توانایی ساخت هر نوع قطار در داخل کشور
مدیر لوکوموتیو سازی گروه مپنا میگوید: در حال حاضر مهندسان و متخصصان داخلی توان ساخت هر نوع قطار مسافری و باری و مترو را دارند. به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد مهدی اسلامی اصفهانی با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر از رونمایی لوکوموتیو جدید تولید داخل و موتور مپ
مدیر لوکوموتیو سازی گروه مپنا میگوید: در حال حاضر مهندسان و متخصصان داخلی توان ساخت هر نوع قطار مسافری و باری و مترو را دارند.
وی اضافه کرد: لوکوموتیوی که رونمایی میشود توسط مهندسان داخلی بخش خصوصی طراحی و ساخته شده و تقریبا شبیه قطارهایی است که در اروپا استفاده میشود.
اسلامی اصفهانی با بیان اینکه حدود ۴ سال پیش تولید این لوکو موتیو را آغاز کردیم و تقریبا بیش از ۸۵ درصد آن داخلی سازی شده است گفت: توان این لوکوموتیو باری، ۴ هزار اسب بخار است و بالاترین توانی است که در کشور استفاده میشود.
وی درباره سرعت و توان قطارهای باری و مسافری هم افزود: قطارهای مسافری با سرعت بالاتر و قطارهای باری با توان بیشتر حرکت میکنند.
اسلامی اصفهانی گفت: این لوکوموتیو باری ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند، اما قابلیت افزایش سرعت تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت را دارد، اما قطارهای مسافری با سرعت بیشتری حرکت میکنند، ضمن اینکه لوکوموتیو مسافری زیمنسی که هم اکنون در کشور استفاده میشود ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت قابلیت دارد که استفاده شود.
وی افزود: طبق برنامه ریزیهای انجام شده، قرار است تا یکی دو سال آینده سرعت این لوکوموتیو را هم تا ۱۴۰ کیلومتر در ساعت ارتقاء دهیم.
اسلامی اصفهانی با اشاره به اینکه قطار ملی برای مترو هم در کشور کاملا داخلی سازی شده است گفت: با وجود اینکه این قطار تا ۱۵ هزار مایل هم آزمایش شده است که اگر تا ۵۰ هزار مایل آزمایش شود میتواند تاییدیه اروپایی را دریافت کند متاسفانه تا کنون قراردادی برای تولید آن بسته نشده است.
اسلامی اصفهانی گفت: لوکوموتیو کنترل دیزل الکتریک که موتور آن ۴ هزار اسب بخار است و قابلیت استفاده برای بخشهای دیگری مثل نیروگاهی هم دارد در داخل ساخته شده است.
وی در خصوص مدت زمان شروع و تکمیل ساخت قطار هم گفت: تامین قطعات یک قطار ۱۴ تا ۱۶ ماه طول میکشد که پس از تکمیل قطعات، حدود یک سال طول میکشد ساخت قطار تکمیل شود روندی که در همه جای دنیا مرسوم است.
وی اضافه کرد: نخست باید قراردادی با شرکت سازنده قطار بسته، بعد اقدام به تولید و ساخت آن شود هیج جای دنیا لوکوموتیو را نمیسازند تا منتظر مشتری آن بمانند.