توسعه دریامحور از «مکران» شروع میشود
در نشست تخصصی «ایدههایی برای پیشرفت و توسعه منطقه مکران» مطرح شد؛ نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور گفت: ایران از طریق سواحل مکران و دریای عمان مالک مشاعی قطب جنوب محسوب می شود. به گزارش خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، علی عبدالعلیزاده، نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای
در نشست تخصصی «ایدههایی برای پیشرفت و توسعه منطقه مکران» مطرح شد؛
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور گفت: ایران از طریق سواحل مکران و دریای عمان مالک مشاعی قطب جنوب محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، علی عبدالعلیزاده، نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور در جلسه با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی گفت: این بخش خصوصی است که باید کشور را بسازد و بخش دولتی باید سیاست گذاری کنند و نظاره گر پیاده کردن این سیاست ها از سوی بخش خصوصی باشد.
وی در ادامه افزود: کشور را باید به دست مردم سپرد و این یعنی محور باید مدیریت و فعالیت های خش خصوصی باشد و این هم ظرفیت در قانون اساسی وجوددارد .
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور در خصوص توسعه دریا محورگفت: سواحل مکران تا امروز منهای توسعه دریامحور دیده شده و با قطعیت می گویم؛ همه جمع بندی ها تا امروز درباره مکران را کنار میگذاریم چرا که هیچ کدام از مکران در دریای عمان صحبت نمی کند.
عبدالعلیزاده گفت: از آنجا که ایران از طریق سواحل مکران به دریای عمان متصل است، در قطب جنوب مالکیت مشاعی دارد و امیدواریم سال آینده بتوانیم تور گردشگری در فصل آینده ایجاد کنیم و دستکم ۴٠٠ علاقمند به این حوزه به قطب جنوب سفر کنند تا مالکیت خود را در قطب جنوب محرز کنیم.
وی تاکید کرد: اگر تعامل سازنده با دنیا را شروع نکنیم توسعه دریامحور اتفاق نمی افتد چرا که وقتی از مکران به دریای عمان و اقیانوس هند برسیم، باید تابع مقررات بین المللی باشیم.
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور تصریح کرد: تعامل سازنده یک تعامل دو طرفه است و این گونه نیست که بگوییم کشورهای خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند و ما چنین کاری نکنیم وی یادآور شد: مکران قطعه ای با ٨٠ هزار کیلومتر مربع به اندازه مساحت امارت متحده عربی و طول ساحلش سه برابر امارات متحده عربی است و در ساحلش گنجی نهفته که در هیچ یک از کشور حاشیه خلیج فارس وجود ندارد و کشتی ها به راحتی می توانند در این ساحل رفت و آمد کنند.
عبدالعلیزاده گفت: با دستور قاطع رئیسجمهور، راه آهن چابهار زاهدان تا پایان ١۴٠۴ متصل می شود و از سال ١۴٠۵ به سمت اروپا بارگیری انجام می شود و سالی ۴٠ میلیون تن بار از ایران عبور خواهد کرد تا دروازه جدیدی برای افزایش درآمدهای کشور ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، چابهار سالی ٨ میلیون بار جابجا میکند و با اتصال راه آهن این عدد به ٢٠ میلیون افزایش خواهد یافت
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور بیان کرد: هم اکنون یک کانتینر که پیاده می شود میانگین ٣۵ روز ماندگاری دارد ولی اگر ظرفیت بارگیری افزایش یابد این کانتینر ها نمی توانند توقف داشته باشند از این رو با بهره گیری از ظرفیت بنادر خشک در فاصله ۴٠٠ کیلومتری، کانتینرها مستقیما به این مراکز منتقل و صاحبان بار کارهای گمرکی و تحویل بار را در این بنادر انجام می دهد تا از سواحل با ظرفیت مکران صرفا به عنوان انبار استفاده نشود.
وی یادآور شد: در حال حاضر برای ایجاد مگاپورت مکران تصمیم گرفته شده و هر کسی از بخش خصوصی میخواهد مشارکت کند برای مذاکره به میدان بیاید.