جبلی: کارگردانان بزرگی مشغول کارند/دیگر خبری از دیوار نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در آستانه دوم آذر، سالگرد صدور فرمان امام راحل(ره) مبنی‌بر تشکیل بسیج دانشجو، در «نشست مسئولان بسیج دانشجویی درباره مسائل اساسی کشور» در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، حضور پیدا کرد مسئولین بسیج دانشجویی پایگاه های رسانه و هنر کشور، در حضور رییس رسانه ملی به نکاتی اشاره

کد خبر : 114144
تاریخ انتشار : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۵۲
جبلی: کارگردانان بزرگی مشغول کارند/دیگر خبری از دیوار نیست


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در آستانه دوم آذر، سالگرد صدور فرمان امام راحل(ره) مبنی‌بر تشکیل بسیج دانشجو، در «نشست مسئولان بسیج دانشجویی درباره مسائل اساسی کشور» در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، حضور پیدا کرد

مسئولین بسیج دانشجویی پایگاه های رسانه و هنر کشور، در حضور رییس رسانه ملی به نکاتی اشاره کردند که در نوع خودش جالب است:

– بسیج دانشجویی، چگونه می‌تواند در خصوص نمایش های خانگی کنشگری کند؟

– ضرورت تولید برنامه‌های فاخر در صدا و سیما.

– ضرورت در جریان قرار گرفتن دانشجویان رسانه و هنر در خصوص برنامه‌های صدا و سیما.

– ضرورت مرجعیت علمی دانشگاه صدا و سیما.

– ضرورت حضور افراد انقلابی و تکلیف مدار در سازمان صدا و سیما‌.

– ضرورت روایت اول توسط صدا و سیما.

– ضرورت مشارکت مردم خصوصا دانشجویان جوان در اتاق‌های فکر سازمان صدا و سیما.

– توجه جدی‌تر به شبکه‌های استانی.

– ضرورت ساخت برنامه‌های فاخر برای کودکان و نوجوانان.

– ضرورت ساخت برنامه‌ها و سریال‌های فاخر در خصوص زنان مسلمان.

– ضرورت ساخت مستند از اقدامات جهادی بسیجیان در مناطق محروم.

 پس از ارائه نکات از سوی دانشجویان رئیس صداوسیما پشت تریبون قرار گرفت و در جمع دانشجویان تأکید کرد: بسیج در دوران دفاع‌مقدس و بعد از آن، با توان علمی و فعالیت اثرگذارش راهگشای حل مسائل جامعه بوده و هست.

نقش تعیین‌کننده جامعه دانشگاهی در حوزه فرهنگ و هنر

وی افزو‌د: اولین هسته‌های تفکر بسیجی نیز در دانشگاه‌ها شکل گرفت و امید است با عزم شما در پیگیری مسائل کشور، مشکلات حل شوند و در آینده نیز که شما مدیران کشورید، با همین عزم و اراده پیش بروید.

جبلی درباره تشکیل حلقه‌های هنر و مقاومت دانشجویی هم گفت: این حلقه‌ها در استان‌ها شکل گرفته و تولیداتی هم از آن‌ها به آنتن رسیده است. امید است به‌زودی این تولیدات به شبکه‌های سراسری هم برسند.

رئیس رسانه ملی در ادامه به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی دانشجویان پاسخ داد و با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب، با صدور بیانیه گام دوم انقلاب و با توجه‌ به تأکیدات رهبری مبنی‌بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ کشور، شاهد تغییرات چشمگیر در دستگاه‌های فرهنگی کلان بودیم، گفت:صداوسیما، اصلی‌ترین، مؤثرترین و مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور است که باید مشمول بیانات رهبری می‌شد. به‌همین‌علت، در دوره جدید، سند تحول تصویب و ابلاغ شد و هویت‌محوری و عدالت‌گستری به‌عنوان شعار محوری در دستورکار ما قرار گرفت.

توجه به موضوعات مغفول‌مانده

رئیس رسانه ملی درخصوص طرح‌های تحولی صداوسیما در حوزه تولیدات نمایشی تصریح کرد: برای بهبود تولید آثار نمایشی، به موضوعاتی که از آن‌ها غفلت شده بود، ازجمله حوزه پیشرفت، عدالت، زن انقلابی، نگاه امتی و جهانی و… که عناوین محورهای تحولی‌اند و هریک کارگروهی در ستاد تحول دارند، توجه کرده‌ایم. ضمن آنکه دفتر فیلم‌نامه، تشکیل و ساختارهای سریال‌سازی شبکه‌ها در مرکز سیمافیلم ادغام و یکپارچه شد.

