“حکمرانی علم و فناوری” کلید پیشرفت صنعت فضایی ایران

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حسین شکری، دبیر ستاد توسعه حمل و نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رویداد فضایی سهیل در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش حکمرانی علم و فناوری در صنعت فضایی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی امر فناوری در

کد خبر : 12002
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
“حکمرانی علم و فناوری” کلید پیشرفت صنعت فضایی ایران


به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حسین شکری، دبیر ستاد توسعه حمل و نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رویداد فضایی سهیل در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش حکمرانی علم و فناوری در صنعت فضایی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی امر فناوری در کشور، در تلاش است تا با اتخاذ رویکردی حمایتی، در کنار نهادهای رگولاتوری و سازمان‌های بهره‌بردار قرار گیرد و زمینه‌ساز پیشرفت این صنعت راهبردی شود.

تجربیات صنعت هوایی در حکمرانی

وی گفت: صنعت هوایی، به‌ویژه در حوزه پهپاد، در سال‌های اخیر شاهد تحولات مثبتی بوده است. تعامل مثبت بین بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه منجر به تاسیس شرکت‌ها و کسب و کارهای متعددی شده است. با این حال، به دلیل عدم انسجام در حکمرانی فناوری، شاهد تداخل‌هایی در فعالیت شرکت‌ها و پیگیری‌های متعدد برای رفع این چالش هستیم.

شکری تصریح کرد: این تجربه درس‌آموزی ارزشمندی برای صنعت فضایی است. این صنعت در حال توسعه است و شاهد فعالیت شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متعددی در این حوزه در سراسر جهان و همچنین ایران هستیم. همانطور که در حوزه پهپاد مشاهده شد، حکمرانی باید به گونه‌ای باشد که مانع فعالیت شرکت‌های فعال در این زمینه نشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد گام‌های مثبتی در جهت حکمرانی دقیق در این حوزه هستیم.

برنامه 10 ساله فضایی و نقش بخش خصوصی

وی تأکید کرد: با برنامه 10 ساله تدوین شده توسط سازمان فضایی، شاهد پیشرفت چشمگیر کشور در این حوزه خواهیم بود. بخش خصوصی و شرکت‌های فناور نقش کلیدی در این مسیر ایفا خواهند کرد.

جسارت و نوآوری در صنعت هوایی

شکری، با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه هوایی و ساخت ‌هواپیما، خاطر نشان کرد: 60 تا 70 سال از ساخت هواپیما بوئینگ 747 می‌گذرد و زمانی این هواپیما ساخته شد که امکانات و تجهیزات زیادی در اختیار مهندسان آن زمان نبوده است ولی این هواپیما ساخته شد. این نترسیدن‌ها در این حوزه بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم قواعد و قوانین فعلی را کنار بگذاریم و به سمت نوآوری و فناوری به پیش برویم قطعا می‌توانیم در این حوزه موفق باشیم.

همکاری با روسیه

دبیر ستاد حمل و نقل معاونت علمی به همکاری صورت گرفته با کشور روسیه اشاره کرد و گفت: در یکی از سفرها، یکی از مقامات روسی که از بسیاری از صنایع کشور بازدید می‌کرد، تمایل زیادی به بازدید از شرکت‌هایی داشت که بر روی نوآوری‌های جدید کار می‌کنند.

این موضوع نشان‌دهنده عطش کشورهایی مانند روسیه برای استفاده از نوآوری‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف، از جمله صنعت هوایی و فضایی است.

عدم وابستگی به قطعات خارجی

شکری در پایان با اشاره به عدم وابستگی ایران به قطعات خارجی در صنعت هوایی خاطرنشان کرد: در حالی که بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه از تعمیر و نگهداری قطعات هواپیماهای غربی در کشورهای اروپایی خودداری می‌کنند.

وی گفت: مهندسان ایرانی با جسارت و دانش خود این قطعات را در داخل کشور تعمیر و یا حتی تولید می‌کنند.

شکری خاطرنشان کرد: این دستاورد نشان‌دهنده توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه علم و فناوری است که می‌تواند زمینه را برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور در عرصه‌های مختلف فراهم کند.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود