جزییات اجرای خط ویژه در بزرگراه ها/ آغاز HOV از همت
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، خطوط HOV یا خطوط ویژه خودروهای پرسرنشین، خطوطی در بزرگراهها هستند که تنها به خودروهایی با تعداد سرنشین مشخص (معمولاً دو نفر یا بیشتر) اجازه تردد میدهند و هدف اصلی از ایجاد این خطوط، کاهش ترافیک، تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش آلودگی هوا است. یکی از مهمترین
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، خطوط HOV یا خطوط ویژه خودروهای پرسرنشین، خطوطی در بزرگراهها هستند که تنها به خودروهایی با تعداد سرنشین مشخص (معمولاً دو نفر یا بیشتر) اجازه تردد میدهند و هدف اصلی از ایجاد این خطوط، کاهش ترافیک، تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش آلودگی هوا است.
یکی از مهمترین مزایای خطوط HOV، کاهش ترافیک در ساعات اوج تردد خودروهاست؛ با انتقال خودروهای تکسرنشین به خطوط عادی و اختصاص خطوط ویژه به خودروهای پر سرنشین، جریان ترافیک روانتر شده و زمان سفر کاهش مییابد.
علاوه بر این با کاهش تعداد خودروهای در حال تردد و تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، میزان انتشار آلایندههای هوا به طور قابل توجهی کاهش مییابد و با کاهش ترافیک و روانتر شدن جریان تردد، مصرف سوخت خودروها نیز کمتر میشود.
راه اندازی خطوط HOV، میتواند به عنوان مشوقی برای استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو هم باشد که این امر در نهایت به کاهش تعداد خودروهای شخصی در شهر کمک میکند.
شهرداری تهران نیز با این اهداف، خط ویژه ای در بزرگراه شهید همت راه اندازی کرده است.
پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این خصوص گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا، تاکسیها و خودروهای پرسرنشین میتوانند بهصورت رایگان از خطوط HOV (خودروهای چندسرنشین) استفاده کنند.
وی افزود: شبکهای از خطوط HOV در تهران طراحی شده است که بزرگراه شهید همت نخستین مرحله از اجرای آن خواهد بود. این شبکه مشابه سیستم خطوط BRT عمل میکند و به این ترتیب، خودروهایی که بیش از دو سرنشین دارند، میتوانند از این مسیرها عبور کنند.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره گفت: این طرح تا پایان بهمن سال جاری اجرایی خواهد شد و در 2 نوبت فقط خودروهای انبوهبر اجازه تردد در این لاین را خواهند داشت.
وی افزود: پیشنهاد شده است که ساعت اجرای این طرح صبحها از ساعت 6:30 تا 8:30 و عصرها از ساعت 16:30 تا 18:30 باشد و یک لاین از بزرگراه همت مخصوص تردد خودروهای انبوهبر باشد.
هرمزی با تاکید بر اینکه خودروهای تک سرنشین اجازه ورود به این لاین را ندارند، گفت: در صورت ورود خودروهای تک سرنشین قطعا متخلفان اعمال قانون میشوند.
با این حال ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره اجرای این طرح انتقاداتی داشت و گفت: اجرای این طرح ما را به یاد طرح مشابهی در بزرگراه بسیج در سالهای گذشته میاندازد؛ در دوره ما، مسیری برای تردد اتوبوسهای بیآرتی در بزرگراه بسیج احداث شد که باعث ایجاد ترافیک سنگین و مشکلات عدیدهای برای شهروندان شد و حالا میخواهیم طرح مشابهی را در مسیرهای دیگر به صورت پایلوت اجرا کنیم.
امانی افزود: چنین طرحهایی باید در محدودههای کمتراکم آزمایش شود، نه در مسیرهایی مانند بزرگراه شهید همت. اگر قرار است این طرحها اجرا شوند، باید پس از رفع نواقص، به طور عملیاتی پیادهسازی شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پیشنهادی به کمیسیون عمران گفت: بهتر است اینگونه طرحها در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و شهرداری مورد بررسی قرار گیرد و ابعاد آنها سنجیده شود. همچنین نتیجه آنها باید بهطور شفاف به شهروندان اطلاعرسانی شود.
با وجود انتقادات مطرح شده، شهرداری تهران همچنان برای اجرای این طرح در بزرگراه همت مصمم است و با رنگ آمیزی یک لاین از بزرگراه شهید همت، در صدد اجراست.
در خط HOV بزرگراه همت، تردد فقط برای خودروهای پرسرنشین مانند ونها، اتوبوسها و سرویسهای ادارات امکانپذیر خواهد بود تا این خودروها بتوانند سریعتر حرکت کنند.
انتهای پیام/