسور‌های تا ۱۰ طبقه

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی گفت: ۹۰ درصد قطعات آسانسور‌های کمتر از ۱۰ طبقه در کشور تولید می‌شود و در این زمینه خودکفا هستیم.

آقای عباس ابریشمی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ افزود:در اجرای آسانسور کامل (بدون کارخانه) با جمع آوری قطعات و نصب در ساختمان به ۱۰۰ درصد داخلی سازی رسیده ایم. 

 

 

وی با بیان اینکه توان طراحی و مهندسی آسانسور بالای ۳۵ طبقه در کشور وجود دارد؛ ادامه داد: در آسانسور‌های بلند مرتبه درصد قطعات وارداتی بیشتر است به عنوان مثال برای آسانسور با سرعت ۳ متر بر ثانیه بالای ۲۵ توقف، ۸۰ درصد قطعات وارداتی است و حتی برای آسانسور‌های بالای ۳ متر برثانیه باید ۱۰۰ درصد قطعات را به صورت پکیج (بسته) وارد کنیم، زیرا تولید داخل قطعات آن با وجود توان تولید داخلی صرفه اقتصادی ندارد.

 

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی در خصوص میزان تولید و نیاز کشور به آسانسور گفت: سالانه حدود ۴۰ هزار دستگاه آسانسور تولید و تحویل می‌شود در حالی که توان تولید بیشتر نیز وجود دارد به عنوان مثال سال ۱۳۹۴ با ساخت مسکن مهر حدود ۸۰ هزار دستگاه آسانسور تولید و تحویل شد، اما با توجه به کاهش ساختمان سازی این صنعت هم اکنون در رکود است. 

 

وی در خصوص خوداتکایی متخصصان داخلی در تعمیر و نگهداری آسانسور‌های بلند مرتبه، گفت: هم اکنون خدمات آسانسور برج میلاد به عنوان پرسرعت‌ترین آسانسور ایران با ۷ متر بر ثانیه توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌گیرد. 

 

ابریشمی با بیان اینکه هم اکنون نرخ واردات قطعات آسانسور به طور متوسط ۳۲ درصد است، افزود: بسیاری از این قطعات در کارتابل فنی است و با اینکه ادعا می‌کنند که وارد نمی‌شود، قطعه وارداتی در بازار مشاهده می‌شود به عنوان مثال یک موتور ۳۰۰ کیلویی آسانسور کالایی نیست که به راحتی قاچاق شود.

 

وی با بیان اینکه مشکل این صنعت بر سر کارتابل فنی است، ادامه داد: یکسری از قطعات آسانسور در کارتابل فنی وزارت صمت است که برای بعضی مجوز آزاد شدن آن صادر می‌شود و برای برخی نه، که همین موضوع به یک امضای طلایی تبدیل شده و با وجود انعکاس چندین باره به متولیان امر نتیجه‌ای حاصل نشده است. 

 

 

صادرات ۲ میلیون دلاری آسانسور پکیج (کامل) در سال ۱۴۰۲

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توان تولید و صادرات داریم، گفت: با وجود اینکه در حوزه تولید قطعات آسانسور رقبایی در منطقه داریم، اما به هیچ عنوان حریف چین و ترکیه نیستیم و تولیدکنندگان ایرانی حاضر در عراق و سوریه قطعات خود را از ترکیه خریداری می‌کنند، زیرا قطعات داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت (گرانی به دلیل انحصار) قابل رقابت با قطعات خارجی نیست. 

 

 

وی ادامه داد: در صورت واردات برخی قطعات، می‌توانیم آسانسور را به صورت پکیج (کامل) تولید کنیم و به فروش برسانیم که همین موضوع مزیت رقابتی برای این صنعت محسوب می‌شود. 

 

ابریشمی به صادرات حدود ۲ میلیون دلاری آسانسور (کامل) در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: براساس آمار گمرک، صادرات موتور گیربکس آسانسور به عنوان تولید داخلی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار بوده است، زیرا موتور‌های گیرلس (استفاده از موتور گیرلس سبب حذف چرخ دنده‌ها، فلایویل، روغن، بلبرینگ دور بالا و کوپلینگ می‌شود) با مزایایی همچون مصرف انرژی تا ۶۰ درصد کمتر، کنترل و حرکت راحت‌تر و مزایای محیط زیستی جایگزین موتور‌های گیربکس در کشور‌های جهان و حتی منطقه شده است. 

 

 

وی با بیان اینکه چند شرکت دانش بنیان اقدام به تولید موتور‌های گیرلس در کشور کرده اند؛ افزود: هم اکنون نیاز کشور به این موتور‌ها از کشور‌های چین، ترکیه، آلمان و ایتالیا برای تولید آسانسور‌های (کامل) تامین می‌شود و پس از تولید آسانسور به کشور‌های CIS، عراق و سوریه صادر می‌شود. 

 

فعالیت ۷۵ شرکت بازرسی آسانسور در کشور

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی با اشاره به خدمات پس از نصب آسانسور گفت: با توجه به اینکه این وسیله با جان انسان در ارتباط است بنابراین از هموطنان درخواست دارم خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را از واحد‌های مجاز دارای پروانه کسب از اتحادیه دریافت کنند. 

