افزایش 2 برابری وام، نیروی محرک نوسازی تاکسی های فرسوده
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نیاز به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران با جمعیت انبوهی که دارد یک ضرورت انکارناپذیر است که در این دوره مدیریت شهری سعی شد به این حوزه که شامل مترو، اتوبوس و تاکسی است تا حد امکان پرداخته شود. در کنار اقداماتی که برای
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نیاز به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران با جمعیت انبوهی که دارد یک ضرورت انکارناپذیر است که در این دوره مدیریت شهری سعی شد به این حوزه که شامل مترو، اتوبوس و تاکسی است تا حد امکان پرداخته شود.
در کنار اقداماتی که برای ناوگان اتوبوسرانی و شبکه مترو در این سالها صورت گرفت، نوسازی تاکسیهای فرسوده و ورود تاکسیهای برقی نیز جزء برنامههای مدیریت شهری بود تا علاوه بر تغییر چهره شهر، افزایش راحتی مسافر و تاکسیرانها، گامی برای کاهش آلودگی هوا برداشته شود زیرا حدود نیمی از 80 هزار تاکسی موجود در تهران، فرسوده هستند.
بر این اساس در این دوره مدیریت شهری، نزدیک به 8 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده که 171 دستگاه از آنها خودروهای برقی بودهاند. طی 10 تا 11 ماه گذشته نیز حدود 3300 پرونده نوسازی به نتیجه رسیده است که بسیاری از تحویلها مربوط به امسال بودهاند.
اما شهرداری تهران برای کمک به تسریع روند نوسازی تاکسیها، شرایط ارائه تسهیلاتی به تاکسیرانها فراهم کرده است.
شادی مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی و مهم سازمان تاکسیرانی شهر تهران نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت است در همین زمینه به تمام رانندگان تاکسی دارای خودروی فرسوده وام کم بهره در جهت نوسازی اعطا خواهد شد.
وی افزود: با مذاکرات صورت گرفته از سوی سازمان تاکسیرانی شهر تهران وام نوسازی به رانندگان تاکسی پایتخت دو برابر شده و از مبلغ 150 میلیون تومان به 300 میلیون تومان افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: این وام شامل همه رانندگان تاکسی میشود و رانندگان تاکسی میتوانند پس از طی کردن مراحل قانونی وام را دریافت کنند.
مالکی با اشاره به سود تعلق گرفته از وام به بانکعامل گفت: سود بانک عامل از اعطای این وام 8 درصد سود خواهد بود و شامل خودروهای دوگانه سوز (غیربرقی) میشود.
البته مسیر نوسازی تاکسیها موانع و فراز و نشیبهایی دارد که یکی از آنها هزینه اسقاط خودروهای فرسوده است؛ خوشبختانه، مبلغ پرداختی بهازای اسقاط خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما ممکن است پرداخت این مبلغ به راننده تاکسی تا سه ماه بهطول بینجامد، در حالی که راننده باید این مبلغ را هنگام ثبتنام بهعنوان آورده ارائه کند.
اگر این فرآیند بهنحوی تغییر کند که مبلغ اسقاط در مراحل ابتدایی یا حتی پیش از آغاز ثبتنام پرداخت شود (همانطور که در گذشته نیز سابقه داشته است)، میتواند به تسریع این فرآیند کمک شایانی کند.
کمبود خودروهای پیشنهادی به عنوان جایگزین تاکسیهای فرسوده نیز یکی دیگر از موانع مسیر نوسازی بوده است؛ در سال گذشته تنها خودروی سورن در طرح نوسازی وجود داشت، اما امسال چهار خودرو در سبد قرار گرفته است با این حال اگر تعداد خودروهای پیشنهادی افزایش یابد و قیمتها رقابتیتر و مناسبتر شود، قطعاً به بهبود این طرح کمک خواهد شد.
در طرح جدید نوسازی ناوگان تاکسیرانی، متقاضیان میتوانند از بین خودروی B511 محصول شرکت فرداموتور، خودروی سمند سورن پایه گازسوز محصول ایرانخودرو و دو خودروی برقی دیگر انتخاب کنند.
با وجود اینکه زمینه ورود و توسعه تاکسی های برقی در تهران فراهم شده اما قیمت بالای آنها یک چالش جدی است؛ اگرچه این خودروها بهدلیل استفاده از سوخت پاک در کاهش آلودگی هوا تأثیر مثبتی دارند، اما در صورتی که کمکهایی مطابق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به این بخش اختصاص یابد، رانندگان بیشتری به خرید خودروهای برقی ترغیب خواهند شد.
انتهای پیام/