انتخاب 232 پژوهشگر برتر کشوری در هفته پژوهش
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در نشست خبری با رسانهها به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: هفته پژوهش در دو مقطع برگزار میشود؛ هفته نخست به پژوهشهای استانی و هفته دوم به برنامههای ملی در تهران اختصاص دارد. وی افزود: در این ایام، استانها دستاوردهای پژوهشی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در نشست خبری با رسانهها به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: هفته پژوهش در دو مقطع برگزار میشود؛ هفته نخست به پژوهشهای استانی و هفته دوم به برنامههای ملی در تهران اختصاص دارد.
وی افزود: در این ایام، استانها دستاوردهای پژوهشی خود را ارائه میکنند.
محبی با اشاره به چالشهای موجود در نظام مدیریتی کشور بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات، تصمیمگیری بدون انجام تحقیقات و پژوهشهای کافی توسط برخی مدیران و همچنین اجرای پژوهشهایی است که فاقد رویکرد مسئلهمحور هستند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: ما در حال پیگیری چند تغییر و تحول اساسی هستیم؛ از جمله حرکت از پژوهشگاه عمومی به یک مرکز تخصصی، علمی و مسئلهمحور.
وی توضیح داد: برای بهبود فرآیندها، نوع پژوهشها، زمان و نیازسنجی دقیق را بررسی کردهایم. پژوهشگران بهطور مستقل تصمیم به انجام تحقیقات نمیگیرند، بلکه ابتدا مسائل و مشکلات در حوزههای مختلف آموزش و پرورش شناسایی شده، اولویتبندی میشوند و سپس از طریق سایت پژوهشگاه فراخوان منتشر میشود.
محبی خاطرنشان کرد: آییننامه مطالعات و پژوهشهای بهموقع طراحی شده است، چرا که یکی از مشکلات اصلی پژوهشها، طولانی شدن فرآیند انجام آنهاست.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت را شناسایی کردهایم؛ برای مثال، در رابطه با سند تحول بنیادین، نقشه راه اجرای آن تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از موانع اجرای سند تحول، نبود نسخه مدرسهای آن بود. به همین منظور، الگوی مدرسه تراز سند تحول طراحی شده است که به مدارس امکان میدهد وضعیت فعلی خود را ارزیابی کرده و برای دستیابی به وضعیت مطلوب، برنامهای مختص خود تدوین کنند. مدارس برخوردار میتوانند در بازه زمانی دو تا سه سال به اهداف مطلوب دست یابند، اما مدارس محروم نیازمند زمان بیشتری خواهند بود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات مهم، هدایت تحصیلی و شغلی است که پژوهش مرتبط با آن انجام شده است.
محبی با اشاره به مأموریتهای پژوهشگاه عنوان کرد: ما سه وظیفه کلیدی را دنبال میکنیم: نخست، ترویج و گسترش فرهنگ پژوهش؛ دوم، شناسایی مسائل حوزه تعلیم و تربیت و ارائه راهکارهای علمی برای رفع آنها؛ و سوم، ارائه نظرات مشورتی برای تصمیمگیری مدیران ارشد آموزش و پرورش.
وی افزود: در سال گذشته، 48 طرح پژوهشی به اتمام رسیده، 40 مطالعه فوری انجام شده و 40 گزارش سیاستی تدوین شده است.
محبی در خصوص اقدامپژوهی توضیح داد: اقدامپژوهی فرایندی است که در آن معلمان مشکلات کلاس درس خود را شناسایی، بررسی و با انجام پژوهشهای علمی، به راهکارهای عملیاتی دست مییابند. امسال 71 هزار معلم در هفته پژوهش در بخش اقدامپژوهی شرکت کردهاند.
وی ادامه داد: دانشآموزان نیز در فعالیتهای پژوهشی مشارکت داشتهاند. این فعالیتها از مدارس آغاز میشود و برترینها به مرحله کشوری راه مییابند. امسال 500 دانشآموز به این مرحله رسیدهاند. حوزه داوری تقویت شده و از میان طرحهای ارائهشده، 200 طرح برتر انتخاب شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهای پژوهشگران و فناوران افزود: این افراد مسئولیت انجام فعالیتهای پژوهشی را برعهده دارند. امسال 9 نفر در سطح کشوری بهعنوان پژوهشگران برتر معرفی شدهاند. همچنین سه پژوهشسرای برتر دانشآموزی و 6 استان برتر در حوزه پژوهش شناخته شدهاند.
محبی بیان کرد: 32 معلم پژوهنده بهعنوان برگزیده معرفی خواهند شد. علاوه بر این، 6 دانشجومعلم از دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی نیز در سطح کشوری انتخاب میشوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشی در مورد تاثیر قطعی معدل در کنکور آغاز شده که نتایج آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد. این پژوهش به بررسی ابعاد مختلف آموزشی، عاطفی و عدالت آموزشی میپردازد و در حال ارزیابی است که آیا تاثیر قطعی تنها به پایه دوازدهم محدود شود یا شامل پایههای دهم و یازدهم نیز باشد.
انتهای پیام/