آموزش سبک زندگی سالم به دانش آموزان 250 مدرسه در تهران
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدامین محمدی بعدازظهر امروز در آیین افتتاحیه طرح ملی نهضت سواد سلامتآموزی در تهران اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ذیل بنیاد ملی خانواده، طرح نهضت را در 11 استان کشور تحت پوشش قرار داد. همچنین دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت حدود یکسال است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدامین محمدی بعدازظهر امروز در آیین افتتاحیه طرح ملی نهضت سواد سلامتآموزی در تهران اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ذیل بنیاد ملی خانواده، طرح نهضت را در 11 استان کشور تحت پوشش قرار داد. همچنین دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت حدود یکسال است که برای ایجاد فضای علمی، اجرایی و ظرفیتهای نهضت پای کار آمدند و تلاش کردند که این طرح ملی بتواند زیرساختهای خوبی در کشور ایجاد کند. معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز ظرفیت این وزارتخانه و مدارس را در اختیار جریانهای مردمی برای اجرای این نهضت قرار دادند.
وی گفت: طرح سواد سلامتآموزی قرار است در 11 استان در 1000 مدرسه آغاز شود. این طرح در تهران در 250 مدرسه آغاز میشود. در تیرماه سال جاری دوره تخصصی آموزش سبک زندگی سالم را برای 1500 نفر از مربیان برگزار خواهیم کرد و در مهرماه، این مباحث وارد فضای آموزشی در مدارس میشود.
محمدی ادامه داد: در سال اول اجرای این طرح، 200 هزاردانشآموز در 11 استان کشور اموزش سبک زندگی سالم را خواهند دید.
وی افزود: طرح نهضت در چهار رویکرد اصلی قرار است در کشور زیستبوم سلامت را در عرصه دانشآموزی و خانواده مورد هدف و اثرگذاری قرار دهد. اصلیترین رویکرد این است که بتوانیم این درک اجتماعی را ایجاد کنیم که موضوع سلامت صرفاً با عرصه طبابت و درمان و علوم پزشکی ارتباط ندارد بلکه به معنای عام در تمام سطوح فردی و اجتماعی اثرگذار است. باید قبل از اینکه توجه به عرصه سلامت را به علوم پزشکی معطوف کنیم به این درک برسیم که سلامت یک موضوع عام است و بنابراین لازم است که علاوه بر توجه به خوردن و آشامیدن و تدابیر 6 گانه اصول سلامت، تمام لایههای مؤثر بر سلامت را مورد توجه قرار دهیم.
محمدی تصریح کرد: رویکرد دوم طرح این است که تلاش کنیم سلامت به یک اولویت اجتماعی تبدیل شود و در این طرح در قالب یک نهضت اجتماعی به سلامت بپردازیم.
دبیر طرح نهضت ملی سواد سلامتآموزی گفت: رویکرد دیگر، الگومحوری موضوع سلامت است و اگر بتوانیم دانشآموزان را در حوزه سلامت به آگاهی درست و فهم منطقی و نگاه جامع برسانیم، دانشآموزان به عنوان مربی سلامت در خانواده اثرگذار خواهند بود. تاکنون سلامت به عنوان یکی از مؤلفههای جدی در خانوادههای ایرانی در اولویت قرار نداشته و آن الگویی که میتواند بر خانواده اثرگذار باشد دانش آموز خانواده است.
وی با اشاره به اینکه دانش آموز باید در نهادهای اجتماعی تحولآفرین باشد، بیان کرد: چهارمین رویکرد زیستبوم فضای آموزشی است. در سالیان اخیر با توجه به حجم انبوه خدمات درمانی در کشور بار بیماریهای سرطان، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون و… در حال افزایش است و هرچه بیمارستانهای بیشتری بسازیم و توسعه دهیم باز هم میزان مراجعه مردم در عرصه درمان به مراکز درمانی بیشتر میشود بنابراین باید احساس خطر کنیم تا موضوع سلامت در عرصه سبک زندگی باید متوسل به مسئله پیشگیری شود.
دبیر طرح ملی نهضت سواد سلامتآموزی خاطرنشان کرد: طرح نهضت ملی سواد سلامتآموزی با محوریت معاونت امور زنان، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و بنیاد خاتمالاوصیا میخواهد زیستبوم دانشآموزی را در عرصه سلامت به نقطه تحولآفرینی برساند. اگر بتوانیم کنشگری در حوزه سلامت را در خانوادهها افزایش دهیم میتوانیم این هدف را محقق سازیم.
انتهای پیام/