جنبش دانشجویی ۱۶ آذر الهامگرفته از مقاومت دینی حضرت زهرا (س) بود
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله علمالهدی در سخنان خود در ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو در آستانه شانزدهم آذرماه بیان کرد: در صدر اسلام، پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، مجموعهای از رویدادهای مظلومانه برای حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) رخ داد که صرفاً یک حادثه نبود، بلکه جریانی بود
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله علمالهدی در سخنان خود در ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو در آستانه شانزدهم آذرماه بیان کرد: در صدر اسلام، پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، مجموعهای از رویدادهای مظلومانه برای حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) رخ داد که صرفاً یک حادثه نبود، بلکه جریانی بود که تا امروز ادامه دارد و بر زندگی ما تأثیر میگذارد.
برخی حوادث تاریخی صرفاً به همان مقطع زمانی محدود میشوند و دیگر ارتباطی با امروز ندارند، اما جریاناتی وجود دارند که مسیر زندگی اجتماعی و سیاسی ما را مشخص میکنند و نباید در برابر آنها بیتفاوت باشیم.
وی افزود: پس از رحلت پیامبر، دو گفتمان در امت اسلامی شکل گرفت که دو جریان متفاوت را پدید آورد. این دو گفتمان تا امروز ادامه داشته و برای زندگی ما راهبردی هستند. گفتمان نخست بر تداوم وحی در مدیریت و ادارهی جامعه تأکید داشت و معتقد بود که این وظیفه بر عهدهی پیامبر و اهلبیت (ع) است.
بر اساس این گفتمان، بعثت پیامبر تنها برای آوردن قرآن نبود، بلکه برای تربیت جامعهی بشری و استمرار مدیریت بر پایهی وحی بود. اما گفتمان دوم، که از سقیفه بنیساعده آغاز شد، ادعا میکرد که با رحلت پیامبر، وحی پایان یافته و دیگر در زندگی انسانها دخالتی ندارد. این گفتمان تصمیمگیری را به عهدهی انسانها گذاشت و نقش وحی را تنها به احکام حلال و حرام محدود کرد.
علمالهدی با تأکید بر اهمیت بصیرت در فهم گفتمانها گفت: اینکه اکثریت در آن زمان چه نظری داشتند، ملاک حقانیت نیست. امام علی (ع) در خطبهی شقشقیه شرایط اکثریت آن دوران را بهخوبی تصویر کردند. ایشان فضای اجتماعی آن زمان را همچون یک تیرگی کور و سیاهی نابینا توصیف کردند که در آن، هیچچیز قابل تشخیص نبود. بنابراین، ملاک ما قرآن و وحی است، نه اکثریت.
وی با اشاره به حوادث تاریخی جنبش دانشجویی در ایران بیان کرد: برخی تلاش کردهاند جنبش دانشجویی را به گرایشهای الحادی یا سکولار نسبت دهند، اما اگر دقیق نگاه کنیم، این حرکت الهامگرفته از آموزههای دینی بود. استکبار جهانی همواره سعی کرده است دو ویژگی مهم، یعنی امید و مقاومت، را از جوامع بگیرد. همانطور که فرعون بنیاسرائیل را از امید و آزادی محروم کرد، آمریکا نیز در جریان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ سعی داشت نشان دهد هیچ مقاومتی در برابر استکبار ممکن نیست.
آیتالله علمالهدی همچنین تأکید کرد: قیام حضرت زهرا (س) نمونهای از امید و مقاومت در برابر ظلم بود. حادثهای که بر ایشان گذشت، تنها یک رویداد عاطفی برای گریهکردن نیست، بلکه درسی برای تزریق امید و استقامت در جامعه است. ایشان با قیام خود نشان دادند که در برابر ظلم نباید سکوت کرد.
این مراسم با حضور جمعی از دانشجویان و مسئولان دانشگاه برگزار شد و محوریت آن بررسی نقش آموزههای دینی در جنبش دانشجویی و ارتباط آن با مسائل روز بود.