آموزش و پرورش بدون تحول تربیتی کارآمد نخواهد بود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن بنیانیان؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش، در نشست هماندیشی پیشکسوتان آموزش و پرورش “سمپات” با موضوع مردمیسازی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش خود را در فضای سیاستگذاری کشور محدود کرده است و این وزارتخانه باید به دنبال ارتقای خود باشد که مردمیسازی یکی از راههای رسیدن
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن بنیانیان؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش، در نشست هماندیشی پیشکسوتان آموزش و پرورش “سمپات” با موضوع مردمیسازی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش خود را در فضای سیاستگذاری کشور محدود کرده است و این وزارتخانه باید به دنبال ارتقای خود باشد که مردمیسازی یکی از راههای رسیدن به این هدف است.
وی افزود: مردمیسازی به معنای جستوجوی نقشآفرینی همه افراد بهنحوی است که اهداف راهبردی آموزش و پرورش در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه محقق شود. برای رسیدن به این هدف، نیازمند تغییر نگاه سیاستگذاران، معاونان، مدیران مناطق و مدارس هستیم.
بنیانیان با اشاره به اینکه برای تحقق مردمیسازی باید به پنج موضوع توجه کرد، بیان کرد: این پنج محور شامل سازوکار علماندوزی عمومی و تخصصی، جامعنگری و نگرش سامانهای، رویکرد فرهنگی و تربیتی، داشتن مهارتهای تربیتی، و تجزیه و تحلیل تصمیمات مدیریتی است.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با انتقاد از تملق در کشور گفت: متاسفانه در کشور ما، افراد متملق پست میگیرند و مسئولان فقط در 15 روز اول مسئولیت خود به رهنمودها توجه میکنند.
مدارس باید در تعامل با والدین اداره شوند
بنیانیان متذکر شد: مدیر مدرسه باید در تعامل مستمر با والدین و دانشآموزان، مدرسه را اداره کند. بزرگترین رسالت آموزش و پرورش این است که نسل آینده اشکالات نسل قبل را نداشته باشد و آسیبهای فرهنگی و تربیتی والدین به فرزندان منتقل نشود.
روشهای تربیتی فقط مخصوص بچه حزباللهیها نیست
وی ادامه داد: رابطه حاکمیت با نسل جدید کاهش یافته است و روشهای تربیتی تنها مخصوص بچههای حزباللهی است. همچنین رسانه ملی بخش بزرگی از مخاطبان کممذهب خود را از دست داده است. نهادهای دینی اصیل که دین حکومتساز را به ما منتقل کردهاند، اکنون در حال افول و انزوا هستند. در این شرایط، آموزش و پرورش میتواند حرفهای حاکمیت را به خانوادهها برساند.
تربیت نیروی انسانی برای آمریکا در مدارس سمپاد
وی با اشاره به وضعیت نامناسب آموزش و پرورش کشور، عنوان کرد: هنر آموزش و پرورش این است که دانشآموزان تیزهوش را جدا کرده و به مدارس خاص میبرد تا علم آنها را ارتقا دهد. اما در دانشگاهها، همین که استاد بگوید “من اشتباه کردم که به ایران آمدم و شما ایران را ترک کنید”، جرقه مهاجرت زده میشود.
بنیانیان هشدار داد: در مدارس سمپاد، ما برای آمریکا و اروپا سرباز و نیروی انسانی تربیت میکنیم و حدود 70 درصد فارغالتحصیلان دانشگاههای شریف و تهران به خارج از کشور میروند.
وضعیت تربیتی در مدارس نیازمند تغییر است
وی با انتقاد از وضعیت تربیتی در مدارس گفت: معاون تربیتی مدارس برنامه خاصی ندارد و در نهایت تعدادی از دانشآموزان مذهبی را دور خود جمع کرده و برای خوشایند رئیس منطقه عکس میگیرد و ارسال میکند. باید نگران فرزندان خانوادههایی بود که به لحاظ اعتقادی و تربیتی مشکل دارند، اما در واقعیت چند معلم تربیتی این دغدغه را دارند؟
کشور را نمیتوان با 15 درصد دانشآموزان اداره کرد
این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: نمیتوان 10 تا 15 درصد دانشآموزان را در مدارس خاص جمع کرد و تصور کرد که میتوان با آنها کشور را اداره کرد. هماکنون در مدارس، دانشآموزان را متخصص میکنیم اما تربیت نمیکنیم. فعالیتهای تربیتی در حاشیه است، در حالی که سند تحول به این موضوع تاکید دارد.
بنیانیان افزود: آیا مدارس استعدادهای درخشان بدون داشتن یک طرح تربیتی، خدمت به جمهوری اسلامی است؟
وی ادامه داد: تمام فعالیتهای ما برای متدینهاست و برخی از مردم رها هستند. دشمن به دنبال دوقطبیسازی جامعه است و این دوقطبی در آموزش و پرورش بین دانشآموزان در حال تشدید است.
انتهای پیام/