 

 

وی از فعالیت ۷۵ شرکت بازرسی آسانسور در کشور خبر داد و افزود: واحد‌های مجاز ماهانه یکبار در ساختمان‌های عمومی از آسانسور‌ها بازدید و در صورت نیاز خدمات لازم را ارائه می‌کنند، به صورت ادواری هم سالانه یکبار شرکت‌های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد، همه آسانسورها را بازدید و گواهی ایمنی صادر می‌ کنند.

ابریشمی با بیان اینکه اتحادیه آسانسور در ۲۳ استان دفتر فعال دارد، گفت: در سامانه اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته به نشانی ieeu.ir اسامی افراد دارای مجوز از اتحادیه برای خدمت رسانی به دارندگان آسانسور براساس مناطق جغرافیایی درج شده است. 

 

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی با اشاره به کاهش ضریب حوادث پس از تدوین و اجرای استاندارد ملی آسانسور در کشور، گفت: زمانی که استاندارد ملی این صنعت تدوین شد ۲۰۰ هزار آسانسور در کشور فعال بود که سالانه حدود ۱۰۰ حادثه برای سرنشینان رخ می‌داد، اما امروزه با وجود یک میلیون آسانسور فعال در کشور به ندرت شاهد حادثه برای سرنشینان هستیم که ایمنی و ضریب حوادث در ۲۰ سال گذشته به کمتر از یک دهم درصد کاهش یافته است و هم اکنون نیز از بروزترین استاندارد‌های اروپایی در صنعت آسانسور بهره‌مند هستیم.

 

فعالیت ۳۰ شرکت دانش بنیان و ۱۴ هزار فارغ التحصیل در صنعت آسانسور

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی؛ به رتبه ایران در زمینه آموزش‌های کلاسیک در زمینه آسانسور اشاره کرد و گفت: آموزش در این زمینه از سال ۱۳۸۵ در مراکز علمی-کاربردی آغاز شده و کشور ایران هم اکنون با وجود ۴ هزار فارغ التحصیل کارشناسی و ۱۰ هزار فارغ التحصیل کاردانی فعال در این صنعت، رتبه سوم جهانی پس از دانشگاهی در انگلستان و کانادا را داراست. 

 

 

وی به فعالیت حدود ۳۰ شرکت دانش بنیان در صنعت آسانسور اشاره کرد و افزود: هم اکنون با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه انرژی‌های نو و فناوری، در منطقه پیشتاز هستیم به عنوان مثال یکی از شرکت‌های دانش بنیان، آسانسوری بدون نیاز به شبکه برق طراحی و راه اندازی کرده و تابلو و سیستم کنترل آن به کشور‌های عراق، افغانستان و کشور‌های CIS صادر می‌شود.

 

شرکت‌های تبلیغاتی مسئول امنیت پله‌های برقی؟! 

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی با انتقاد از شهرداری تهران گفت: در چند ماه گذشته (۵ ماه گذشته) اخباری مبنی بر وقوع حوادث دردناک در پله برقی پل‌های عابر و مترو منتشر شد، اما هیچ مرجعی به این موضوع ورود نکرد که این پله برقی‌ها را چه کسانی پشتیبانی و نگهداری می‌کنند و با چه کسانی قرارداد دارند؟ 

 

وی با بیان اینکه قرارداد نگهداری از پله برقی‌های مترو و پل هوایی شهرداری تهران با شرکت‌های تبلیغاتی است، افزود: شهرداری از طرفی تبلیغات بر روی پل‌های هوایی را به شرکت‌های تبلیغاتی سپرده و از طرف دیگر مسئولیت نگهداری از پله‌های برقی پل‌ها را به این شرکت‌ها واگذار کرده در حالی که هیچ دانش و تخصصی ندارند.

 

 

ابریشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه شهرداری تا به حال برای رفع خرابی پله برقی‌های سطح شهر از اتحادیه آسانسور و پله برقی کمکی نخواسته، گفت: اتحادیه آسانسور و پله برقی آمادگی دارد در زمینه نظارت، کارشناسی و عیب یابی دستگاه‌های پله برقی سطح شهر به شهرداری کمک کند همچنین می‌توانیم مناطق سطح شهر را برای نگهداری و خدمات رسانی بهتر دسته بندی کنیم به عنوان مثال پله برقی‌های منطقه تهرانپارس به شرکتی در این منطقه سپرده شود تا تمام وقت بر عملکرد و نواقص آن نظارت شود. 

 

 

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی؛ با وجود اینکه عنوان شده همه پل‌های هوایی شهرداری تکنسین (متخصص) مقیم دارند، اما این افراد صرفا وظیفه نگهبانی را بر عهده دارند در صورتی که بایستی تکنسین فنی در محل حاضر باشد تا در صورت خرابی اقدامات لازم به فوریت انجام شود. 

 

وی به نیاز سالانه هزار دستگاه پله برقی اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد قطعات پله برقی تولید داخل است و بقیه وارداتی است. 

 

به گفته رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی؛ هم اکنون ۵۰۰ واحد مجاز تولیدکننده قطعات آسانسور با مجوز اتحادیه، حدود ۵۰ واحد با مجوز بهره برداری از وزارت صمت، ۱۳۰۰ واحد‌های خدمات فنی مجاز دارای پروانه و حدود ۲۰۰ واحد توزیعی فروش قطعات آسانسور و پله برقی در کشور فعالند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود