تقویت اکوسیستم نوآوری با بهره‌گیری از آمایش سرزمینی و ارتباطات دانشگاهی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، عباس باقی، معاون دفتر سیاست‌گذاری فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص استراتژی‌های توسعه اکوسیستم نوآوری اظهار داشت: با توجه به آمایش سرزمینی و منابع خاص هر منطقه، پارک‌های علم و فناوری باید برنامه‌های راهبردی خود را با تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه‌ای مانند معادن، نفت یا گیاهان دارویی تدوین

کد خبر : 150253
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
تقویت اکوسیستم نوآوری با بهره‌گیری از آمایش سرزمینی و ارتباطات دانشگاهی


تقویت اکوسیستم نوآوری با بهره‌گیری از آمایش سرزمینی و ارتباطات دانشگاهی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، عباس باقی، معاون دفتر سیاست‌گذاری فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص استراتژی‌های توسعه اکوسیستم نوآوری اظهار داشت: با توجه به آمایش سرزمینی و منابع خاص هر منطقه، پارک‌های علم و فناوری باید برنامه‌های راهبردی خود را با تمرکز بر ظرفیت‌های منطقه‌ای مانند معادن، نفت یا گیاهان دارویی تدوین و پیاده‌سازی کنند. 

وی درباره چالش‌های پیش روی پارک‌های علم و فناوری افزود: چالش‌های اصلی شامل واگذاری اراضی، تأمین زمین برای شرکت‌های فناور و اجرای کامل حمایت‌های قانونی است. همچنین، نیاز به ایجاد حس ملی برای خرید محصولات فناورانه داخلی احساس می‌شود. در صورت تحقق این موضوع، شرکت‌های مستقر در پارک‌ها از بازار مناسبی برخوردار خواهند شد.

باقی در ادامه به نقش دانشجویان و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، منابع انسانی آن‌هاست. باید دانشجویان از طریق کارآموزی، ایجاد دفاتر تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی بزرگ و ارتباطات دوطرفه بین دانشگاه و صنعت به سمت این شرکت‌ها هدایت شوند. این امر هم کیفیت آموزش و هم تخصص دانشجویان را ارتقا می‌دهد.

وی درباره برنامه‌های وزارت علوم تصریح کرد: طرح استفاده از ظرفیت دانشجویان در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان طی دو سال گذشته اجرا شده و حمایت‌های لازم برای کاهش ریسک این همکاری فراهم شده است. این برنامه امسال نیز ادامه خواهد داشت.

باقی در خصوص ارتقای جایگاه شرکت‌های فناور در بازارهای داخلی و بین‌المللی گفت: برای تقویت جایگاه تجاری شرکت‌ها، باید نیازهای بزرگ صنایع شناسایی شده و به پروژه‌های کوچک تبدیل شوند تا این شرکت‌ها بتوانند از طریق آن، هم بازاریابی و هم اجرای پروژه را بیاموزند. همچنین، مدیریت بازاریابی در پارک‌ها می‌تواند در ایجاد بازارهای تخصصی نقش بسزایی ایفا کند.

 وی در پایان بر اهمیت هماهنگی بین صنایع، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد و افزود:همکاری میان این اجزا می‌تواند زیست‌بومی پویا برای رشد اکوسیستم نوآوری ایجاد کند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود