جریان تولید علم و تربیت عالم باید به درستی جهتدهی شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نخستین همایش شبکه دانشجویی و نخبگانی مرکز مطالعات راهبردی آموزش عالی که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع دانشگاه و آنچه که پیرامون دانشگاه در حال انجام است؛ علم میباشد. محور در دانشگاه علم است و به تعبیر رهبرمعظم انقلاب و انتظاری
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نخستین همایش شبکه دانشجویی و نخبگانی مرکز مطالعات راهبردی آموزش عالی که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع دانشگاه و آنچه که پیرامون دانشگاه در حال انجام است؛ علم میباشد. محور در دانشگاه علم است و به تعبیر رهبرمعظم انقلاب و انتظاری که از جامعه دانشگاهی دارند این است که دانشگاه محل تولید علم و تربیت عالم باشد. در دانشگاه تراز نظام اسلامی یک محور سومی هم وجود دارد و آن جهت دهی به علم است.
وی افزود: تفاوت اصلی دانشگاههای تراز نظام تمدنی اسلامی با سایر دانشگاهها این است که مبانی علمی آنها بر پایه پیشفرضهای غیرالهی و الحادی بنا نشده است. این مبانی غیرالهی باعث شدهاند جریان تولید علم و تربیت عالم نیز با آنها همسو شود، اما در نظام اسلامی علم باید به درستی جهتدهی شود.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک تحول اساسی هستیم. پیروزی انقلاب اسلامی نقطه توقفی بر حرکت شتابان جامعه ایران به سمت غربیشدن ایجاد کرد، و این تغییر در دانشگاهها نیز بازتاب داشت. برای همین، انقلاب فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شدند تا مسیر علمی کشور را بر پایه اهداف انقلاب اسلامی طراحی کنند.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای ایشان با دانشجویان در دوران کرونا گفت: رهبر انقلاب فرمودند که ما ابتدا تصور میکردیم با تصمیمات ستاد انقلاب فرهنگی، اسلامیشدن دانشگاهها به طور کامل محقق خواهد شد، اما امروز میبینیم که این مسئله همچنان یکی از چالشهای پیچیده و مهم باقیمانده است. اسلامیکردن دانشگاهها به معنای هدایت علم و تربیت عالمان در مسیری است که به نگاه توحیدی به جهان خدمت کند.
وی در ادامه تاکید کرد:دوگانهای وجود دارد: آیا باید جهتدهی به علم را بر مبنای آنچه در مراکز علمی جهان امروز پذیرفتهشده است قرار دهیم یا اینکه طراحی جدیدی برای مسیر علم در نظام اسلامی داشته باشیم؟ این قطعاً چالش جدی جریان علمی و دانشگاهی کشور است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ادامه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تصریح کرد: جریان علمی شریک اصلی جنایات امروز در غزه است. بمبهایی که طراحی میشوند، هوش مصنوعی که برای جمعآوری اطلاعات استفاده میشود، و پیامرسانهایی که بر اساس فناوریهای نوین به کار گرفته میشوند، همگی نقش بسزایی در این جنایات دارند. به طور مثال، استفاده از هوش مصنوعی و پیامرسانها با تجمیع اطلاعات و قرار دادن آنها در اختیار رژیم صهیونیستی، شریک جنایات حقوق بشری این رژیم بودهاند. بنا بر گزارشهای اعلامی، ۹۰۰ خانوار به وسیله حمایتهای واتساپ و ارائه اطلاعات به رژیم صهیونیستی، کاملاً شهید شدند.
وی ادامه داد: جریان تربیت عالم و تولید علم به کدام سمت در حال حرکت است؟ ما در این میدان در حال حرکت و تلاش و جنگیدن هستیم و باید دید در کدام جبهه میجنگیم و کجا را تقویت میکنیم. با این نگاه تمام کنشهای انسان ارزش پیدا کرده و دانشگاه معنادار میشود. خوب دقت کنید که این تولید علم و تربیت عالم در خدمت چه فکری قرار میگیرد. آیا شما ابزارهای تسلط یک طاغوت بر جامعه را فراهم میکنید یا ابزارهای رهایی انسانها را فراهم میکنید؟
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی گفت: کسی که ادعا میکند علم بیجهت یا خنثی است، در واقع تلاش میکند شما را از ابزارهای تسلط محروم کرده و علم شما را در خدمت نظام سلطه قرار دهد. تاریخ نشان میدهد که اروپاییها با سوءاستفاده از مفهوم “کشف”، دست به استعمار ملتهای دیگر زدند. این علم بود که استعمار را ممکن کرد و پرسش این است که استعمار برای ملتهای آفریقا چه به ارمغان آورده است؟ تنها در مسیر بردهداری ۱۵۰ میلیون نفر از مردم آفریقا کشته شدند.
وی درادامه افزود: دانشگاه جهت دار است و باید بدانیم به کدام جهت و کدام مقصد حرکت میکند؟ در سند چشمانداز ۲۰ ساله باید به قدرت اول علمی و منطقهای تبدیل میشدیم، اما به دلیل حضور آمریکا در عراق و افغانستان و ایجاد ناامنی در منطقه و افزایش تولید مواد مخدر، این امر با تأخیر مواجه شد. باید این موضوع در برنامهریزیها مورد توجه قرار گیرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: کنار هم قرار گرفتن توانها و ظرفیتها در محیط علمی و هم افزایی و متمرکز شدن بر روی مسائل حتما راه نشان میدهد. نقطه قوت شما عزیزان جریان علمی است و جریان علمی کشور باید درگیر پژوهشها باشد. باید دید جهت دهی به تولید علم چه میزان متوجه نیازهای کشور است و چقدر متوجه استانداردهای بین المللی برای جریان هدایت کلی
علم در جهان است.
وی در پایان تاکید کرد: شما عزیزان باید نقیصهی جریان پژوهش در کشور را برطرف نمایید. ان شاالله در این مسیر هدایت راهبرها کمک میکند که هستههای معنادار تمرکز بر روی حل مسائل را داشته باشیم تا این جریان به یک جریان عمومی در کشور تبدیل شود.