آیت الله اعرافی: همه دستگاه ها پیوست مسجدی داشته باشند
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، در اولین گردهمایی ملی قرارگاههای راهبری مساجد در استانها که با حضور رؤسا، معاونان و مدیران ارشد ستادی و استانی نهادها و دستگاههای مرتبط با مساجد، در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) در حال برگزاری است، با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: خداوند
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، در اولین گردهمایی ملی قرارگاههای راهبری مساجد در استانها که با حضور رؤسا، معاونان و مدیران ارشد ستادی و استانی نهادها و دستگاههای مرتبط با مساجد، در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) در حال برگزاری است، با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن بیان کرده که آمران مسجد دارای ایمان و اعتقاد راسخ به خدا و قیامت و به پادارنده ارکان اصلی دین هستند.
ضرورت مطالعه کتب شهید صدر در حوزه علمیه
مدیر حوزههای علمیه کشور با تأکید بر اینکه طلاب باید نسبت به مطالعه کتب شهید صدر اهتمام داشته باشند، اظهار داشت: بنده در جوانی از شیفتگان افکار ایشان بودم. در کتابی که در شرح حال ایشان ذکر شده آمده است، پیک صدام به ایشان گفت که شما در معرض محاصره و سپس اعدام هستید ولی اگر به چهار نکته توجه کنید آزاد هستید، ولی ایشان هر چهار نکته را رد کرد. سپس مأمور بازگشت و گفته است که از یک خواسته گذشته است ولی ایشان قبول نکرد.
اعرافی ادامه داد: این فرد دو بار دیگر رفت و برگشت ولی در مورد آخر، پیک صدام به وی گفت که شما هر کاری می خواهید انجام بدهید ولی دست از امام و حمایت از انقلاب ایران باز دارید که اگر چنین کنید شما را سیدالعراق خواهم کرد و گرنه شما را اعدام می کنیم که ایشان با آغوش باز مسیر مرگ با عزت را برگزید.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در کرسیهای نجف و قم آرای شهید صدر مورد بحث علما و طلاب است، اظهار داشت: ایشان از نوابغ کم نظیر عصر حاضر است و مجتهدی استثنایی در امور فقهی روز بودند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی این مطلب را بیان کردهام که برای اصلاح مسائل فرهنگی همه چیز را به کنار بگذارید و مسجد را با طرازی که رهبری معظم بیان میکنند و از دین ما برگرفته شده است. ولایت، مردم و روحانیت سه ضلع نورانی است که میتواند مسجد را به اوج خود برساند.
مسجد تراز، مسجد تمدنی است
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه دو نگاه اقلی و حداکثری و تمدنی میتوانیم به مسجد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر نگاه سکولاریستی و دوری از شئون اجتماعی سیاسی باشد انحراف است. برخی بیان می کنند که اسلام مجموعه ای از تعالیم است و دارای یک اندیشه کلان تمدنی نیست، ولی معتقد هستیم که اسلام یک اندیشه جامع تمدنی است و تمام تمدن بشر در پرتوی تعالیم نظام مند اسلام شکلی آسمانی و الهی دارد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اعتقاد به اینکه مسجد تراز، مسجد تمدنی است، بدون اینکه بخواهیم کارکردهای حداقلی را نفی کنیم، تصریح کرد: اولین کارکرد مسجد در حوزه تمدنی، کارکرد عبادی و تربیتی و معنوی و روحی است که انسانها در زلال نماز مسجد به اوج عبودیت برسند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه کارکرد معرفتی و علمی دومین کارکرد مسجد است اظهار کرد: تمام حوزههای علمیه ما در کنار مساجد فعالیت داشته و بسیاری از مساجد جامع ما کانون تولید معارف بودهاند.
اوادامه داد: کارکرد اجتماعی و فرهنگی سومین کارکرد مسجد تراز و تمدنی است. چهارمین نقش، نقش سیاسی است. پنجمین نقش مسجد، نقش اقتصادی و معیشتی و عدالت اجتماعی از منظر اقتصادی است. مسجدی که در تراز تمدن اسلامی است، چنین ویژگیهایی دارد.
اعرافی افزود: در صدد رفع مساجد اقلی نیستیم، ولی باید قلهای که در نظام اسلامی تعریف شده است و مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید کردهاند برسیم.
مدیر حوزههای علمیه با ذکر این مطلب که حوزههای علمیه پیوندی ناگسستنی با مسجد و حرم داشتهاند، بیان کرد: میتوانیم در باب مسجد به یک منظومه فقهی در حوزه مسجد و فقه برسیم. اموری که در مسجد مباح و حرام و… است در فقه مسجد احکام آن مشخص است ولی مسئله حضور در مسجد دارای استحباب ذاتی است که باید این مباحث نیز تبیین شود.
به سمت میانگین هر هزار نفر یک مسجد برویم
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: در این مسیر، نیازمند عزم جهادی در همافزایی نهادهای مرتبط با مسجد هستیم. امروزه با سرانهها و شاخصههای مرتبط با مسجد فاصله زیادی داریم. تصویر ما این است که باید به سمت میانگین هر هزار نفر یک مسجد و مسجد سه وعده نماز و حداقل یک روحانی تمام وقت آموزش دیده برویم. در این زمینه نیازمند همکاری نهادهای به هم پیوسته و منسجم با تأکید همافزایی و مردمی بودن هستیم.
او با تأکید بر اینکه همه دستگاهها باید پیوست مسجدی داشته باشند، تصریح کرد: همه کسانی که دور میز هیئت دولت می نشینند باید نسبت خود را با مسجد مشخص کنند. آموزش و پرورش چنین رویهای را آغاز کرده است. از سالهایی که برای راهبری حوزه اقدام به تدوین اسناد کردیم در منظومه اسنادی که بیش از صد طرح تحولی را شامل می شود، طرحی به نام آمایش وجود داشت. در این طرح کارکردهای گوناگون روحانیت مشخص شد که یکی از مهمترین آنها مأموریتهای نخستین حوزه از جمله مسجد محوری بود.
مدیر حوزههای علمیه با بیان این که طرح آمایش دارای سی محور خاص بود که خدمت مقام معظم رهبری عرضه شد بیان کرد: این طرح آمایش به کرونا رسید که به تأخیر افتاد که انجام شده است و امروزه در یک مسیر مشخص قرار گرفته است. امروز نیز نکاتی نیز مطرح شده است که امیدواریم این حرکت جدید گامی بلند در حرکت مسجد و کارکردهای متنوع مسجد برای پیشبرد آرمانهای اسلام باشد.
او ادامه داد: مسئله مدرسه علمیه و مسجد بسیار مهم است که ترجیحاً باید در کنار هم باشند. برخی درسها باید در مساجد ارائه شود. مسئله دیگر آنکه استادان و محققان با مساجد توسعه یابد. استاد و محقق و شخصیتهای حوزوی باید صاحب مسجد باشند. امام خمینی(ره) و علمای بزرگ معاصر ما در مساجد دارای کانون عظیم فعالیت بودند.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: در درختواره رشتههای حوزه رشتههای مرتبط به مسجد پیشبینی شده است، ولی باید آنها را در یک عرصه کاملاً مشخص به کار ببریم. امسال مجتمع تربیت مدیر را نیز در حوزه آغاز کردهایم. تربیت امام جماعت و مدیر فرهنگی نیز آغاز شده است.
انتهای پیام/