افزایش 100 درصدی ظرفیت پزشکی در 3 سال
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست صمیمی جمعی از نخبگان در سالن شهید سلیمانی ستاد مرکزی این وزارتخانه اظهار کرد: همه بر مشکلاتی که در کشور وجود دارد واقف هستیم و سعی داریم با راهکارهای علمی و سیستماتیک و پیگیری مستمر این مشکلات را کاهش
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست صمیمی جمعی از نخبگان در سالن شهید سلیمانی ستاد مرکزی این وزارتخانه اظهار کرد: همه بر مشکلاتی که در کشور وجود دارد واقف هستیم و سعی داریم با راهکارهای علمی و سیستماتیک و پیگیری مستمر این مشکلات را کاهش دهیم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما محیط را انتخاب میکنیم یا در آن محیط قرار میگیریم؟ تصریح کرد: آیا در قبال مشکلاتی که در محیط قرار دارد ترک کشور راه حل است یا با استقامت و پیگیری باید مشکلات را برطرف کرد؟ معتقدم هر دو مسیر مشتریهایی دارد.
ظفرقندی در همین رابطه به شهید مصطفی چمران و رشادتها و تلاشهای او اشاره و خاطرنشان کرد: شهید چمران فارغالتحصیل دانشکده فنی و از شاگردان ممتاز این دانشکده بود. او در دانشگاههای آمریکا نیز شاگرد اول بود اما پس از پایان تحصیل به ایران برگشت و برای اعتلای کشور تلاش کرد و از این حیث، نمونه هایی از افراد نخبه که به کشور بازگشتهاند، بسیار است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما محیط را انتخاب نمیکنیم بلکه در این محیط متولد شده و زندگی کرده و کار میکنیم و دارای خانواده، دوست و رفیق هستیم و در این محیط ریشه داریم.
او به سخن یکی از نخبگان که شرط پیشرفت یک سازمان را دارا بودن از نیروی انسانی که به آن سازمان تعلق خاطر دارند اشاره کرد و یادآور شد: هر انسانی تعلقات دیگری همچون تعلق ملی و خانوادگی دارد. اینکه فردی میگوید “می خواهم کنار مادرم باشم” از برجستهترین تعلقات است. مگر می شود نقش خانواده، مردم در پیشرفتها را نادیده گرفت؟ این موفقیت ها جز با حمایت خانواده و مردم بوده که زمینه تحصیل را فراهم آوردند؟
ظفرقندی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که تعلق ملی خود را در قبال مردم و بیماران ادا کنیم. آنها این شرایط را برای ما فراهم کردند و اکنون سوال این است ما قرار است به چه کسانی خدمت کنیم؟
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه یکی از دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی که در این جلسه به دستش رسیده بود را قرائت و بیان کرد: یکی از دانشجویان از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی انتقاد کرده و نوشته است که کلاس آنها 35 نفر ظرفیت دارد و ظرفیت در دفترچه 70 نفر اعلام شده است.
وی ادامه داد: هزینه جاری تربیت هر دانشجو یک میلیارد تومان است. وقتی ما ظرفیت را از 35 نفر به 70 نفر افزایش میدهیم آیا نیازمند خوابگاه، سالن غذاخوری، تخت بیمارستانی و کیت آزمایشگاهی و از این قبیل نیستیم؟ آیا صحیح است که ما از 5 دانشجو بخواهیم که فقط بر روی یک کیت آزمایشگاهی کار کنند؟ آیا کیفیت کاهش نمییابد؟
ظفرقندی ادامه داد: ظرف سه سال ظرفیتها صد درصد افزایش داشته است و بالای 7 هزار نفر اضافه شدهاند. بعد متاسفانه یک تصمیم غیرکارشناسی اتخاذ و سپس از رسانه ملی پخش میشود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نخبگان حاضر در این نشست گفت: مشکلات وجود دارد و فقط میتوان آنها را یک به یک و با صبر و تحمل برطرف ساخت و ما در این سه ماه همین مسیر را دنبال کردهایم.
او نخبگان را امید مملکت و جامعه خواند و تصریح کرد: باید زیرساختهای پژوهشی را برای حمایت از نخبگان تقویت کنیم. باید برای نخبگان ادامه پژوهش و تحقیق میسر و سریعاً فعالیت آنها آغاز شود و جذب کار شوند.
وی همچنین با اشاره به مشکلات رزیدنتها اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا شرایط رزیدنتهای عزیز را سامان بخشیم و از همین حیث تلاش کردیم تا رزیدنتی به عنوان شغل محسوب شود و این آرزوی 30 ساله آنها بود که در دولت تصویب شد اما در مجلس، با مشکلاتی روبرو و در نهایت حل شد.
ظفرقندی ادامه داد: عزم خود را جزم کردهایم تا مسیر تحصیل دانشجویان را تسهیل کنیم و معتقدیم یکی از سختترین مسیرهای تحصیلی نیز مربوط به علوم پزشکی است اما تسهیل این مسیر با متانت، صبر و حوصله ممکن خواهد بود.
در ادامه، سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تمامی مواردی که از سوی نخبگان در این نشست مطرح شد، ثبت و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی بسیاری از موارد مطرح شده در نشست را از جمله برنامههای در دست اجرا خواند و افزود: قطعا نسبت به شرایط دانشجویان و کادر سلامت آگاه هستیم و می دانیم که این خدمات، ماحصل تلاش کادر نظام سلامت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، سپس به بحث آینده اعضای هیات علمی و مشوقهای لازم برای جذب و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی ما، ارتقا وضعیت معیشتی و اجتماعی اساتید در دانشگاهها است. همچنین در تلاشیم تا فضای آرام و علمی برای دانشجویان فراهم کنیم. از دانشجویان و اساتید نیز میخواهم تا پیشنهادات خود را به طور مستقیم به حوزه معاونت آموزشی ارجاع دهند و این مسئله می تواند زمینه را برای تعلق سازمانی فراهم کند.
حسینی، در بخش دیگری به مسئله افزایش بی رویه دانشکدهها پرداخت و گفت: اصلاح و نظارت بر عملکرد این دانشکدهها در دستور کار وزارت بهداشت است و در تلاشیم تا کیفیت این دانشکدهها مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.
وی دغدغه اصلی نخبگان را فراهم سازی محیطی برای ماندن و کار کردن خواند و تاکید کرد: همه تلاش ما در این جهت است که این زمینه را فراهم کنیم تا دانشجو به فکر شغل دوم و مسائل معیشتی دیگر نباشند. همچنین آیین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعدادهای درخشان، آیین نامه چهل امتیازی دستیاری و آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل در دست اجراست که همگی با خرد جمعی و نظر سنجی انجام شده و تلاش کردیم تا خط سیر مناسبی برای جذب نخبگان داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از جذب حدود 80 نفر از نخبگان در دانشگاههای وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تلاش میکنیم که سرعت این مسیر بهبود یابد. افراد نخبه بهترین شخص برای پیشنهاد طرحهای مختلف هستند و خود نیز میتوانند به عنوان مجری در کنار ما باشند. علاقمندان میتوانند از طریق دفتر استعدادهای درخشان، پیشنهادات خود را در حوزه معاونت آموزشی ارائه کنند و پس از تایید با مسئولیت آنها اجرایی شود.
انتهای پیام/