توفیق نمایشی‌های سیما با همکاری چهره‌های برجسته فیلم‌سازی

جبلی افزود: سریال‌ها، گران‌ترین، پرمخاطب‌ترین و ماندگارترین تولیدات ما به شمار می‌روند. ازاین‌رو، باید بیشترین تمرکز بر روی آن‌ها باشد. هدف از ایجاد مرکز سیمافیلم هم همین بود. اکنون استادان بزرگی مشغول کار یا در آستانه تولید سریال‌های جدیدند که داوود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود جعفری جوزانی، کمال تبریزی و جلیل سامان ازجمله‌ آن‌هایند.

وی با اشاره به نکاتی درخصوص میزان مخاطبان تولیدات نمایشی نیز پرسید: آیا «طوبی» با مخاطب 30میلیون‌نفری، کم‌مخاطب بود؟ آیا «تانک‌خورها» کم‌مخاطب بود؟ همچنین باید دید آیا اینکه میزان مخاطب «آقای قاضی» با 41.3درصد بیننده و مخاطب 28میلیون‌نفری در 10 سال ‌گذشته شبکه دو بی‌سابقه بوده و ما معتقدیم که باید الگو باشد، نشان افت مخاطب است؟ این امر نشان می‌دهد صداوسیما و مجموعه‌های نمایشی‌اش مخاطب خودشان را دارند و این روند روبه‌جلو است.

 پایتخت‌زدایی از تولیدات سیما

رئیس رسانه ملی به پرسشی درباره پایتخت‌زدایی از تولیدات سیما، این‌گونه پاسخ داد: نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد 63درصد از مخاطبان ما می‌گویند خودشان و محل زندگی‌‌شان را در رسانه ملی ندیده‌اند و نزدیک به 70درصدشان تمایل دارند خودشان را در قاب تلویزیون ببینند. تلاش کردیم این تعادل و توازن را برگردانیم. در موضوع تمرکز‌ زدایی از تهران دغدغه داریم و معتقدیم باید به همه نقاط کشور توجه شود که در مناسبت‌های مختلفی چون راهپیمایی‌ها، مراسم احیا و… این کار را انجام داده‌ایم و تکرار شده است. سعی کرده‌ایم به شبکه‌های استانی هویت دهیم که تولیدات خودشان را به‌طور مستقیم در قالب برنامه «ایران ما» روانه آنتن ملی می‌کنند.

رسانه ملی و «روایت اول»

جبلی با بیان اینکه در گذشته اطلاع‌رسانی و بیان روایت اول تماماً بر دوش شبکه خبر بود، گفت: گویا قبلاً دیواری میان شبکه خبر و سیما کشیده شده بود. اکنون این رویه تغییر کرده‌ است.

وی افزود: تمام شبکه‌‌های رادیو و تلویزیون در مواقع حساس باید پای کار بیایند و بحران‌ها را مدیریت کنند که این اتفاق در برخی مواقع، چون هک کارت‌های سوخت رخ داد. برنامه‌‌های «پاورقی»، «مکث»، «جریان» و… با هدف به دست گرفتن روایت اول و تقویت نقش ژورنالیستی صداوسیما روی آنتن‌اند. برنامه «شیوه» نیز در همین دوره راه‌اندازی شد و برنامه «جام‌جم» برای اولین‌بار عملکرد تلویزیون را به نقد می‌‌گذارد.

جبلی در ادامه و در پاسخ به اظهارات دانشجوی دیگری درباره عملکرد رسانه ملی در روایت وقایع جریان مقاومت گفت: در تمام عملیات‌ها و وقایع جریان مقاومت، ازجمله عملیات طوفان‌الاقصی، وعده صادق 1 و 2 و حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان، روایت اول را در هماهنگی با نیروهای مسلح در دست داشتیم و مدیریت رسانه‌ای این رویدادها برعهده رسانه ملی بود. با این‌ همه می‌پذیریم که ما همچنان کمبود داریم، حتماً باید نیرو تربیت کنیم و حتماً دانشجویان باید به کمک ما بیایند.

انتهای پیام/ 



منبع

برچسب ها :

ناموجود