تلاش برای ارجاع موتورسیکلت سواران به معاینه فنی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عوامل متعددی در بروز آلودگی هوای تهران نقش دارد اما هرگاه صحبت از این معضل دیرینه به میان می‌آید،  بیش از هر چیزی انگشت‌اتهام به سمت خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها نشانه می‌رود. در این بین گزارش‌های متعدد حاکی از این است که موتورسیکلت‌ها با سهم 21. 3 درصدی در انتشار سالانه

کد خبر : 124740
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۰۲
تلاش برای ارجاع موتورسیکلت سواران به معاینه فنی


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عوامل متعددی در بروز آلودگی هوای تهران نقش دارد اما هرگاه صحبت از این معضل دیرینه به میان می‌آید،  بیش از هر چیزی انگشت‌اتهام به سمت خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها نشانه می‌رود.

در این بین گزارش‌های متعدد حاکی از این است که موتورسیکلت‌ها با سهم 21. 3 درصدی در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی در رتبه دوم و با سهم 10. 1 درصدی در تولید ذرات معلق در رتبه سوم قرار دارند.

بر همین اساس هم، طبق ماده 2 قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است؛ دارندگان وسایل نقلیه موتوری(بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دوره‌ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند.

این در حالی است که  از میان حدود 5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران، رقم قابل توجهی از دارندگان این وسیله خود را ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی نمی‌دانند و در یک دهه اخیر سهم موتورسیکلت در جابجایی‌های روزانه شهر تهران از حدود 7 درصد به 13 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود این سهم به 15 درصد نیز افزایش یابد.

این تغییر سهم نشان می‌دهد که مد‌های حمل و نقل به سمت استفاده از این وسیله نقلیه به دلایل مختلفی تغییر یافته است و همین افزایش تعدد و اقبال عمومی در استفاده از موتورسیکلت باعث مشکلاتی برای شهر در بحث آلودگی هوا و تصادفات شده است.

با این حال متأسفانه از ابتدای سال تاکنون 269 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه داشته است در حالی که شهر تهران از بضاعت 11 خط معاینه فنی موتور سیکلت در مراکز برخوردار است اما میزان مراجعات به این مراکز تقریباً صفر است.

در سال گذشته نیز میزان مراجعات موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها 823 دستگاه بوده که از این تعداد 60 درصد از آلایندگی و 20 درصد از آزمون ترمز مردود شدهاند ضمن اینکه برخی از موتورسیکلت‌ها نیز همزمان دارای چند نقص فنی بوده‌اند.  

با توجه به شرایط موجود و ضرورت اجرای قانون مراجعه موتورسیکلت سواران به مراکز معاینه فنی، شهرداری تهران با مشارکت پلیس راهور،  طرح کنترل ارشادی معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را از روز شنبه 10 آذر ماه در محدوده منطقه 12 آغاز کرده است.  

اجرای این طرح در دو ماه نخست10 آذرماه تا 10 بهمن ماه تنها به صورت ارشادی انجام شده و پس از آن موتورسیکلت‌های فاقد گواهی معاینه فنی در صورت تردد در محدوده بازار توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از اجرای طرح کنترل ارشادی معاینه فنی موتورسیکلت‌ها از روز شنبه 10 آذر ماه در محدوده منطقه 12 به صورت رایگان خبر داد.

میرزایی قمی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران دراین باره گفت: سه واحد سیار معاینه فنی موتورسیکلت بنا بر هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ و شهرداری منطقه 12 در ضلع جنوب غربی میدان امام خمینی، ضلع شمال میدان بهارستان و ضلع شمال غربی میدان محمدیه مستقر شده است.

وی افزود:  در دو ماه نخست این طرح و اجرای طرح کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها به صورت ارشادی، معاینه فنی موتورسیکلت‌ها رایگان است و اعتبار انجام رایگان معاینه فنی موتورسیکلت‌ها توسط شهرداری تهران تأمین می‌شود.

به گفته وی، براساس قانون وسایل نقلیه شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف هستند بنابراین در حال حاضر موتورسیکلت‌های آذرماه 1399 و ما قبل مشمول معاینه فنی هستند.

پیش از این پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفته بود؛ موتورسیکلت سوارانی که موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شوند، یک کلاه ایمنی رایگان دریافت خواهند کرد.  

به گزارش تسنیم، آمار میزان مراجعه موتورسیکلت سواران در این طرح، طی روز‌های آتی اعلام خواهد شد حال باید دید تلاش شهرداری برای ملزم کردن موتورسیکلت سواران به دریافت معاینه فنی نتیجه بخش خواهد بود؟

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود