برخی مدارس دولتی کیفیت بالاتری از غیردولتی ها دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امروزه انتخاب مدرسه مناسب به دغدغه‌ای جدی برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است. در حالی که برخی مدارس خاص دولتی و غیردولتی تلاش می‌کنند خود را به‌عنوان گزینه‌ای برتر معرفی کنند، برخی کارشناسان معتقدند که تفاوت کیفیت آموزشی میان مدارس دولتی عادی و خاص چندان قابل توجه نیست.

کد خبر : 125466
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۴
برخی مدارس دولتی کیفیت بالاتری از غیردولتی ها دارند


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امروزه انتخاب مدرسه مناسب به دغدغه‌ای جدی برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است. در حالی که برخی مدارس خاص دولتی و غیردولتی تلاش می‌کنند خود را به‌عنوان گزینه‌ای برتر معرفی کنند، برخی کارشناسان معتقدند که تفاوت کیفیت آموزشی میان مدارس دولتی عادی و خاص چندان قابل توجه نیست.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که «خانواده‌ها باید بدانند که تمام مدارس غیردولتی از مدارس دولتی بهتر نیستند! اگر بخواهیم به عملکرد مدارس نمره بدهیم، زمانی می‌توانیم از منظر علمی به آنها نمره بالا بدهیم که به جداسازی اقدام نکنند.»

او می‌گوید: «من با این موضوع که عملکرد مدارس خاص بهتر از مدارس دولتی عادی است، موافق نیستم! این عملکرد مدارس خاص نیست، بلکه عملکرد بهتر دانش‌آموزانی است که آنها از طریق جداسازی انتخاب کرده‌اند، با نادیده گرفتن این حقیقت ممکن است به‌اشتباه درباره عملکرد مدارس قضاوت شود.»

آنچه بیشتر مدارس غیردولتی را از مدارس دولتی عادی متمایز می‌کند، کلاس‌های درس خلوت‌تر و احترام بیشتر به والدین و دانش‌آموزان است نه کیفیت قابل توجه آموزش.

با این حال، افزایش جمعیت دانش‌آموزان، به‌ویژه در دوره ابتدایی، فشار زیادی به مدارس دولتی وارد کرده است. این امر، به دلیل عدم ظرفیت‌سازی کافی در بخش دولتی، باعث شده است که برخی خانواده‌ها ناگزیر به انتخاب مدارس غیردولتی شوند. مجید عبدالهی، معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با اشاره به این موضوع هشدار داده است که کمبود فضای آموزشی که اکنون در دوره ابتدایی نمود بیشتری دارد، طی سال‌های آینده به دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز سرایت خواهد کرد. این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از افت کیفیت آموزشی در مدارس دولتی است.

در همین ارتباط عبدالوحید فیاضی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره وضعیت مدارس غیردولتی اظهار داشت: نظام آموزشی کشور یکپارچه است و شامل بخش‌های دولتی و غیردولتی می‌شود. تمامی مدارس در چارچوب سیاست‌گذاری‌های آموزشی کشور فعالیت می‌کنند و اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند. تفاوت این دو نوع مدرسه بیشتر در روش‌های تدریس و شیوه تأمین منابع آن‌ها نهفته است.

وی تأکید کرد: محتوای درسی، نظارت‌ها و اصول کلی آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی مشابه است. با این حال، تفاوت‌هایی در تأمین معلمان و کیفیت آموزشی دیده می‌شود. برخی مدارس دولتی کیفیت آموزشی بالاتری نسبت به مدارس غیردولتی دارند، در حالی که برخی مدارس غیردولتی نیز به واسطه خدمات و امکانات خود کیفیتی قابل توجه ارائه می‌دهند.

فیاضی افزود: مدارس غیردولتی بر اساس کیفیت آموزشی به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از این مدارس به دلیل درآمد بالاتر، خدمات و کیفیت آموزشی بهتری ارائه می‌دهند. همین دسته‌بندی را می‌توان در میان مدارس دولتی نیز مشاهده کرد، به ویژه مدارس خاصی مانند سمپاد و نمونه دولتی که کیفیت آموزشی بالایی دارند.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: نظارت یکسان بر تمامی مدارس ضروری است، چرا که خروجی همه این مدارس به جامعه وارد می‌شود. شورای نظارت بر مدارس غیردولتی وظیفه بررسی شهریه‌ها و نظارت بر عملکرد این مدارس را بر عهده دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از شهریه‌های کلان برخی مدارس غیردولتی اظهار داشت: برخی از این مدارس که اصطلاحاً “از ما بهتران” نامیده می‌شوند، شهریه‌هایی بیش از 100 میلیون تومان برای یک سال تحصیلی دریافت می‌کنند. مؤسسان این مدارس عمدتاً از افراد با نفوذ سیاسی هستند و نظارت بر عملکرد آن‌ها با مسامحه همراه است.

فیاضی تصریح کرد: در مناطق بالای شهر تهران، شهریه‌های افسارگسیخته مدارس غیردولتی بیشتر به چشم می‌آید. در حالی که تعیین شهریه باید بر اساس خدمات، امکانات و ارزیابی‌های مشخص انجام شود، اما برخی مدارس ارقام غیرمنطقی دریافت می‌کنند که غیرقابل قبول است. متأسفانه، در مواردی خود مؤسسان این مدارس جزو مسئولان هستند و همین مسئله اجرای قانون را دشوار کرده است.

انتهای پیام/



منبع

برچسب ها :

ناموجود