اگر به دغدغه کامیون‌داران رسیدگی می‌شد بیکار نبودند که کار و زندگی را رها و اعتصاب کنند/ باید به اعتراض به حق آن‌ها رسیدگی شود

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: اعتصاب کامیون‌داران به افزایش قیمت سوخت ادامه دارد و به اعتراض کشاورزان منتهی شد که نمی‌توانند محصولات خود را به بازار بفرستند و این موضوع به وضوح در میادین میوه و تره‌بار دیده شده است. چند روزی است که رانندگان کامیون در شهر‌های مختلف مانند تهران، تبریز و بندرعباس، کرمانشاه و… در

کد خبر : 223686
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 می 2025 - 8:12
اگر به دغدغه کامیون‌داران رسیدگی می‌شد بیکار نبودند که کار و زندگی را رها و اعتصاب کنند/ باید به اعتراض به حق آن‌ها رسیدگی شود


اقتصاد۲۴- محمد آیتی: اعتصاب کامیون‌داران به افزایش قیمت سوخت ادامه دارد و به اعتراض کشاورزان منتهی شد که نمی‌توانند محصولات خود را به بازار بفرستند و این موضوع به وضوح در میادین میوه و تره‌بار دیده شده است.

چند روزی است که رانندگان کامیون در شهر‌های مختلف مانند تهران، تبریز و بندرعباس، کرمانشاه و… در پایانه‌های باربری تجمع و به سیاست جدید دولت اعتراض کرده‌اند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از تیرماه ۱۴۰۴، گازوئیل با سه نرخ عرضه خواهد شد: نرخ سهمیه‌ای ۳۰۰ تومان برای ناوگان فعال با بارنامه برخط، نرخ نیمه‌یارانه‌ای (نصف قیمت خرید از پالایشگاه‌ها، حدود ۲۸،۵۰۰ تومان) برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه و نرخ آزاد (بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، حدود ۴۲،۰۰۰ تومان) برای مصرف بالاتر.

موظفیم به قشر کامیون‌داران توجه کنیم

در همین خصوص، مهرداد گودرزوند‌ چگینی، نماینده رودبار در مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: کامیون‌داران قشر مهم و زحمتکش کشور هستند که از آن‌ها به عنوان حلقه ارزشمند بین تولید و توزیع یاد می‌کنند و نمی‌توان این نقش بزرگ و کاربردی را نادیده گرفت.

وی افزود: همه ما موظفیم به قشر کامیون‌داران توجه کنیم و اکنون این قشر با چالش‌هایی از جمله هزینه‌های سنگین خودرو، بیمه، بارنامه، سوخت و… رو‌به‌رو هستند و در این بین، چند وزارتخانه مثل وزارت نفت، صمت و کار رسالت‌هایی به عهده دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به هر حال چند روزی است که اعتصاب قشر کامیون‌دار‌ها ادامه دارد و باید به اعتراض به حق آن‌ها رسیدگی شود. وقتی به مشکلات این افراد رسیدگی نشده است، آن‌ها به سمتی رفتند که بهتر بود، نمی‌رفتند. اگر دغدغه این قشر در زمان خودش بررسی می‌شد و برای آن‌ها کاری صورت می‌گرفت، آن‌ها بیکار نبودند که کار و زندگی را رها و اعتصاب کنند.


بیشتر بخوانید: کامیون‌داران چرا اعتصاب کرده‌اند و چه می‌خواهند؟


خیلی از کامیون‌داران، کامیون‌هایشان اقساطی است

گودرزوند اظهار داشت: خیلی از کامیون‌داران، کامیون‌هایشان اقساطی است و محکوم به کار هستند و از طرفی، راننده کامیون اگر مشغول کار نباشد، حقوق دریافت نمی‌کند و قطعاً اقتصاد و معیشتش به خطر می‌افتد. حال کار به کجا رسیده که این افراد از درآمد روزانه خود عبور کردند تا صدایشان شنیده شود. مشکلات این قشر بسیار زیاد است و شایسته این است که لااقل کمی از مشکلات آن‌ها بررسی و حل شود، زیرا رفع برخی چالش‌ها هم به روند زندگی و کاری آن‌ها حداقل در کوتاه‌مدت، کمک شایانی خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان یادآور شد: کامیون‌دار‌ها از وضعیت گمرک گله دارند. خودرو‌های خریداری شده این افراد در مرز مانده به خاطر که می‌گویند ثبت سفارش‌ها مشکل داشته است. به هر حال مدیران گمرک باید ورود جدی به موضوع پیدا کنند تا این مشکل اساسی حل شود. اینکه از به وجود آمدن مشکل، روز‌ها بگذرد و اتفاق خاصی نیفتد که چاره کار نیست.

وی گفت: سه نرخی شدن قیمت گازوئیل، کار کامیون‌داران را با مشکل رو‌به‌رو کرده است، هرچند وزارت نفت گفته به میزان بارنامه، مشکلی نخواهد داشت. در این بین، ایرادی وجود دارد؛ به هر حال در داخل شهر، بارکش‌هایی وجود دارند که نیاز به بارنامه ندارند یا مثلاً در جابجایی معدن به معدن و یا معدن به شهر، وجود بارنامه نیاز نیست، ولی نبود بارنامه باعث عدم‌حمایت در سوخت شده است. حال متصدیان اجرا که وزارت نفت و راه هستند باید این خلاء‌ها را بررسی و جبران کنند.

نماینده رودبار افزود: در حوزه انتخابیه بنده، حدود دو هزار کامیون هست که از این تعداد، حدود ۷۰۰ کامیون وجود دارد که از بارنامه استفاده نمی‌کنند، زیرا داخل حوزه، کار جابجایی را انجام می‌دهند. وقتی این موضوع مهم دیده نشده است، باید مسئولان مربوطه دور هم جمع شوند و این ضعف‌ها را برطرف کنند که کار کردن برای این قشر زحمتکش، بصرفد. حال در مجلس، اراده‌ای برای کمک به این قشر است و رییس مجلس هم به کمیسیون عمران ماموریت داد تا موضوع را پیگیری و بررسی کنند تا به نتیجه لازم برسند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود