حمایت رهبر انقلاب؛ پیش برنده بحث الگوی سوم
گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم-طیبه مجردیان: امام خمینی(ره) با ارائه تقریر جدیدی از جایگاه زن در اسلام، روحی تازه در مسئله بانوان مسلمان دمید؛ تقریری که با وجود مبانی محکم، منطقی و مستند، جدید و بدیع مینمود. شاید هیچکس به محکمی امام پای مسئله ضرورت حضور و مشارکت اجتماعی زنان نایستاد. ایشان ضمن تاکید بر مادری
گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم-طیبه مجردیان: امام خمینی(ره) با ارائه تقریر جدیدی از جایگاه زن در اسلام، روحی تازه در مسئله بانوان مسلمان دمید؛ تقریری که با وجود مبانی محکم، منطقی و مستند، جدید و بدیع مینمود. شاید هیچکس به محکمی امام پای مسئله ضرورت حضور و مشارکت اجتماعی زنان نایستاد. ایشان ضمن تاکید بر مادری به عنوان بالاترین شرافت برای زنان همچنین ارزش زیادی برای حضور اجتماعی بانوان و نقشآفرینیهای علمی، اجتماعی و سیاسی آنها قائل بود. گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زنان توسط مقام معظم رهبری به عنوان یکی از متفکرین انقلاب اسلامی و بزرگترین مفسر مکتب امام ادامه پیدا کرد و مستحکم شد. ایشان جوهره گفتمان انقلاب را درباره زنان در پیام تاریخی خود به «کنگره هفت هزار زن شهید کشور» با عنوان «الگوی سوم» به نمایش گذاشتند و علیرغم دیگاههای متحجرانه و متجددانه غالب که یا زنان را به خانه نشینی دعوت میکنند و یا به شکستن مرزهای اخلاقی و آزادیهای ظاهری؛ در طول سالیان گذشته همواره زنان را به تحصیل علم و معرفت و مشارکت سازنده در جامعه به عنوان حق و وظیفه اجتماعی دعوت کردهاند.
دیدار ویژه رهبر انقلاب با بانوان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) برای سومین سال متوالی برگزار شد. اما نکته جالب اینجاست که در حالی که هنوز برخی از مسئولان و نخبگان مرد با گذشت 44 سال از انقلاب اسلامی، در لایه چیستی الگوی زن تراز انقلاب اسلامی متوقف ماندهاند و به جای پیشرفت در این زمینه، همچنان درجا میزنند و معتقدند که چنین الگویی قابلیت تحقق ندارد و صرفاً یک تعارف است، رهبر فرزانه انقلاب در دیدار روز گذشته خود با بانوان، با تأکید بیشتر از قبل بر نظریه زوجیت، بیان کردند: «در اسلام، زن و مرد مکمل یکدیگرند و در تلاش برای رسیدن به حیات طیبه و تواناییهای فکری و روحی در عرصههای علمی، فرهنگی، هنری، اثرگذاری اجتماعی-سیاسی، فعالیت اقتصادی و مسائل بینالمللی هیچ تفاوتی با هم ندارند».
ایشان با قرائت آیه «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» فرمودند: این وظیفه مختص مردان نیست و شامل زنان نیز میشود.
ضمن اینکه ایشان «ارزش معنوی مادری و افتخار به آن» را رکنی دیگر از نگاه اسلام به مسئله زن برشمردند و علی رغم تلاش برخی برای تقدس زدایی از مقام مادر در جهت رسیدن به اهداف مد نظر خود، در اهمیت جایگاه مادر فرمودند: «امروز بعضیها در سایه سیاستهای سرمایهداران و استعماگران و بدخواهان جوامع مستقل بخصوص جامعه ما، از «مادری» تصویر بدی ارائه میکنند. در حالی که مادری و پرورش دادن یک انسان، افتخاری بسیار با ارزش است و بر همین اساس است که در اسلام با تعابیر مختلف از جمله قرار داشتن بهشت زیر پای مادران، سفارش زیادی به محبت و خدمت و اطاعت از مادر شده است».
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تزویر غرب و برخوردهای منفعت طلبانه آنان با حقوق زنان گفتند: «سرمایهداری و سیاستمدارانِ تابع آنها با در دست داشتن رسانههای مؤثر در جهان، با بیصداقتی و دروغگویی و در پوشش ظاهری یک نظریه فلسفی و انساندوستانه، انگیزههای جنایتکارانه و فسادانگیز خود را برای دخالت و جهتدهی در امور جامعه جهانی زنان و کسب منافع نامشروع، پنهان میکنند. ایشان بیصداقتی و ریاکاری را روش همیشگی استعمارگران و سرمایهداران غربی دانستند و کشیدن زنان به کارخانهها برای تأمین نیاز صنایع به کارگرانِ با دستمزد کم را تحت پوشش آزادی و استقلال زنان، نمونهای از این ریاکاری خواندند».
در این دیدار بانوان از دغدغههایشان گفتند؛ نکات مهمی درباره «الگوی زن مسلمان انقلابی» ، «ضرورت رفع خلاءهای رویکرد فعلی در جهت افزایش جمعیت» ، «ضرورت بهرهمندی از توانمندی بانوان هنرمند و تقویت آثار نمایشی حوزه زنان» ، «تناقضات عرفی جامعه در تمسک به الگوهای دینی و ضرورت تسهیلگری در امر ازدواج» و« مراقبت از خانواده در فضای مجازی».
اما مسئله این است که چرا با وجود دیدگاه پیشروانه امامین انقلاب هنوز بدنه نخبگانی و مسئولین موانع فکری فراوانی برای پذیرش این الگو و به کار بستن اهتمام خود در جهت چگونگی تحقق آن دارند و عملا با انفعال در مقابل گفتمان رقیب، «مسئلهی زن» را که نقطه قوت اسلام است به نقطه ضعف آن بدل کردهاند.
اگرچه تا عمومیشدن این قرائت از زن و جنسیت راه دشواری در پیش است اما پشتیبانی و حمایت مقام معظم رهبری از زنان و مطالباتشان، موتور پیش برنده بحث الگوی سوم و مطالبهگری در این زمینه است. امید میرود با اتکا به خوانش ناب ایشان از اسلام، حوزه زنان از انسدادی که گفتمان تحجر و تجدد ایجاد کردند، خارج شود.
انتهای پیام/