بیژن میرباقری: برای فیلمنامه نویسی باید یک پلتفرم تشکیل داد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ بیژن میرباقری، فیلمساز و فیلمنامه‌نویسی که کارهای خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرده است، از متنوع نبودن فیلمنامه‌ها در فضای امروز سینما گله دارد. او در این باره با توضیح بیشتر، گفت: وضعیت فیلمنامه نویسی در کشور چندان مساعد نیست. فیلمنامه‌ها بیشتر به سمت کمدی یا ساختارهای

کد خبر : 23439
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۱


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ بیژن میرباقری، فیلمساز و فیلمنامه‌نویسی که کارهای خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرده است، از متنوع نبودن فیلمنامه‌ها در فضای امروز سینما گله دارد. او در این باره با توضیح بیشتر، گفت: وضعیت فیلمنامه نویسی در کشور چندان مساعد نیست. فیلمنامه‌ها بیشتر به سمت کمدی یا ساختارهای سفارشی می‌رود، چون این فیلم‌ها بیشتر می‌فروشد و به همین دلیل فیلم‌های دیگر از سبد کالای مخاطب خارج می‌شود.

میرباقری با بیان اینکه ساخت فیلم‌هایی با فیلمنامه‌های اجتماعی، خانوادگی و حتی کودک بسیار کم شده است، راهکار خروج از این بحران را اینطور تشریح کرد: این صنعت به دلایل مختلف از ممیزی تا مالیات در حال ورشکست شدن است اما راهکار عمده آن این است که فضا باز شود تا مخاطب به سمت سینما بیاید و سینماگر ترغیب شود تا فیلم‌هایی با مضماین جدید و متنوع بسازد. از همه مهم‌تر این است که فیلمنامه‌ها از فضای محلی فاصله بگیرند و به سمت فیلم‌های به روز دنیا بروند.

او افزود: مخاطب امروز ما در فضای گسترده‌ای مثل شبکه‌های اجتماعی موضوعات مختلف را می‌بیند و با  فیلم‌های روز دنیا آشناست، بنابراین سینمای ما را با سینمای دنیا مقایسه می‌کند. پس لازم است تا سینماگر خود را با دنیا همسو و همپا کند.

میرباقری از راهکار منحصر به خودش برای بهبود این فضا گفت:یکی از راهکارهایی که دائم به دوستان انجمن فیلمنامه‌نویسان می‌گویم این است که باید پلتفرمی بسازیم که در جریان فیلمنامه‌ها قرار بگیریم. به این شکل که فیلمنامه به عنوان یک کالا در آن پلتفرم ارائه شود و با راهکارهایی مانند عضویت شدن افراد بتوانند به بخش‌هایی از فیلمنامه‌ها دسترسی داشته باشند. البته باید قوانینی هم در این پلتفرم وضع شود تا هرفردی که عضو می‌شود حق سواستفاده از آن را نداشته باشد. به این ترتیب فیلمنامه نویسی جنبه صنعتی به خود می‌گیرد.

میرباقری درباره میزان درآمد در این حوزه نیز گفت: فیلمنامه‌نویسی شغل پردرآمدی نیست. در حال حاضر یا بسیاری از فیلمنامه نویس‌ها بیکار هستند یا چند نفر باهم روی یک پروژه کار می‌کنند. اما روند حرفه‌ای این است که به محض رونق گرفتن سینما و جذب مخاطب با ساخت ژانرهای مختلف،‌ حال این حرفه نیز خوب شود. من می‌دانم بسیاری از فیلمنامه‌نویس‌ها فیلمنامه‌هایی در دست دارند که به تدریج قدیمی می‌شوند اما هنوز ساخته نشده است. وقتی فیلمنامه‌ای قدیمی شود، بازار هم نخواهد داشت.

 

او درباره رویدادهایی که به جذب استعدادهای جوان منجر می شود، گفت: ممکن است برخی رویدادها استعداد جدیدی در حیطه فیلمنامه نویسی تولید کند اما قدرت ورود آن به بازار کار را نداشته باشد. بنابراین باید یک سازوکار دیگری برای جلوگیری از هدر رفت این استعدادها تدارک دیده شود. به عنوان مثال اگر استارت‌آپی باشد که بخواهد این کار را انجام دهد من برای آن سازوکار خوبی دارم. نهادهای صنفی نیز باید برای به سرانجام رسیدن کشف و پرورش استعدادها پای کار بیایند.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود