انتقاد به نحوه خصوصی سازی شرکت های دولتی در دولت روحانی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم، با حضور احسان قاضیزاده؛ نماینده مجلس، حامد فروزان؛ دستیار مردمیسازی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مهدی شاهدانی؛ رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، مهدی سلیمانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، شهرام محمدی؛ رئیس
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم، با حضور احسان قاضیزاده؛ نماینده مجلس، حامد فروزان؛ دستیار مردمیسازی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مهدی شاهدانی؛ رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، مهدی سلیمانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، شهرام محمدی؛ رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و مهدی مسکنی؛ سجاد پادام؛ رئیس دبیرخانه تبصره 18 کشور، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به همراه معاونین و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره هولدینگهای تابعه صندوق بازنشستگی کشوری و به همت موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا برگزار شد.
در این نشست که نخستین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی صندوق بازنشستگی کشوری در سال جدید است و براساس شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب ”جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته، موضوع مردمیسازی در اقتصاد و کاربردهای آن در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکتهای تابعه از سوی صاحبنظران حاضر در جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
این نشست با توجه ویژه نامه شعار سال، راهبردهای صبا که توسط موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا تالیف شده برگزار شد و نویسندگان این ویژه نامه به ارائه ای کوتاه آن پرداختند.
علی زندوکیلی، سرپرست موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، در ابتدا این نشست تخصصی با اشاره به وظیفه پژوهشی این موسسه و بیان نکاتی در زمینه شعار سال 1402، گفت: موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به عنوان نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی، یکی از اولین موسسات علمی است که با توجه به تاکیدات آقای مسکنی در زمینه مشارکت مردم در راستای جهش تولید، پژوهش کرده است و مدلی متناسب با برخی از شرکت های صندوق بازنشستگی برای محقق شدن شعار سال ارائه کرده است.
در ادامه محمد سلیمانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به ارائه پژوهش مردمیسازی پرداخت و مدلهای مختلفی در زمینه مشارکت مردم در تولید را تعریف کرد.
وی با اشاره به مدلهای موفق و ناموفق جهانی، گفت: اقتصاد حاکم بر ایران تاکنون متناسب با مردمیسازی نبوده و وزنی که باید به حلقههای میانی در اقتصاد میداد، را تاکنون نداده است.
سلیمانی در ادامه گفت: مشارکت مردم در تولید حاصل نمی شود مگر این که شأن و کرامت مردم حفظ شود و احساس کنند که در وضع قوانین هم مشارکت دارند. مردم باید احساس کنند که اگر در فضای مشارکتی شرکت کنند پاداش میگیرند و باید ابزار های متناسب این قضیه طراحی شود.
وی با ارائه مدلی از مدلهای حکمرانی در زمینه مشارکت مردم افزود: ما در حکمرانی علاوه بر هدف گذاری می بایست ابزارهای متناسب با آن را در حلقه های پایین تر طراحی کنیم تا بتوانیم دستور رهبری را جامه عمل بپوشانیم، ما در تلاش هستیم که با کمک از ابزارهای نوین و دیجیتال بستر مشارکت مردم در شرکت ها را فراهم نماییم و برای مردم و بنگاه های اقتصادی سود و درآمد به ارمغان بیاوریم.
احسان قاضیزاده هاشمی؛ نماینده مجلسی با بیان اتفاقات اخیر مجلس در موضوع مولدسازی و برخی از مشکلات در این موضوع، گفت: باید به شکلی کار کارشناسی و پژوهشی در زمینه مشارکت مردم صورت بگیرد، که در آن تجربیات موفق و ناموفق داخل و خارجی لحاظ شده باشد و در میدان عمل به صورت میدانی اجرا و مورد بررسی مستمر قرار گفته باشد تا مدل متناسب استخراج شود و گرنه با کار تئوری صرف نمی توان به نتیجه رسید.
وی با بیان اقدامات مجلس در دوره های مختلف برای بهبود وضع معیشت و رفاه مردم، گفت: ما در مجلس تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال انجام میدهیم اما تجربیاتی در اجرای تبصره 16 و تبصره 18 قانون داریم که از ابتدا با آزمون و خطاهایی مواجه بوده است که در آن گاه نقاط ضعف و قوتی حاصل شده است که متاسفانه در برخی از مواقع موجب رضایت روانی مردم نشده است.
مهدی مسکنی؛ مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: به نظر من از نوروز 1401 مسیر مدیریت اجرایی کشور توسط رهبری مشخص شده است و ایشان فرمودند که “دلسوزان نظام را دعوت میکنم راههای مشارکت مردم در اقتصاد را پیدا کنند” و امسال هم شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند که این مشخص میکند رهبری نسبت به این موضع دغدغه دارند و وظیفه ماست که در این مسیر قدم برداریم.
وی با اشاره به میزان نقدینگی در دست مردم و میزان آن، گفت: اگر مردم این نقدینگی را به سمت هر بازار غیرمولدی سوق دهند باعث آثار تورمی میشود و باید در صندوق به راههای جذب این سرمایهها بیندیشیم؛ رهبری در سال 93 به مشارکت مردم اشاره میکنند و در آن سال بیان میکنند که ” اقتصاد مردمی با اراده مردم، سرمایه مردم و حضور مردم تحقق پیدا میکند اما دولتی نیست” و این سخن به ما نشان میدهد که بنا به نیاز مردم باید پیش برویم، نه مردم بنا بر نیاز دولت؛ این سخن مشخص هست ولی متاسفانه فعلا مدل کاملی برای این موضوع در کشور موجود نیست و این موضوع باعث عدم واگذاری صحیح شرکتهای دولتی به مردم شده است.
مسکنی با بیان تجربیات موفق مشارکت مردم در کرونا و برخی از تجربیات ناموفق خصوصیسازی شرکتهای دولتی در دولت گذشته، گفت: مدل مردمیسازی و تعاون همخوانیهای بسیاری دارد و به نظر میرسد در این پژوهش ارائه شده این بحث در نظر گرفته شده است، مفهوم تعاون در کشور ما از گذشته بوده است اما متاسفانه پوسته حقوقی تعاونی در کشور گوشههای منفی هم دارد که لازم هست این نکات موضوع پژوهشهای دیگر قرار گیرد تا بتوان به مدل درست مردمیسازی و ارتباط آن با تعاون برسیم.
حامد فرزوان، دستیار مردمیسازی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان نکاتی نسبت به طرح مردمیسازی ارائه شده در این نشست،گفت: در بحث مردمیسازی بیانات رهبری به ما نشان میدهد که باید آحاد مردم مشارکت داشته باشند، نه فقط سرمایهداران؛ همه مردم میتوانند در تولید مشارکت کنند. در بخش خصوصی مولفه سرمایه مهم است ولی در بحث مردمیسازی ما به دنبال سازوکاری باید باشیم که فقط مولفه سرمایه لحاظ نشده باشد و همه مردم بتوانند به هر شکلی مشارکت کنند.
انتهای پیام/