تبلیغات رسانه ای؛ ترفند دشمن برای پوشاندن شکست

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم– حملات تروریست‌های تکفیری به حلب برای اشغال این شهر بااهمیت سوریه که پایتخت اقتصادی این کشور است، با واکنش‌های بسیاری روبرو شده است. هدف این یادداشت بحث درباره نبرد و موفقیت ارتش سوریه در عقب راندن تروریست‌ها یا توفیق تروریست‌ها نیست. در اینجا می‌خواهیم به یک نکته مهم بپردازیم و آن

کد خبر : 122230
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
تبلیغات رسانه ای؛ ترفند دشمن برای پوشاندن شکست


گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم– حملات تروریست‌های تکفیری به حلب برای اشغال این شهر بااهمیت سوریه که پایتخت اقتصادی این کشور است، با واکنش‌های بسیاری روبرو شده است. هدف این یادداشت بحث درباره نبرد و موفقیت ارتش سوریه در عقب راندن تروریست‌ها یا توفیق تروریست‌ها نیست. در اینجا می‌خواهیم به یک نکته مهم بپردازیم و آن هم پرهیز از گرفتار شدن در دام رسانه‌های دشمن است.

1- طبیعیست که دشمنان ایران همیشه به دنبال بزرگ‌نمایی اقدامات و عملکرد خود هستند. تروریسم، تکفیر و صهیونیسم اضلاع مثلثی هستند که قصد هدم و نابودی اسلام و مسلمانان را دارند‌. اما وقتی شکست می‌خورند، با ترفند دروغ‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، خود را غالب و پیروز نشان می‌دهند.

آخرین نمونه، شکست ارتش صهیونیستی مقابل حزب‌الله لبنان در جنگ 55 روزه بود. در حالیکه اسرائیل با وجود حملات هوایی، دریایی و زمینی به لبنان نتوانست به 2 هدف اعلامی‌اش دست یابد (خلع سلاح حزب‌الله و اشغال جنوب لبنان) و این موضوع حتی با اذعان خود اسرائیلی‌ها (اعم از سران رژیم و اپوزیسیون دولت صهیونیستی) به شکست و انتقاد شدید آنها از آتش‌بس مواجه شده است، رسانه‌های شرکتی غرب و کارشناسان اجاره‌ای صهیونیست‌ها در رسانه‌های مختلف غربی – عربی – عبری، رژیم را پیروز نبرد با حزب‌الله معرفی می‌کنند!

درباره اشغال حلب توسط تروریست‌های مورد حمایت اسرائیل، آمریکا، ترکیه و ناتو نیز بذاز با همین روند مواجهیم. اگرچه اتفاقات چند روز اخیر همه را غافلگیر کرد و گروه‌های تروریستی توانستند بخش هایی از این مناطق را به اشغال خود درآورند، اما رسانه‌های وابسته به آنها در کنار بی‌بی‌سی، اینترنشنال و العربیه، طوری وانمود کردند که گویی نه فقط شهر حلب بلکه تمام سوریه اشغال شده است.

2- نمایش تصاویر اشغال این مناطق و به اسارت گرفتن شهروندان سوری در این رسانه‌ها نیز با نیت ایجاد هراس و وحشت در بین مردم و نیروهای نظامی این کشور -و چه بسا مردم منطقه برای ارسال پیام اشغال احتمالی کشورهای‌شان – و ترک شهر از سوی آنها برای اشغال ساده‌تر و سریع‌تر حلب، نوعی جنگ روانی مشابه داعش است.

ایجاد جنگ روانی و ترس برای به عقب‌نشینی واداشتن سوریه و خروج آن از محور مقاومت و کمک به حزب‌الله و حماس در عرصه‌های گوناگون، بزرگ‌نمایی توانایی‌های خود و کوچک‌نمایی توان ارتش سوریه، از برنامه‌های حامیان صهیونیست تروریست‌ها و تاکتیک‌های رسانه‌ای آنهاست تا دل‌های مردم سوریه را خالی کنند.

3-  راه مقابله با این ترفند، نه کوچک‌نمایی جنایات تروریسم تکفیری بلکه واقع‌نمایی آن است. اینکه برخی رسانه‌ها و اکانت‌های داخلی با فریب خوردن از تروریست‌ها، همراه با آنها و رسانه‌های‌شان به بزرگ‌نمایی توان دشمنان بپردازند، خدمت به تروریست‌ها بلکه مشارکت ناخواسته با آنهاست.

مردم ایران اتفاقاً با این شیوه کاملا آشنایند. پیش از انقلاب، رژیم پهلوی به ملت تفهیم می‌کرد باید از شاه و سازمان مخوف شکنجه آن(ساواک) بهراسند و فکر مخالفت با محمدرضا را از سر بیرون کنند.

پس از انقلاب نیز منافقان و مخالفان داخلی و رسانه‌های خارجی به شیوه‌های مختلف به ایرانیان القا می‌کردند که باید از آمریکا وحشت داشته باشید اما مردم ایران نترسیدند و اتفاقی هم رخ نداد.

پس از حمله صهیونیست‌ها به سفارت ایران در دمشق نیز همین‌ها مردم را می‌ترساندند و مسؤولان را از پاسخ به اسرائیل برحذر می‌داشتند و درباره قدرت صهیونیست‌ها غلو می‌کردند؛ با این حال، هم وعده صادق 1 و هم وعده صادق 2 انجام شد و دیدیم قدرت اسرائیل فقط زاده ذهن آنهاست.

4- ملت بزرگ ایران با اتکا به نیرو و توان درونی خود، کارهای عظیمی انجام داده است و با وجود تحریم‌ها و مشکلات فراوان اقتصادی و حتی معیشتی، پوزه دشمنان را طوری به خاک مالیده که ناچار شده‌اند صرفاً از طریق رسانه، وانمود کنند قوی هستند.

کارشناسان رسانه باید به مقابله با این القای نادرست بروند و رسانه‌های داخلی و صفحات پرطرفدار فضای مجازی نیز نباید به تبلیغ این انگاره بروند که دشمن از محور مقاومت قدرتمندتر است.

واقعیت روی زمین نیز همین است: نه دیروز داعش در سوریه دوام آورد، نه آمریکا در افغانستان؛ نه امروز تکفیری‌ها می‌تواند سوریه را به دهه گذشته برگرداند، نه اسرائیل موفق به شکست حزب‌الله شد.

5- سینما یک رسانه مهم است و سربازان و افسران واقعی یانکی‌ها، نه در ارتش آمریکا که در هالیوود هستند. بسیاری از مللی که در جنگ‌ها مغلوب ایالات متحده شدند، پیش از آن با دیدن فیلم‌های سینمایی ابرقهرمانی مرعوب قدرت تخیلی و توهمی آمریکا شدند.

نظامیان آمریکایی شکست‌ناپذیر سینما، در واقعیت وقتی به آب‌های سرزمینی ایران وارد و توسط دلاورمردان نیروی دریایی کشورمان اسیر شدند، زارزار گریه می‌کردند!

رزمندگان فلسطینی وقتی 7 اکتبر سال گذشته وارد سرزمین‌های اشغالی شدند، فرماندهان صهیونیست‌ را با تحقیر روی زمین می‌کشیدند و خبری از شجاعت ادعایی اسرائیلی‌ها نبود.

در همین جنگ 55 روزه، تکاوران تیپ تروریست گولانی در کمین‌های حزب‌الله شکار می‌شدند؛ همان‌هایی که در (غیر)مستندهای تلویزیون اسرائیل از آنها هیولاهایی دست‌نیافتنی ساخته بودند.

بزرگ‌نمایی قدرت نداشته مشتی تروریست صهیونیست تکفیری از سوی برخی افراد و رسانه‌های داخلی – که حتی برخی موجه هم هستند – خواسته یا ناخواسته وحشت بی‌مورد از توانی ایجاد می‌کند که در واقع وجود ندارد.

طبق بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: «به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدان‌های سیاسی، «تبلیغاتی» و اقتصادی، «غضب الهی» را به دنبال دارد… احساس ضعف و انزوا و تسلیم شدن در مقابل دشمن از آثار بزرگنمایی توان آن است.»

نرگس چهارده چریک

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود