بعثت آغاز مسئولیت پیامبر (ص) در رهبری جهان بود
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله سید احمد علمالهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، طی سخنانی در دومین روز مسابقات بینالمللی قرآن کریم که در تالار قدس واقع در حرم مطهر امام رضا (ع) در حال برگزاری است، به بیان خصوصیاتی از بعثت رسول گرامی اسلام (ص)
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله سید احمد علمالهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، طی سخنانی در دومین روز مسابقات بینالمللی قرآن کریم که در تالار قدس واقع در حرم مطهر امام رضا (ع) در حال برگزاری است، به بیان خصوصیاتی از بعثت رسول گرامی اسلام (ص) پرداخت.
علم الهدی با بیان اینکه امید است مجموعه زحمات برگزارکنندگان مسابقات مورد توجه امام رضا (ع) قرار بگیرد، گفت: بخشی از حقایق عالم به گونهای است که شناخت آنها برای انسان – چه بداند و چه نداند – در سرنوشت انسان مؤثر است. همچنین مجموعه حقایقی وجود دارد که در سرنوشت انسان به شرطی دخیل است که انسان نسبت به آنها شناخت داشته باشد و برایش قابل درک باشد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: این گونه حقایق با ابزار شناختی که دستگاه تجربه است، قابل درک نیست. در برابر غیب نسبی که ممکن است روزی پردهبرداری شود و این واقعیت برای انسان با توان شناخت خودش درک شود. اما غیب مطلق به هیچ وجه و به هیچ عنوان در هیچ مورد برای انسان قابل شناخت نیست. با اینکه شناخت آنها در سرنوشت انسان دخیل است و جهل آنها مسیر سرنوشت را برای انسان تغییر میدهد.
او ادامه داد: این دسته از حقایق و واقعیتها، راه شناختی دارد که تنها در وحی نهفته است. شناخت تنها با این وسیله وحی ممکن است و این ارتباط با خدا را باید شناخت.
علم الهدی تصریح کرد: این سوال مطرح است که چرا این ارتباط باید برای اشخاص خاصی باشد؟ زیرا تا زمانی که یک فرد دارای خصوصیات خاص نباشد، ارتباط ممکن نخواهد بود. خداوند متعال این ویژگی را در شخص نبی مکرم اسلام (ص) قرار داده است تا وحی قرآن تنها بر او مقدور باشد.
امام جمعه مشهد مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله وحی و ارتباط پیغمبر (ص) با خدا، مسئله واقعی بود که به اساس خلقت و آفرینش و ساختار وجود پیغمبر اکرم (ص) و امتیازی که این ساختارهای عادی و طبیعی انسان داشت، ارتباط پیدا میکرد. به همین دلیل، پیغمبر اکرم برای بدو نبوت خود زمان خاصی را در نظر گرفت.
او تصریح کرد: طبق روایتی از پیامبر (ص)، آن حضرت از زمان آفرینش آدم (ع) و زمانی که گل آدم سرشته میشد مقام پیامبری داشت. ارتباط خاص و ویژه وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) با خدا، که ایشان را در جریان نبوت و وحی قرار میدهد و اینطور نیست که مبداء آن در سن 40 سالگی پیامبر در روز مبعث باشد. آنچه در صبحگاه مبعث اتفاق افتاد، 40 سال بعد از تولد ایشان بوده است. اما اصل نبوت و ارتباط رسالت، موضوعی عمیقتر است.
علم الهدی خاطرنشان کرد: این بعثت رسالت در صبحگاه 27 رجب اتفاق افتاد و با یک جریان رسمی، مسئولیت پیامبر (ص) به عنوان رهبری جهان بشریت از آن زمان آغاز شد.
او ادامه داد: رابطه پیامبر با خدا، رابطهای است که مسئولیت و ماموریت رسول الله در ارشاد بشر را شامل میشود. جبرئیل در صبح مبعث به عنوان یک نزول رسمی از طرف خداوند نازل شد و رهبری جهان را برای وجود مقدس رسول اکرم (ص) رسمیت داد. این رسمیت، سرآغاز بعثت بوده است.
علم الهدی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اینکه میگوییم قرآن خاص خود پیامبر (ص) است، به این معناست که قضات مقدس پروردگار بدون فرشتهای به نام جبرئیل، به پیامبر نازل میشد. جبرئیل که بر پیامبر نازل میشد، اینطور نبود که آیه را به پیامبر تعلیم میداد، بلکه جبرئیل نازل میشد تا موقعیت آن لحظه را به صورت رسمی در اظهار پیام الهی و ابلاغ دستور خدا برای بشریت به پیامبر (ص) رسماً اعلام نماید. اولین مرحله نزول آن در صبحگاه 27 رجب اتفاق افتاد.
انتهای پیام/