حمایت از 5 هزار هیئت مذهبی در رویداد فرهنگی «عطر سیب»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیست و دومین رویداد فرهنگی «عطر سیب» با حضور حمیدرضا خنویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجتالاسلام مصطفی جامهدار مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 و دبیر رویداد فرهنگی «عطر سیب» و اهالی رسانه در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست حمیدرضا خونویی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیست و دومین رویداد فرهنگی «عطر سیب» با حضور حمیدرضا خنویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجتالاسلام مصطفی جامهدار مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 و دبیر رویداد فرهنگی «عطر سیب» و اهالی رسانه در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.
در این نشست حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با تبریک فرارسیدن روز مباهله در تشریح جزیئات نمایشگاه «عطر سیب» گفت: این رویداد فرهنگی به بیستودومین دوره اجرای خود رسیده که توفیق اجرای آن شامل حال سازمان فرهنگی هنری شده است. این رویداد از 14 تا 21 تیرماه در میدان آئینی امام حسین علیهالسلام برگزار میشود. ساعت اجرایی برنامه از 16 تا 22 است. در کنار نمایشگاه، ملزومات مورد نیاز شهروندان، روضههای خانگی و هیئتهای مذهبی، رویدادهای فرهنگی مختلفی نیز در نظر گرفته شده است.
صدور کارتهای حمایتی به صورت الکترونیک
وی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار هیئت در این رویداد ثبتنام کردهاند، گفت: تلاش کردهایم امسال فرآیند ثبتنام هیئتها و دریافت کارتهای حمایتی به صورت الکترونیکی انجام شود. امسال با همت سازمان فرهنگی سامانهای طراحی شد و پس از صحتسنجی اطلاعات، بیش از 5 هزار هیئت به این رویداد معرفی و سپس کارتهای بانکی حمایتی توسط بانک شهر آماده شد. قرار است این کارتها به صورت دائمی برای هر سال قابل استفاده باشد. این کارتها در اختیار روسای هیئات قرار گرفت و اعتبار 8 میلیون تومانی دارد. این فرایند از دو ماه پیش آغاز شده و تا امروز هیئت ها بُن کارتهای خود را دریافت کردهاند. اقلام مورد نیاز هیئات و مردم در 112 غرفه نمایشگاهی با حضور 60 گروه تولیدکننده تامین و ارائه میشود.
ارائه غرفههای رایگان به تولیدکنندگان
خنویی افزود: اواخر اردیبهشتماه فراخوان برای حضور تولیدکنندگان و تأمینکنندگان داده شد که از بین 300 گروه به 60 گروه رسیدیم. غرفهها رایگان در اختیار آنها قرار میگیرد. شاخص انتخاب تولیدکنندگان هم ایرانی بودن، با کیفیت بودن محصولات و مناسب بودن قیمت ملزومات بود.
خونویی در مورد اعتبارات اضافه کرد: در اولین دوره، اعتبار هیئتها 100 هزار تومان بود. در سال 1400 اعتبار 5 میلیون تومان بوده و از آن به بعد هر سال یک میلیون تومان به آن اضافه شده است. اگرچه معتقدیم هزینه بسیار بیشتر است. ما تلاش کردیم از سمت تامینکنندهها نیز واسطهها را حذف کنیم تا هیئتها و شهروندان نیز بتوانند ارزانتر از هر جای شهر کالا و ملزوماتشان را تهیه کنند.
برپایی نمایشگاه کتاب در عطر سیب
وی افزود: نمایشگاه کتابی هم در این رویداد برپاست و فعالیتهای فرهنگی کتابمحور نیز برای مخاطبان نمایشگاه در نظر گرفته شده است. همچنین سازمان فرهنگی هنری در قالب حلقههای کتابخوانی در ماه محرم در 100 کتابخانه سازمان فرهنگی هنری، نشستهای کتابخوانی برگزار میکند.
