تشکیل ۴۰ هزار و ۶۱۲ پرونده قاچاق سوخت از ابتدای سال تا کنون

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از ابتدای سال تا کنون ۴۰ هزار و ۶۱۲ پرونده قاچاق سوخت تشکیل شده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید کریم منصوری عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باحضور در برنامه میزاقتصاد گفت: قاچاق سوخت

کد خبر : 145902
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
تشکیل ۴۰ هزار و ۶۱۲ پرونده قاچاق سوخت از ابتدای سال تا کنون


عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از ابتدای سال تا کنون ۴۰ هزار و ۶۱۲ پرونده قاچاق سوخت تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید کریم منصوری عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باحضور در برنامه میزاقتصاد گفت: قاچاق سوخت یکی از بحث‌های بسیار حائز اهمیت است که ستاد مبازره با قاچاق کالاو ارز جلسات مختلفی را در این خصوص تشکیل داده است.

وی افزود: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور انجام شود که طبق آمار‌ها بیشترین میزان قاچاق از طریق راه‌های دریایی صورت میگیرد و طبق جلساتی که رئیس جمهور در مورد این موضوع داشتند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شده است در عرض یک ماه، یک دستور العمل جامع برای مقابله با قاچاق سوخت تهیه کند و در اختیار رئیس جمهور قرار دهد.

منصوری گفت: در بحث تصویب قوانین به خوبی عمل کرده‌ایم، اما تمرکز بر روی رویداد‌ها و صرفا برخورد با متخلفین، یکی از دلایلی است که تا به امروز موفق به جلوگیری از قاچاق سوخت نشده‌ایم. در حالی که ستاد مبازره با قاچاق کالاو ارز در تلاش است تا با تمرکز بیشتر بر اصلاح روند‌ها و هوشمند سازی سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد. باوجود فناوری‌های جدید، بحث هوشمندسازی و به‌روز‌رسانی سامانه‌های موجود در دستور کار قرار گرفته است.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: باتوجه به اینکه سامانه‌های ما به هم متصل نیستند و بر زنجیره‌های تولید و توزیع و مصرف پایش دقیقی وجود ندارد.
وی در خصوص چرایی متصل نبودن سامانه‌ها به یکدیگر گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب، عدم به‌روز‌رسانی برخی از سامانه‌ها از جمله دلایلی است که ما از بحث متصل بودن سامانه‌ها به یکدیگر عقب مانده‌ایم.
منصوری گفت: سامانه ردیابی کشتی‌ها باید به سامانه سدف متصل شود و تا زمانی که این سامانه‌ها بهم متصل و نصب نشوند، نمی‌توانیم از قاچاق سوخت جلوگیری کنیم. یکی از عواملی که سبب شده تا این امر صورت نگیرد بحث اطلاعاتی و امنیتی کشتی‌ها خواهد بود.

وی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۴۰ هزار و ۶۱۲ پرونده قاچاق سوخت تشکیل شده است بنابراین در نقش نظارتی و پیشگیری از قاچاق موفق نبوده‌ایم.

منصوری گفت: اخیرا ۴ کمیته، شناسایی، پشتیبانی عملیات و اقدام با محوریت فراجا، قضایی وکمیته اطلاع رسانی در قاچاق کالاوارز تشکیل شده است تا با نظارت دقیق به پیشگیر و مقابله با قاچاق سوخت بپردازیم.
وی گفت: پیشگیری از قاچاق سوخت نیازمند همکاری و همراهی همه نهاد‌های ذی‌ربط است.

سردار اسماعیلی فرماندار مرزبانی استان هرمزگان باحضور در برنامه میزاقتصاد در حوزه قاچاق سوخت گفت: کشفیات مرزبانی کشور از قاچاق سوخت، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۲۳ میلیون لیتر بوده که بیشترین میزان کشفیات حدود ۸۰ درصد آن‌ها در حوزه دریا‌های جنوب بوده است. در استان هرمزگان بیش از ۱۹ میلیون لیتر سوخت کشف شده تحویل شرکت نفت شده است. همچنین در یکی از پروژه‌های کشف شده، یک قاچاق‌چی سوخت با لنج تجاری و بیش از ۶۰۰ هزار لیتر دستگیر شد. 

وی در خصوص طرحی که برای جلوگیری از قاچاق سوخت در استان هرمزگان در حال اجراست گفت: اجرای طرح جایگاه‌های عرضه سوخت در استان سبب شده است تا روزانه بیش از یک میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.

فرماندار مرزبانی استان هرمزگان گفت: یکی دیگر از روش‌های قاچاق سوخت، لوله‌های کنار سواحل است که از طریق مشک‌های ماری به لنج‌های صیادی، تجاری و شناور‌های در عمق انتقال داده می‌شود.

اسماعیلی گفت: از بین ۳ لنجی که کشف شده است، بیش از یک میلیون لیتر از آن‌ها کشف شده است که متاسفانه از ابتدای سال تا کنون موفق به خریدوفروش بیش از ۱۹ میلیون لیتر سوخت، شده بودند؛ بنابراین باتوجه به ناترازی انرژی مبارزه با قاچاق سوخت به یکی از اولویت‌های کشور تبدیل شده است.

حوله زاده معاون مدیر در فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پخش در یک ارتباط تلفنی با صداوسیما در حوزه قاچاق سوخت گفت: درحال حاضر بیش از ۲۲ هزار شناور در سامانه سدف ثبت نام کرده‌اند، و بصورت برخط استعلام این شناور‌ها گرفته می‌شود و آنها را به سه دسته صیادی، تجاری و خدماتی – تفریحی تقسیم می‌شوند.

پرهام فر مدیرکل سابق دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: مهم‌ترین چالش درحوزه قاچاق، شناور‌های صیادی است که در حال حاضر بالغ بر ۱۰۷۰۰ شناور صیادی مجاز و ۲۰ هزار شناور غیرقانونی داریم. باپیگیری‌های زیاد تا کنون فقط یک استان شناور‌های صیادی‌شان به سیستم‌های کنترلی مجهز شده است و مابقی استان‌ها وضعیت خوبی ندارند. در حالی که سالانه نزدیک ۵۰۰ میلیون لیتر به شناور‌های صیادی تخصیص داده می‌شود که این میزان همچنان ساماندهی نشده است.

عفیفی پور مدیر امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمام شناور‌های سنتی تجاری و فعال و ۸۰ درصد شناور‌های صیادی مجهز به AIS هستند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود