تحصیل “کودکان کار” با حمایت خیران
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین تجلیل از دستاندارکاران طرح توانمندسازی خانوادههای دارای کودک کار و آسیب دیده با حضور معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهر تهران، غفاری؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران و مجتبی خالدی؛ مسئول گروه جهادی حضرت ابوطالب در مدرسه امیرکبیر در منطقه 15
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین تجلیل از دستاندارکاران طرح توانمندسازی خانوادههای دارای کودک کار و آسیب دیده با حضور معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهر تهران، غفاری؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران و مجتبی خالدی؛ مسئول گروه جهادی حضرت ابوطالب در مدرسه امیرکبیر در منطقه 15 برگزار شد.
معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم اظهار کرد: کودکان کار، کودکانی هستند که نیازمند توجه هستند. بچههایی که در مدارس هستند، به عنوان بچههای در معرض آسیب در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارند. در کنار طرح نماد، دستگاههای مختلف اجرایی برای پیشگیری از آسیب و در صورتی که آسیبی متوجه این کودکان شده باشد، دور هم میآیند و مداخله میکنند همچنین برنامههای پوشش تحصیلی را در دستور کار داریم و با حضور در مدارس بچهها را تحت پوشش قرار میدهند.
وی ادامه داد: تدوین سند برنامه کودکان نیازمند توجه و کودکان بازمانده از تحصیل در اداره کل آموزش و پرورش به اتمام رسیده است. برنامه تعریف شده و یکی از دبیرخانههایمان، دبیرخانه پوشش تحصیلی چه در بعد کمی و چه در بعد کیفی است که به صورت ویژه روی برنامههای با توجه به برنامههای نظام آموزش که در شهر تهران داریم برای این بچهها برنامهریزی میکنیم.
معصومیان با اشاره به اینکه دستگاهها باید به کمک آموزش پرورش بیایند، افزود: دستگاهها به عنوان شرکای راهبردی آموزش و پرورش محسوب میشوند با آنها چندین جلسه گذاشته شده است و دنبال این هستیم که با کمک و حضور مردم و گروههای جهادی و سمنها بتوانیم از حداکثر ظرفیت جامعه برای پوشش تحصیلی این بچهها استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام دستگاهها به عنوان شرکای دستگاه تعلیم و تربیت در این موضوع محسوب میشوند، گفت: از جمله دستگاههایی که به عنوان شرکای دستگاه آموزش و پرورش است سازمان بهزیستی است. در سال جاری حدود 1030 کودکی که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشتند، با کارشناسان این سازمان جلساتی را برگزار کردیم و بچهها در مدارسی که مد نظر این سازمان بود ادامه تحصیل دادند همچنین دستگاه قضا، کمیته امداد، دادگستری از شرکای ما به حساب میآیند. یک سری از این بچهها در واقع خانوادههایشان مانع حضورشان در مدارس هستند. صدا و سیما در اطلاعرسانی برنامههای حقوق کودک و دانشگاههای علوم پزشکی میتوانند بستههای بهداشتی داشته باشند. ما 17 دستگاه را تعریف کردیم که به عنوان شرکای راهبردی آموزش و پرورش هستند.
به گزارش تسنیم، غفاری؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: امید دارم که روزی کودکان کار را در واژگان خودمان به کار نبریم و لازمه این کار این است که کودک کاری وجود نداشته باشد. انشاءالله جامعه به سمتی برود که سطح عدالت اجتماعی فراگیر و کودک کاری نداشته باشیم.
وی گفت: آنچه در دستگاه تعلیم و تربیت اتفاق افتاده، شناسایی دانشآموزانی است که ترک تحصیل کردهاند و همچنین شناسایی عواملی که باعث این موضوع میشود. بازگشت این بچهها به سیستم تعلیم برایشان طراحی میشود همچنین بعضاً این کودک کار به دلیل مشکلات معیشتی از تحصیل باز میمانند. گروههای جهادی مثل گروه جهادی ابوطالب کمک یار دستگاه تعلیم و تربیت میشوند و با روشهای متفاوتی اقتصاد خانواده را کمک میکنند که دیگر نیاز به کار این کودکان نمیشود.
غفاری با اشاره به اینکه در دستگاه تعلیم و تربیت، دوره ابتدایی مشاوره نداریم، ادامه داد: نیروهای جهادی اعم از معلمان و علاقهمندان حوزه تربیت و دوستان دیگری که میآیند میتوانند در این زمینه نقش مشاور را داشته باشند. این موضوع هم در سند تعریف شده است. باید همه نیروهایی که میتوانند به واحد آموزشی کمک کنند بیایند و پای کار باشند تا در محلات اتفاق خوبی بیفتد.
مدیر آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران اضافه کرد: قطعا به تنهایی دستگاه آموزش و پرورش توان پاسخگویی به مسائل را ندارد. بویژه در بعضی از مناطق مثل منطقه جغرافیای که در شهر تهران مانند منطقه 15 که بالاترین آسیبهای اجتماعی را دارد. مدرسه و همکاران من به تنهایی پاسخگوی رفع این مشکلات نیستند و میطلبد که دوستان گروههای جهادی مختلف از جمله گروه جهادی حضرت ابوطالب کمک بنند تا محلهای آباد دشته باشیم.
به گزارش تسنیم، مجتبی خالدآبادی؛ مدیر عامل موسسه و گروه جهادی حضرت ابوطالب نیز در این مراسم اظهار کرد: این موسسه از اهالی ساکن همین محلات محروم مناطقه 12 و 15 است که بواسطه حس انسانی که برای محله در نظر داشتیم در حوزه آسیبهای اجتماعی وارد شدیم. در واقع آنهایی که ترک تحصیل کردهاند را به چرخه تحصیل بر میگردانیم.
وی گفت: یک نکته که باید آموزش و پرورش به آن دقت کند این است که یک سری مدارس وجود دارند که در مناطق 12 و 15 که کودکان کار در آنجا درحال تحصیل هستند اما آمارهای سال گذشته نشان میدهد که اگر به این بچهها کمک نشود اینها از چرخه تحصیل خارج و ترک تحصیل میکنند.
خالدی اضافه کرد: مدرسه امیرکبیر 1500 دانش آموز دارد و موسسه و گروه جهادی حضرت ابوطالب با تک تک دانش آموزان و اعضای خانوادههایشان مصاحبه کرده است. 600 نفر از این بچهها یا صبح کار میکنند و بعدازظهر به مدرسه میآیند یا برعکس صبح به مدرسه میآیند و بعدازظهرها کار میکنند. اینها را شناسایی کردیم و به آنها خدمات میدهیم، خدماتی اعم از درمان، خیریهای و مهارتآموزی. اینها باید در هم تنیده شوند. یک تیم متخصص با هم کار میکنند، آمارها نشان میدهد که طرح ما موفق بوده و باعث شده که آمار ترک تحصیل در این مدرسه 90 درصد کم شود این موضوع به دلیل همان بسته خدماتی است که به اینها دادهایم. اگر آموزش و پروش با ظرفیتهای مردمی متخصص که تخصصشان احراز شده همکاری کند نتیجه به مراتب بسیار مطلوبتری حاصل میشود چرا که گروههایی نظیر ما هم چابکتر هستند به دلیل اینکه موانع قانون دست و پایشان را کمتربسته و همچنین میتوانیم از ظرفیت گروهها و ارگانهای دیگر نیز استفاده و نقش تسهیلگری را ایفا کنیم.
مدیر عامل موسسه و گروه جهادی حضرت ابوطالب گفت: طرح توانمندسازی خانوادههای دارای کودک کار را در دستور کار داریم. سال گذشته در 12 ماه سال، 22 میلیون تومان برای هر نفر هزینه شده است.
انتهای پیام/