وی همچینن در خصوص حضور هیئات نوجوانان گفت: در تمام فرهنگسراهای شهر تهران تکیههایی مخصوص نوجوانان راهاندازی شده است. تا کنون 110 هیئت مخصوص نوجوانان در شهر تهران شناسایی شده که ما ضمن ارائه بستههای فرهنگی و مالی، ارتباط مستمری با آنها داریم.
حضور تولیدکنندگان متعدد برای گروههای سنی مختلف
در ادامه نشست حجتالاسلام مصطفی جامهدار دبیر رویداد فرهنگی «عطر سیب» گفت: این نمایشگاه واقعاً یک رویداد فرهنگی در پیشواز محرم و آغاز این ماه در پایتخت و برای همه مردم است. امیدوارم در سالهای آینده این ظرفیت به جایی برسد که اقلام مورد نیاز خانوادهها برای روضههای خانگی به راحتی در اختیار همه قرار بگیرد. امسال این رویکرد را تقویت کردیم و از تولیدکنندگان متعدد برای گروههای سنی مختلف استفاده کردیم. خانوادهها میتوانند حتی برای پوشاک و بازیهای محرمی کودکان نیز اقلامی از این نمایشگاه تهیه کنند.
وی درخصوص جزئیات این نمایشگاه گفت: در میدان آئینی امام حسین علیهالسلام این رویداد را با برنامههای آیینی و سنن عزاداری اقوام، عزاداریهای نمایشی مثل تعزیهخوانی، پردهخوانی، شعرخوانی، روضهخوانی با حضور پیرغلامان حسینی و… همراه کردیم تا علاوه بر فضای نمایشگاه، برنامه عزاداری و فرهنگی نیز برای مخاطبان نمایشگاه رقم بزنیم.
دبیر رویداد فرهنگی «عطر سیب» ادامه داد: اتفاق ویژه این رویداد، افزایش اعتباربخشی به ملزومات هیئت از حیث تعدد و نوآورانه بودن آنهاست. در حوزههای پوشاک، لوازم برقی، فضای مجازی هیئتها، بیمه هیئتها و… مواردی در نظر گرفته شده است. ما همچنین از گروههای رسانهای کمک گرفتیم تا به هیئتها مشاوره بدهند. در حوزه ایمنی و بیمه هیئت و فرهنگسازی برای جلوگیری از خطرات احتمالی هم گامهایی برداشته شده است.
حسینیه دائمی در میدان امام حسین
وی افزود: یک حسینیه دائمی در میدان امام حسین علیهالسلام در نظر گرفتیم که از چایخانه تا مهد کودک برای خانوادهها تعبیه شده تا خانوادهها و هیئتها بتوانند با آرامش از فرصت تهیه ملزومات استفاده کنند. الکترونیک شدن فرایند ارتباط و ثبتنام هیئتها در امسال کمک میکند در سالهای آینده دقیقتر و با کرامت بیشتری در خدمت هیئات باشیم تا شهرداری تهران بتواند بخش کوچکی از وظیفهاش را در این خصوص عملی کند.
جامهدار در پایان خاطرنشان کرد: امسال تحولی در این رویداد صورت گرفت و آن هم از حیث حضور مسئولان هیئتها و تکریم آنها بود. مهمترین اتفاق امسال تغییر روند ارتباط ما با مسئولین محترم هیئتهاست. بن کارتهای دائمی که در سیستم بانک شهر و سامانه شهرزاد رخ داد، اتفاق بزرگ و قابل توجهی بود هرچند که همه ما میدانیم چرخ هیئتهای عزاداری محرم فقط با حمایتهای دولتی نمیچرخد و خود مردم هستند که برگزارکنندگان اصلی این مراسمات هستند.
در پایان این مراسم از پوستر بیستودومین رویداد فرهنگی «عطر سیب» با حضور اهالی رسانه رونمایی شد.
انتهایپیام/