توسعه کاربردی علم هوش مصنوعی از کارویژه‌های انجمن هوش مصنوعی ایران است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، نشست هم‌اندیشی اعضای انجمن هوش مصنوعی ایران با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در این جلسه ضمن تشریح کار ویژه این انجمن گفت: دانشگاه‌ها وظیفه تعلیم و تربیت نیروی متخصص را در حوزه‌های مختلف دارند و انجمن‌های

کد خبر : 28429
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۲
توسعه کاربردی علم هوش مصنوعی از کارویژه‌های انجمن هوش مصنوعی ایران است


توسعه کاربردی علم هوش مصنوعی از کارویژه‌های انجمن هوش مصنوعی ایران است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، نشست هم‌اندیشی اعضای انجمن هوش مصنوعی ایران با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در این جلسه ضمن تشریح کار ویژه این انجمن گفت: دانشگاه‌ها وظیفه تعلیم و تربیت نیروی متخصص را در حوزه‌های مختلف دارند و انجمن‌های علمی پلی هستند بین دانش و خلق ارزش تا علم را به فناوری تبدیل کنند.

محمدهادی زاهدی توضیح داد: کشور ما در حوزه هوش مصنوعی و تولید علم رتبه هفدهم جهانی دارد که نشان می‌دهد دانشگاه‌ها کارشان را در این حوزه خوب انجام داده‌اند؛ اما در همین حال در حوزه استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در زندگی روزمره، تصمیمات و دولت رتبه ۷۰ را در جهان داریم و این نشان می‌دهد که بین حوزه علم و فناوری و کاربرد آن خلائی وجود دارد.

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم یکی از وظایف انجمن هوش مصنوعی را تبدیل علم هوش مصنوعی به دانش هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: ما در تلاشیم تا به ترویج علم هوش مصنوعی، آگاهی‌سازی و کاربردی‌سازی آن کمک نماییم.

رئیس انجمن هوش مصنوعی با اشاره به هدف این انجمن مبنی بر تشکیل شبکه نخبگانی هوش مصنوعی گفت: ما می‌خواهیم کسانی را که در زمینه هوش مصنوعی دانش و مهارت دارند با کسانی که به این فناوری نیاز دارند – مثل شرکت‌ها و سازمان‌ها – پیوند و این شبکه را تشکیل دهیم تا زیست بوم هوش مصنوعی ظرف دو سه سال آینده در کشور ما تکمیل شود.

زاهدی در خصوص برنامه‌های پیش روی انجمن هوش مصنوعی گفت: در کشور تعداد زیادی فارغ‌التحصیل مستقیم رشته هوش مصنوعی وجود ندارد، اما افرادی که در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و و رشته‌های مشابه تحصیل می‌کنند زیاد داریم که اگر این افراد با دوره‌های مهارتی خاصی آشنا شوند و کسب تجربه کنند، می‌توانند مکمل زیست بوم حوزه فناوری هوش مصنوعی شوند و خلق ارزش کنند.

وی یادآور شد: ما در منطقه به لحاظ فناوری در حوزه هوش مصنوعی جایگاه خوبی نداریم؛ مثلاً امارات، ترکیه، عمان و حتی قطر از ما جلوتر هستند، اما هدفگذاری کرده‌ایم که تا چهار سال آینده حداقل در حوزه هوش مصنوعی و در حوزه فناوری یعنی رسیدن به محصول و خدمت جزو پنج کشور برتر منطقه باشیم.

رئیس انجمن هوش مصنوعی با نام بردن از چالش‌های موجود در حوزه هوش مصنوعی ازجمله مباحث مربوط به حریم خصوصی، اخلاق در هوش مصنوعی و مسائل مطرح در حوزه چت جی بی تی‌ها خاطرنشان کرد: این مسائل در تمام دنیا مطرح هستند که چگونه می‌توانیم اخلاق را در حوزه هوش مصنوعی توسعه دهیم.

زاهدی تأکید کرد: در معاونت آموزشی وزارت علوم مقرر شده همه دانشجویان در کشور یک واحد درسی تحت عنوان آشنایی با هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن بگذرانند که این می‌تواند شروع فرآیند مهارت‌آموزی برای همه دانشجویان کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی یک فرا رشته است و منحصر به یک حوزه علمی خاص نیست، گفت: هوش مصنوعی نه فقط در حوزه مهندسی کامپیوتر، بلکه در علوم انسانی، فیزیک و شیمی هم هست و ما تلاش داریم به وزارت علوم در تدوین دروس و برنامه‌های درسی کمک کنیم تا هوش مصنوعی در همه ابعاد آموزش عالی و همه رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی گنجانده شود.



منبع

برچسب ها :

ناموجود